سهم ۳ درصدی کیسه‌های پلاستیکی در پسماند روزانه قزوین

سه شنبه 12 تیر 1403 ساعت 13:01
سهم ۳ درصدی کیسه‌های پلاستیکی در پسماند روزانه قزوین

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: کیسه‌ها و پسماند نایلونی حدود ۳ درصد از پسماند شهر قزوین را شامل می‌شود که با وجود حجم کم، اما تفکیک و جداسازی آن دشوار و هزینه‌بر است، هرچند سایت جدید ما به این تکنولوژی نیز مجهز است.

پسماند ایران : مهدی امینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»‌، با اشاره به اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در راستای حفظ محیط‌ زیست اظهار کرد: شهر قزوین جزو معدود شهرهای است که کل زباله آن به صورت بهداشتی و مکانیزه دفن می‌شود، اولین مجتمع پردازش، بازيافت و دفن مهندسی و بهداشتی کشور در سال 1386 در شهر قزوین احداث شده و جزو شهرهای پیشرو در این زمینه است.
 
وی ادامه داد: به علاوه اینکه روزانه ۷ تن کود کمپوست درجه یک با دارا بودن همه شاخص‌های استاندارد از پسماندهای جمع‌آوری شده سطح این استان قزوین تولید می‌شود.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین به اشاره به روز جهانی عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، بیان کرد: خوشبختانه قانون جدیدی ار سوی مجلس شورای اسلامی، مبنی بر ممنوعیت توزیع رایگان نایلون‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها و مراکز خرید تصویب و ابلاغ شده است که می‌تواند اثرات موثری در کاهش مصرف آن داشته باشد.
 
وی افزود: در واقع بعد از این خریداران در فروشگاه‌ها و مراکز خرید برای دریافت نایلون مجبور به پرداخت هزینه اضافی بوده و این خود به جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی کمک و از تلنبار شدن آن در درون منازل جلوگیری می‌کند.
 
امینی تاکید کرد: این قانون یکی از بهترین قوانین در راستای کمک به محیط زیست و جلوگیری از تولید زباله روزافزون است که برای اجرای صحیح آن باید همکاری و تعامل خوبی بین سازمان پسماند، محیط زیست و سازمان صمت صورت بگیرد.
 
وی بیان کرد: هرچند براساس قانون منعی برای توزیع کیسه پلاستیکی در مراکز خرید وجود ندارد، اما رایگان نبودن آن می‌تواند مشوقی برای کاهش مصرف آن توسط شهروند و ترغیب آنان به کیسه‌های پارچه‌ای چندبار مصرف باشد.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: در راستای تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای از سال گذشته تاکنون بیش از ۳ هزار کیسه در مناسبت‌های مختلف بین شهروندان قزوینی توزیع کردیم.

کیسه‌های پلاستیکی ۳ درصد از حجم زباله شهر قزوین را شامل می‌شوند
 
وی با اشاره به جمع‌آوری میانگین روزانه 270 تن پسماند از سطح شهر بیان کرد: کیسه‌ها و پسماند نایلونی حدود ۳ درصد از پسماند شهر قزوین را شامل می‌شود که با وجود حجم کم، اما تفکیک و جداسازی آن دشوار و هزینه‌بر است، هرچند سایت جدید ما به این تکنولوژی نیز مجهز است.
 
این مسئول افزود: در استان قزوین روزانه ۳ تن پسماند خشک از مبادی تولید جمع‌آوری می‌شود که نسبت به ۶ ماه گذشته بالغ بر ۷۰ درصد رشد داشته است. 
 
وی بیان کرد: در حوزه تفکیک زباله از مبدا از سال گذشته 100 درصد رشد داشتیم، هرچند در این زمینه هرچه هم کار شود کم بوده و نیاز کارهای فرهنگی بسیاری دارد.
 
امینی ادامه داد: در این زمینه سامانه خرید پسماند به صورت جدی ورود پیدا کرده و همچنین نرم‌افزار بهروب نیز با هدف تفکیک زباله از مبدا، فعالیت خود را آغاز کرده است.

افزایش 40 درصدی نرخ خرید ضایعات از سطح شهر
 
وی یادآور شد: علاوه‌بر اینکه وانت‌بارهای حمل زباله در سطح شهر فعال بوده و اقلام بازیافتی را با قیمت خوب از شهروندان خریداری می‌کنند، به منظور ترغیب شهروندان از ابتدای سال قیمت اقلام خریدی را 40 درصد افزایش دادیم که نسبت به سال گذشته درصد تفکیک زباله از 0.4 به یک درصد رسیده است.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین بیان کرد: بهترین درصد تفکیک از مبدا 4 درصد است که امید داریم که تا انتهای سال بتوانیم آن را به یک و نیم درصد برسانیم.
 
امینی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت پسماند یادآور شد: امسال لندفیل جدیدی در مجتمع پاکسار و با یک هزار میلیارد ریال اعتبار تهیه و با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی، در حال احداث است که مشکل باتلاقی شدن گذشته را حل کرده است.
 
وی با اشاره به اقدامات فرهنگی در این زمینه اظهار کرد: بودجه فرهنگی شهرداری عمدتاً دست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری است، با این وجود سال گذشته برنامه مدونی از نیاز‌های فرهنگی مردم در زمینه مدیریت پسماند به این سازمان ارائه دادیم.
 
امینی در پایان گفت: این نیازهای احصاء شده در زمینه تفکیک از مبدا و افزایش مشارکت مردمی، کاهش تولید زباله، کمک به سلامت محیط‌زیست و ... است که به جد آن را از این معاونت پیگیری خواهیم کرد.