لزوم تدوین طرح جامع پسماند برای شهرها/ اجرای ۳ پروژه پژوهشی در اصفهان

سه شنبه 26 تیر 1403 ساعت 09:22
لزوم تدوین طرح جامع پسماند برای شهرها/ اجرای ۳ پروژه پژوهشی در اصفهان

تدوین طرح جامع پسماند بر اساس قانون مدیریت پسماند یک الزام برای تمام شهرها است و تمام شهرها یک طرح جامع برای مدیریت پسماند خود باید ارائه دهند تا در نهایت طرح تفصیلی خود را تدوین کنند.

پسماند ایران: غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پروژه‌های پژوهشی، نخستین دسته پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان است، اظهار کرد: سال جاری سه پروژه پژوهشی در نظر گرفته شده و دو پروژه از سال گذشته به سال جاری منتقل شده است.

وی با بیان اینکه به‌روزرسانی طرح جامع پسماند شهرداری این کلان‌شهر، نخستین پروژه است، افزود: تدوین طرح جامع پسماند بر اساس قانون مدیریت پسماند یک الزام برای تمام شهرها است و تمام شهرها یک طرح جامع برای مدیریت پسماند خود باید ارائه دهند تا در نهایت طرح تفصیلی خود را تدوین کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: تدوین طرح جامع این کلان‌شهر مربوط به اواخر دهه ۹۰ است که با افق پنج ساله تا سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

ساکتی گفت: با توجه به تغییرات و تحولات فضای فیزیکی، زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی کشور، حوزه مدیریت پسماند نیز دچار تحولات زیادی شده است و نیاز به به‌روزرسانی دارد.

وی ادامه داد: اقدامات و فعالیت‌ها باید بر اساس شرایط روز در طرح تدوین شود، همچنین از سلیقه‌گرایی فاصله گرفت و مدیران ارشد حوزه مدیریت پسماند باید با یک روش مشخص فعالیت کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: به‌روزرسانی طرح جامع پسماند در دستور کار این سازمان قرار گرفت و یک آراف‌پی (RFP) تهیه شد، همچنین این موضوع در جلسه‌های متعدد شورای عالی پژوهش و شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گرفت؛ در نتیجه تصمیم گرفته شد تا آراف‌پی را بر اساس شیوه‌نامه وزارت کشور تدوین شود و مواردی که نیازمند این موضوع است، مورد توجه قرار گیرد.

ساکتی با بیان اینکه نظرسنجی؛ دومین پروژه پژوهشی این سازمان است، افزود: با توجه به تحولات حوزه مدیریت پسماند به‌ویژه در سال ۱۳۹۷ که بحران‌های اقتصادی و بحران مواد پتروشیمی ایجاد شد، در این راستا وضعیت مدیریت پسماندهای خشک دچار تحول شده و این موضوع موجب تقویت زباله‌گردی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: پدیده زباله‌گردی و حضور عوامل غیرمجاز در شکل‌های مختلف موجب ایجاد اختلال در فرایند تحویل پسماند خشک شده است.

ساکتی گفت: دلایل زباله‌گردی را باید بررسی کنیم و متوجه رفتارهای مختلف شهروندان در حوزه مدیریت پسماند خشک شویم، همچنین پیشنهادهایی را باید ارائه دهیم و پروژه‌ای برای اصلاح این موضوع در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پروژه نظرسنجی آماده و آراف‌پی آن نیز تأیید شده است و در مرحله انعقاد قرارداد است.

اخبار مشابه