جولان موش‌ها در تهران

چهارشنبه 03 مرداد 1403 ساعت 20:54
جولان موش‌ها در تهران

 شهرداری باید در بحث پسماند‌ها مدیریت بهینه تری داشته باشد / موش‌ها از مخازن زباله در تهران تغذیه می‌کنند

پسماند ایران: محمد هادی حیدرزاده، کارشناس محیط زیست، درباره افزایش موش در تهران گفت: موش به دو دلیل افزایش جمعیت پیدا می‌کند. اول مسأله آب و دوم مواد غذایی است. تهران به علت اینکه انحار باز دارد و این انحار باعث شده آب مورد نیاز جانواران در دسترس باشد. مواد غذایی و زباله هم زیاد است. سامانه جمع‌آوری زباله ضعیف است و مخازن زباله در تهران وجود دارد که موش‌ها از آن تغذیه می‌کنند. این مسأله سال هاست که در تهران وجود دارد. ما در پاریس و نیویورک هم این مشکل را داریم. مردم هم در مواردی تفکیک زباله را رعایت نمی‌کنند و زباله را در هر جایی ر‌ها می‌کنند.
 
 جمعیت موش‌ها در تهران افزایش یافته است. موش‌هایی که عامل آلودگی و بیماری برای شهروندان‌اند و این انتظار از شهرداری تهران وجود دارد که به جز فعالیت انتخاباتی، اقدامات محیط زیستی لازم را نیز در تهران انجام دهد.

محمد هادی حیدرزاده، کارشناس محیط زیست، درباره افزایش موش در تهران به «انتخاب» گفت: موش به دو دلیل افزایش جمعیت پیدا می‌کند. اول مسأله آب و دوم مواد غذایی است. تهران به علت اینکه انحار باز دارد و این انحار باعث شده آب مورد نیاز جانواران در دسترس باشد. مواد غذایی و زباله هم زیاد است. سامانه جمع‌آوری زباله ضعیف است و مخازن زباله در تهران وجود دارد که موش‌ها از آن تغذیه می‌کنند. این مسأله سال هاست که در تهران وجود دارد. ما در پاریس و نیویورک هم این مشکل را داریم. مردم هم در مواردی تفکیک زباله را رعایت نمی‌کنند و زباله را در هر جایی ر‌ها می‌کنند.

محمد هادی حیدرزاده، کارشناس محیط زیست، درباره راهکار‌های مقابله با موش بیان کرد: مهم‌ترین موضوع برای کنترل جمعیت موش‌ها، بحث نظافت شهر است. زباله‌ها باید در حداقل‌ترین زمان ممکن در مخازن باشد. سامانه جمع‌آوری هم فعال باشد. مبارزه شیمیایی و بیولوژیک با موش‌ها هم همزمان باید انجام شود. نقاطی که فعالیت‌های عمرانی باید صورت بگیرد هم باید به سرعت انجام شود. محل لانه‌گذاری موش‌ها در انحار هم باید مسدود شود. سم‌های سازگار با محیط زیست هم باید استفاده شود. موش موجود بسیار باهوشی است و هر چند وقت یکبار با آن سمی که در مدت طولانی استفاده می‌شود عادت می‌کند. ما باید از متخصصین سم‌شناس استفاده کنیم تا سم‌های مجاز و با ساختار‌های متفاوت را به کار بگیرند.

وی در رابطه با نهاد مسئول مقابله با موش‌ها در تهران اظهار داشت: سازمان مدیریت پسماند متولی این موضوع است. آنچه مشخص است، باید مدیریت پسماند و جمع‌آوری آن در سطح شهر مدیریت بهینه‌تری باشد. مردم هم باید رعایت کنند. در اکثر کلانشهر‌های دنیا مشکل موش وجود دارد چون تولید زباله در شهر‌های بزرگ زیادتر است. اینکه رشد موش‌ها در تهران چقدر بوده است باید خود سازمان پسماند توضیح دهد.


حیدرزاده درباره لزوم مشارکت مردم در مقابله با موش‌ها گفت: مبارزه با موش باید یک مبارزه ترکیبی باشد؛ آموزش در این زمینه هم خیلی مهم است. بدون مشارکت مردم هیچ موفقیتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. مردم باید آموزش ببینند و انگیزه برای مشارکت داشته باشند. رسانه‌ها و صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش باید ورود کنند. شهرداری باید آموزش شهروندی را مدنظر قرار دهد.

منبع خبر : پایگاه خبری تحلیلی انتخاب