تحولی سبز در عربستان؛ بازیافت ۱۰۰ هزار دستگاه الکترونیکی

شنبه 17 شهریور 1403 ساعت 08:02
تحولی سبز در عربستان؛ بازیافت ۱۰۰ هزار دستگاه الکترونیکی

عربستان سعودی با بازیافت بیش از 100 هزار دستگاه الکترونیکی، گامی بزرگ در جهت پایداری برداشت.



 

به گزارش پسماند ایران به نقل از تجارت نیوز، در دنیای امروز، با افزایش استفاده از فناوری‌های دیجیتال، زباله‌های الکترونیکی به یکی از معضلات مهم زیست‌محیطی تبدیل شده‌اند. عربستان سعودی، به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه، اقداماتی اساسی برای کاهش این آسیب‌ها و ساختن آینده‌ای پایدار از طریق مدیریت صحیح زباله‌های الکترونیکی انجام داده است. در ادامه به بررسی این تلاش‌ها و نتایج آن می‌پردازیم.

عربستان موفق به بازیافت دستگاه‌های الکترونیکی شد

عربستان سعودی موفق شده است بیش از 100 هزار دستگاه الکترونیکی را بازیافت کند تا آسیب‌های محیط‌زیستی ناشی از آنها را کاهش دهد و در عین حال، به ساختن آینده‌ای دیجیتالی پایدار کمک کند که بر استفاده بهینه از منابع تمرکز دارد. این اقدامات با همکاری اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و با هدف توسعه مقررات مدیریت زباله‌های الکترونیکی در سه کشور انجام شده است. این همکاری‌ها نشان‌دهنده تلاش عربستان برای تبدیل چالش‌های محیط‌زیستی به فرصت‌های پایدار است.

در گزارشی که اخیراً از سوی کمیسیون ارتباطات، فضای و فناوری عربستان منتشر شده، بر نقش این کشور در استفاده از فناوری‌های مدرن و ایجاد مدل‌های تجاری نوآورانه برای ساختن آینده‌ای پایدار تاکید شده است. این گزارش به تلاش‌های عربستان برای افزایش بازیافت و کاهش زباله‌های الکترونیکی، تدوین مقررات مربوط به این حوزه و همچنین برجسته کردن 13 داستان موفقیت از بیش از 16 نهاد دولتی و خصوصی اشاره دارد.

در کنفرانس COP 28، اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) به همراه بیش از 40 شریک دیگر از جمله دولت‌ها، شرکت‌ها و آژانس‌های سازمان ملل متحد، اقدامات سبزی را با هدف تقویت ابتکارات دیجیتالی راه‌اندازی کرد. این ابتکار بر اهمیت همکاری میان دولت‌ها و صنعت برای مدیریت بهینه زباله‌های الکترونیکی و حرکت به سوی یک اقتصاد تجدیدپذیر تأکید دارد.


کمیسیون ارتباطات، فضای و فناوری عربستان، ابزارهایی را برای توسعه استراتژی‌های پایداری دیجیتال معرفی کرده است که شامل پنج مرحله برای ایجاد یک چارچوب استراتژیک می‌شود. این ابزارها از افزایش آگاهی و به‌کارگیری بهترین شیوه‌ها تا اجرای کامل استراتژی‌های پایداری دیجیتال را دربر می‌گیرد.

مطالعه بیشتر: آمریکا ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را لغو می کند
این ابزارها تعهد پادشاهی را به مشارکت در اقتصاد سبز و تغییرات آب و هوایی و تبادل تجربیات با جامعه بین‌المللی برای اطمینان از اتخاذ بهترین شیوه‌ها برای دستیابی به جوامع پایدار نشان می‌دهد.

 
در همین راستا zawya گزارش داده که 649 میلیارد دلار صرف بودجه برای حمایت از اتخاذ شیوه‌های حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی در سال 2021 شده است که افزایشی 227 درصدی نسبت به سال 2019 نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری عربستان در زیرساخت‌های دیجیتال
سرمایه‌گذاری مستمر عربستان سعودی در زیرساخت‌های دیجیتال خود در چند سال گذشته، این کشور را واجد شرایط پیشرو بودن در تعهدات پایداری دیجیتال در سراسر جهان می‌کند و کمیسیون ارتباطات، فضا و فناوری در آستانه تبدیل شدن به یکی از پیشرفته‌ترین 5G است.

عربستان سعودی پیشرفت قابل توجهی در پذیرش مفاهیم پایداری و رهبری اقدامات بین المللی از طریق طرح های سبز برای حفظ محیط زیست و روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر داشته است. بخش ارتباطات، فضا و فناوری به دستاوردهای بسیاری در توانمندسازی زنان، ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش انتشار کربن کمک کرده است.

این بخش همچنین راه‌حل‌های عملی را در زمینه پایداری دیجیتال برای کاهش حجم زباله‌های الکترونیکی و انتشار کربن، علاوه بر تضمین دستیابی به اهداف تنوع و گنجاندن در همه سطوح، اتخاذ کرده است.

عربستان سعودی با اتخاذ و پیاده‌سازی این راهکارهای پایدار در حوزه دیجیتال، توانسته است به طور موثری در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی نقش ایفا کند. این کشور با سرمایه‌گذاری مستمر در زیرساخت‌های دیجیتال و مشارکت در پروژه‌های بین‌المللی، در مسیر تبدیل شدن به یکی از پیشروان جهانی در زمینه پایداری دیجیتال قرار دارد. این اقدامات نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند، بلکه راه را برای آینده‌ای پایدار و متعادل‌تر باز می‌کنند.