شهردار آمل: «منال» مکانی مناسب برای انتقاله زباله آمل است

چهارشنبه 28 شهریور 1403 ساعت 15:47
شهردار آمل: «منال» مکانی مناسب برای انتقاله زباله آمل است

شهردار آمل با بیان این که ظرفیت سایت زباله عمارت تکمیل شده است، گفت: منطقه منال که ده ها کیلومتر از جنگل هیرکانی، دشت و رودخانه هراز فاصله دارد بهترین مکان برای انتقال زباله آمل است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از ایرنا، علی داودی امروز چهارشنبه در بازدید از منطقه منال در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه منال که فاصله زیادی با جنگلهای هیرکانی، دشت و رودخانه هراز دارد برای انتقال زباله آمل مورد تائید فعالان محیط زیست است.

وی گفت: منابع طبیعی و محیط زیست تائید کردند که این منطقه برای میزبانی از زباله های شهرستان آمل هیچ مشکل زیست محیطی ندارد.

شهردار آمل با بیان این مطلب که تا کنون برای حل مشکل پسماند آمل تلاش های زیادی از سوی شهروندان و مسوولان انجام شده است، اظهار کرد: برطرف کردن معضل زباله ومدیریت پسماند ازتوان شهرستان و حتی استان خارج است.

فرماندار شهرستان درخصوص جانمایی چند زمین وسرمایه گذار ورود کردند، تاکنون توفیقی حاصل نشد و ضرورت دارد این مشکل درسطح ملی وبا نگاه کلان در راستای گره گشایی تصمصم گیری شود.

داودی گفت: برخی ها بر این باورند که عمارت باید تعطیل شود انتظار است درقبال تعطیل کردن عمارت، راهکار و یا مکان جدیدی از سوی مجموعه شهرستان به شهرداری معرفی شود تا شهرداری نسبت به فرایند مدیریت پسماند آن اقدام کند.

شهرداری آمل تصریح کرد: نگاه شهرداری آمل در خصوص منطقه جدید منال نگاه تعاملی وهمکاری است ومعتقدیم که حتی مدیریت این بخش به نام سازمان مدیریت پسماند مازندران باشد وشهرداری به دنبال گره گشایی مشکل چند دهه ساله مدیریت پسماند شهرآمل است و به دنبال گرفتن سهم یا منفعتی دراین بخش نیست.

به گزارش ایرنا، مکان دپوی زباله آمل در منطقه عمارت واقع در ۳۰ کیلومتری شهر آمل و در جاده هراز واقع است. که بیش از سه دهه محل دفن زباله هشت شهر مازندران است. و شیرابه‌های ناشی از زباله به آب رودخانه هراز نفوذ و به زمین‌های کشاورزی اطراف خسارات جبران ناپذیری وارد کرده است. به نحوی که خطر آلوده شدن آب شرب شهروندان نیز وجود دارد چراکه پساب ناشی از دپوی زباله و تخلیه فاضلاب در سال‌های اخیر تا عمق ۱۵۰ متری زمین نفوذ کرده است.

با توجه به ساخت سد هراز در نزدیکی همین سایت زباله، توقف انتقال زباله‌ها به عمارت از جمله خواسته های اصلی فعالان زیست محیطی است چرا که انباشت زباله در نزدیکی مخزن و دریاچه پشت سد این نگرانی بوجود آورده که پس از آبگیری سد هراز شیرابه‌های عمارت به دریاچه سد نفوذ کند.

تا کنون برای حل این مشکل تلاش های زیادی صورت گرفت اما گره گشا نبود.