مدرسه ای در نیجریه که بودجه آن با زباله های پلاستیکی تامین می شود

چهارشنبه 04 مهر 1403 ساعت 21:59
مدرسه ای در نیجریه که بودجه آن با زباله های پلاستیکی تامین می شود

طرح مدرسه ای برای آموزش کودکان فقیر و پاکسازی آلودگی در لاگوس امید به ارمغان آورد. اکنون آینده آن در خطر است.

به گزارش شفقنا از الجزیره، این سازه موقت که در کنار ساختمان های قدیمی و فرسوده قرار دارد، مادر ۴۰ ساله و سه فرزندش عبدالرحمن ۱۲ ساله و دوقلوهای ۹ ساله عبدالواریس و عبدالمالک را پناه می دهد.

از زمانی که موسی و همسرش بیش از سه سال پیش از هم جدا شدند، خانواده با درآمد نامنظم او در حدود ۲۰۰۰ نایرا (۱.۳۰ دلار) در روز از کار آرایشگری زندگی می کردند. او گفت که در دوره های خشک زمانی که مشتری وجود ندارد، او مجبور می شود از همسایه ها پول قرض کند.

بر اساس داده‌های دولتی، روزگار برای خانواده‌ای که در میان ۱۳۳ میلیون یا ۶۳ درصد جمعیت نیجریه در فقر چندبعدی زندگی می‌کنند، سخت است.

موسی گفت که اگر مدرسه خصوصی در جامعه که شهریه کمی دارد و به والدین محروم اجازه می دهد تا هزینه مدرسه را با بطری های پلاستیکی مستعمل پرداخت کنند، نبود، کودکان به آموزش رسمی دسترسی نداشتند.

من نمی توانستم آنها را به مدرسه بفرستم. من و فرزندانم همیشه در حال جمع کردن بطری های پلاستیکی مستعمل در اطرافمان هستیم.

آنها می‌دانند که تحصیلاتشان به آن بستگی دارد، و ما حتی برای انتخاب به مکان‌های رویداد می‌رویم.»

پلاستیک برای شهریه

در Ajegunle و سایر بخش‌های لاگوس، مدارس خصوصی و دولتی با هم وجود دارند، اما والدین اولی را ترجیح می‌دهند زیرا بیشتر مدارس دولتی بیش از حد طولانی هستند، که بر کیفیت آموزشی کودکان تأثیر منفی می‌گذارد.

در حالی که تمام مدارس دولتی در لاگوس “رایگان” هستند، مدیریت مدرسه برای هر ترم تقریباً ۵۰۰۰ نایرا (حدود ۳ دلار) برای هر دانش آموز دریافت می کند تا برخی از هزینه های سربار را پوشش دهد.

مدرسه ای که موسی ها در آن تحصیل می کنند، مدرسه بین المللی موریت، در حدود ۱ کیلومتری محل سکونت آنها قرار دارد.

اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط پاتریک امباماره، فارغ التحصیل رشته شیمی، به عنوان یک مدرسه شهریه تاسیس شد. شهریه در ابتدا ۶۰۰۰ نایرا (۳.۶۶ دلار) در هر ترم بود، اما اکثر والدین و سرپرستان آن منطقه توانایی پرداخت آن را نداشتند.

پس از انباشته شدن هزینه های معوقه و شروع زیان ها بر مدرسه، در سال ۲۰۱۲ مجبور به تعطیلی آن شد.

آلودگی پلاستیکی در نیجریه

زنی زباله های پلاستیکی را در آجگونل، لاگوس، نیجریه دسته بندی می کند

امبامارا توانست در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را از سر بگیرد، اما در آستانه فلج شدن دوباره به دلیل بدهی بود که ابتکار “پلاستیک در ازای شهریه” را مطرح کرد.

او به الجزیره گفت: «یک روز در خیابان قدم می‌زدم که بطری‌های پلاستیکی پراکنده در همه جا به چشمم خورد. امبامارا با خود فکر کرد: «این پول است.

او تصمیم گرفت که برای کسانی که توانایی پرداخت شهریه در نایرا را ندارند، به آن‌ها اجازه بدهد در بطری‌های پلی اتیلن ترفتالات (PET) مستعمل و زباله‌های آب کیسه‌ای پرداخت کنند، که مدرسه جمع‌آوری می‌کند و سپس برای بازیافت می‌فرستد.

«من آن را به والدین به عنوان وسیله ای جایگزین برای پرداخت شهریه مدرسه فرزندانشان معرفی کردم و در عین حال محیط را نیز تمیز نگه می دارم. آنها این ایده را از صمیم قلب پذیرفتند.»