رئیس هیات کوهنوردی همدان: فرهنگ "نه به زباله ریزی در کوهستان" نهادینه شود

پنجشنبه 12 مهر 1403 ساعت 12:02

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان با اشاره به اینکه حفظ و نگهداری از محیط کوهستان باید در راس فعالیت کوهنوردان استان قرار بگیرد گفت: فرهنگ "نه به زباله ریزی در کوهستان" باید نهادینه شود.

پسماند ایران، رضوان سلماسی روز پنجشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون فقط به دنبال فرهنگ جمع آوری زباله از کوهستان بوده ایم که این رویه هر چند درست، اما پیشگیرانه نیست بلکه باید به کوهپیمایان فرهنگ ممانعت از ریختن زباله را یاد بدهیم.

وی اضافه کرد: همه ساله طرح هایی برای جمع آوری زباله از کوهستان توسط فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت انجام می شود اما معتقدم باید فرهنگ نه به زباله ریزی در طبیعت کوهستان ترویج شود.

سلماسی بیان کرد: هم اکنون یکی از معضلات جاری در کوهستان همدان ریختن نمک در طبیعت است که در تخریب اکوسیستم و خاک بسیار تاثیرگذار بوده و در گشتزنی که طی هفته های اخیر از دامنه های الوند داشتیم، این وضعیت به خصوص در رودها متاسفانه قابل رویت بود.

وی خاطرنشان کرد: کوهنوردان سازماندهی شده زیر پوشش هیات کوهنوردی استان در طول سال نسبت به این موضوع اهمیت زیادی قایل هستند و حتی چندین برنامه گسترده را در پاکسازی کوهستان داشته‌ایم.

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان با تاکید بر نقش مهم گروه‌های کوهنوردی در حفظ محیط کوهستان گفت: انتظار ما از باشگاه‌های کوهنوردی مشارکت همه جانبه در این حوزه است.

وی افزود: کوهستان ثروت طبیعی به شمار می‌رود و رعایت بهداشت و پاکیزگی این مناطق بسیار حایز اهمیت است.