نشست تخصصي بررسي بسته جامع حمايت از كودكان كار و خيابان در بستر نهاد خانواده برگزار شد

یکشنبه 15 مهر 1403 ساعت 19:35
نشست تخصصي بررسي بسته جامع حمايت از كودكان كار و خيابان در بستر نهاد خانواده برگزار شد

نشست تخصصي بررسي بسته جامع حمايت از كودكان كار و خيابان در بستر نهاد خانواده با حضور معاون سلامت اجتماعي سازمان بهزيستي كشور و جمعي از كارشناسان و اساتيد اين حوزه برگزار شد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني سازمان بهزيستي، به مناسبت هفته ملي كودك در نشستي تخصصي با حضور اساتيد دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و علامه طباطبايي، نمايندگان مرجع ملي حقوق كودك، كارشناسان و مسئولان سازمان بهزيستي و نمايندگان مراكز كودكان كار و خيابان،" پيش‌نويس راهنماي جامع حمايت از كودكان كار و خيابان در بستر نهاد خانواده" مورد نقد و بررسي قرار گرفت. هدف از اين نشست، ارتقاي كيفيت برنامه‌هاي حمايتي از اين كودكان و بهره‌مندي از ديدگاه‌هاي كارشناسي براي بهبود وضعيت زندگي آن‌ها در بستر نهاد خانواده بود.
در ابتداي اين نشست، محسن كرماني معاون اورژانس اجتماعي سازمان در باب معرفي اين راهنما گفت: مروري مختصر بر نتايج اقدامات انجام شده، نشان مي دهد كه هر گونه تلاش براي سامان بخشي به وضعيت كار كودكان مي بايست مبتني بر مفاهيم «جامع، خانواده محور، نظام­مند، داراي قابليت اجرا، مشاركتي و انعطاف­پذير» باشد. راهنماي حاضر به منظور معرفي اقدامات لازم در ابعاد و سطوح مختلف جهت حمايت از كودكان كار و خيابان در بستر نهاد خانواده تهيه شده و با شناسايي بازيگران، شركاي اجتماعي و منابع حمايتي بالقوه و بالفعل موجود در سطح جامعه نقش مؤثري تسهيل و تسريع فرايند ارائه خدمات به فعالان اين عرصه خواهد كرد.
وي در ادامه اشاره كرد: از سال ۱۴۰۲ هدف ويژه سازمان بهزيستي در حوزه كودكان كار و خياباني خروج تدريجي كودكان از چرخه كار تعيين شده و در سال گذشته با حمايت سازمان و تلاش مراكز كودكان كار و خيابان حدود ۱۴۰۰ كودك از چرخه كار خارج شده­ اند. همچنين تاكيد نمود اصلاح دستورالعمل­هاي سازمان با رويكرد خانواده­محوري و هم­افزايي منابع حمايتي درون سازمان در زمينه حمايت از كودكان كار و خيابان و خانواده ايشان در دستور كار معاونت اورژانس اجتماعي قرار دارد.
در ادامه نشست، شركت‌كنندگان با بررسي دقيق پيش‌نويس راهنماي تهيه شده، نقاط قوت و ضعف آن را شناسايي كرده و پيشنهادهاي خود را در راستاي تكميل و بهبود آن ارائه دادند. بر اساس نظرات كارشناسان، حمايت از كودكان كار و خيابان در بستر خانواده امري ضروري و اجتناب­ناپذير است؛ لازم است در كنار سازمان بهزيستي ساير سازمان­ها و دستگاه­هاي متولي نيز به شكل مؤثر و به موقع به وظايف قانوني و مسئوليت اجتماعي خود در اين زمينه عمل كنند تا ريشه‌هاي اين معضل اجتماعي به شكل پايدار برطرف شود.