جلوگیری از دفن روزانه ۱۸۰۰ تن پسماند ساختمانی در اصفهان

شنبه 21 مهر 1403 ساعت 06:18
جلوگیری از دفن روزانه ۱۸۰۰ تن پسماند ساختمانی در اصفهان

شهرداری اصفهان گامی بلند در راستای بهبود شرایط محیط زیست و تقویت چرخه بازیافت و استفاده مجدد از مواد اولیه برداشته است.

پسماند ایران، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: با بهره‌برداری از کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی، از دفن روزانه بیش از ۱۸۰۰ تن پسماند ساختمانی جلوگیری می‌شود و این اقدام در راستای حفظ محیط زیست و بازگرداندن مواد اولیه به چرخه استفاده بسیار موثر خواهد بود.
غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیشرفت پروژه احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی در اصفهان اظهار کرد: کلنگ‌زنی این کارخانه اواخر اردیبهشت سال جاری انجام شد و مرحله نخست شامل آماده‌سازی سایت و ایجاد جاده‌های اطراف آن بود که به‌طور کامل به پایان رسید و پس از آن، زمین به پیمانکار تحویل داده شد و طراحی‌های لازم به‌صورت کامل توسط سرمایه‌گذار به پایان رسید.

وی افزود: دستگاه‌های کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی در حال ساخت است و اجرای فونداسیون این تجهیزات نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به ظرفیت بالای این کارخانه تاکید کرد: این پروژه شامل دو خط بازیافت است که هر کدام ظرفیت ۹۰۰ تن در روز را دارد و به‌طور کلی می‌تواند روزانه ۱۸۰۰ تن پسماند ساختمانی را بازیافت کند.

ساکتی گفت: این کارخانه ۹۰۰ تن خاک قابل استفاده برای مصارف مرتبط و ۹۰۰ تن مصالح ساختمانی را از پسماندها جدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این کارخانه، از دفن روزانه بیش از ۱۸۰۰ تن پسماند ساختمانی جلوگیری خواهد شد و این اقدام در راستای حفظ محیط زیست و بازگرداندن مواد اولیه به چرخه استفاده بسیار مؤثر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به هزینه‌های این پروژه خاطرنشان کرد: این پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۲۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در حال انجام است و امیدواریم فاز نخست آن تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

ساکتی گفت: تمام پسماندهای ساختمانی و نخاله‌های حاصل از عملیات خاک‌برداری به این کارخانه منتقل شده است و به مصالح اولیه برای استفاده در صنعت ساختمان و دیگر موارد همچون پر کردن تراشه‌های حفاری و کارهای تاسیساتی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: این پروژه نه‌تنها به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی کمک می‌کند، بلکه نقشی کلیدی در کاهش استفاده از منابع طبیعی و مدیریت پایدار پسماندهای ساختمانی دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: با این اقدامات، شهرداری این کلان‌شهر گامی بلند در راستای بهبود شرایط محیط زیست و تقویت چرخه بازیافت و استفاده مجدد از مواد اولیه برداشته است.