رنجش شهروندان زاهدان از زباله‌ها

دوشنبه 23 مهر 1403 ساعت 16:13

زاهدان کلان‌شهری که زباله به یکی از مشکلات اساسی آن تبدیل شده است که این معضل شهر را کم‌کم زیر این زباله‌ها دفن می‌کند.

به گزارش پسماند ایران، «نظافت شهری یکی از حقوق مسلم شهروندان است حق مسلمی که در شهری مانند زاهدان و در برخی از نقاط شهر ضایع می‌شود و شهروندان زاهدانی که یکی از گلایه‌های اساسی آنان عدم جمع‌آوری زباله و انباشته‌شدن زباله بر روی‌هم است.

جمع‌شدن زباله‌ها بر روی‌هم و ایجاد انبوهی از زباله‌های مختلف در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر چهره زاهدان را کثیف و آلوده کرده است این زباله‌ها چهره نامطلوبی را برای این شهر که اسم کلان‌شهری را یدک می‌کشد به ارمغان آورده است.

چه سواره باشید و چه پیاده هنگام گذر از خیابان‌های این شهر زباله‌های سرریز شده از سطل‌های زباله باعث رنجش خاطر شما قطعاً می‌شود، حال افرادی که پیاده در حال تردد هستند قطعاً بوی زباله‌های انباشته و رها شده این شهر دوچندان باعث رنجش خاطر شهروندان می‌شود.
رعایت نظافت از اموری است که دین مبین اسلام در آیات و روایت متعددی به آن اشاره کرده است، اسلام از آن دست ادیانی است که بر امر نظافت بسیار سفارش کرده است و گاه برای انجام امور نظافتی، پاداش‌های اخروی ای نیز قرار داده است، به‌عنوان کسانی که پیرو این دین برحق هستند انتظار می‌رود بیش از جوامع دیگر بر این مورد دقت و توجه داشته باشند.

سبحان عزیزی یکی از شهروندان زاهدان با ابراز گلایه از انباشت زباله در خیابان‌های این شهر به‌خصوص شهرک‌های اطراف زاهدان مانند شهرک برق و جهاد بیان کرد: در هر کنج از خیابان‌های زاهدان را که نگاه می‌کنید پلاستیک‌های زباله رها شده را می‌بینید، سطل‌های زباله پر شده و دور اطراف این سطل‌های زباله نیز زباله‌ها ریخته شده است، در همه‌جا زباله موج می‌زند.

او ادامه داد: ماشین‌های حمل زباله برای جمع‌آوری زباله می‌آیند اما این روند طولانی است در منطقه شهرک برق که مجتمع‌های مسکونی زیاد است و به‌تبع آن زباله بیشتر تولید می‌شود تقریباً هر دو تا سه هفته ماشین حمل زباله برای جمع‌آوری می‌آید که این مدت واقعاً طولانی است و باعث می‌شود با انباشت زباله محیطی کثیف و آلوده ایجاد شود.

منیره کوچک‌زایی شهروند دیگری نیز در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز اظهار کرد: زباله‌های زاهدان دغدغه‌ای برای ما شده است نگران سلامتی فرزندانم هستم بچه‌های من در کوچه و خیابان برای بازی می‌روند این زباله انواع حیوانات رو به سمت خود می‌کشد این‌گونه باعث جمع‌شدن حیواناتی مانند سگ‌های ولگرد می‌شود.

ماشین‌آلات حمل زباله به‌ شهرداری زاهدان اضافه می‌شود
امین نوروزی، مدیر روابط‌عمومی منطقه یک زاهدان در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: مسئله زباله‌های شهر در حال پیگیری است یکی از مشکلات ما کمبود ماشین‌آلات است که خریداری شده و تا یک ماه آینده برنامه‌ریزی‌شده است که به شهرداری زاهدان به جهت تسریع در امور نظافتی شهر اضافه شود اکنون نیز بحث نظافت در زاهدان انجام می‌شود ولی با روندی آرام‌تر پیش می‌برد.

او ادامه داد: برخی از شرکت‌های که با شهرداری در نظافت همکاری می‌کردند قرارداد خود را لغو کردند اما شهرداری شبانه روی کار می‌کنند.

مدیر روابط‌عمومی منطقه یک زاهدان در خصوص تأمین نیروی انسانی ماشین‌آلات جدید تصریح کرد: زمانی که ماشین‌آلات اضافه شود نیروی مور نیاز خود را به همراه دارد اما در حال حاضر این نظافت به‌صورت روزانه در حال انجام است اما در مناطقی که مجتمع‌های مسکونی زیادی وجود دارد به‌تبع کار نظافت زمان بیشتری را می‌طلبد.

او افزود: شهروندان زباله‌های خود را در هر ساعتی بیرون می‌آورند و این باعث می‌شود که ۲۴ ساعته در حال تولید زباله باشند درحالی‌که در شهرهای دیگر سر ساعت مشخصی زباله‌ها بیرون گذاشته می‌شود این در حالی است که کار جمع‌آوری زباله‌ها در شب انجام می‌شود.

نوروزی مطرح کرد: کمبود نیروی انسانی، عدم همکاری شهروندان و مشکلاتی مانند دزدیدن سطل‌های زباله و نبود فرهنگ در خصوص مراقبت از وسایل عمومی از جمله مواردی است که شهرداری با آن مواجه است.»

منبع خبر : سایت زاهدنیوز (زاهدان)