- آرش فرحزاد - جنبش زباله

دوشنبه 09 شهریور 1394 ساعت 17:52
 -   آرش فرحزاد   -     جنبش زباله

 

 

 

 

معترضان لبنانی در بیروت بزرگ‌ترین گردهمایی خود را در اعتراض به بحران جمع‌آوری زباله که به بحرانی سیاسی در این کشور تبدیل شده، تشکیل دادند. معترضان تا سه‌شنبه به دولت فرصت دادند مشکل جمع‌آوری زباله‌ها را در این شهر حل کند. از هفته‌ها پیش ساکنان بیروت به انباشت زباله‌ها در این شهر اعتراض کرده‌اند.
معترضان که نام حرکت خود را «شما بوی بد می‌دهید» گذاشته‌اند، روز شنبه به دولت هشدار داده‌اند اگر تا سه‌شنبه مشکل زباله‌ها را حل نکند، تظاهرات اعتراضی به سراسر لبنان کشیده خواهد شد. تظاهرات‌کنندگان تعدادشان به ده‌ها هزار نفر می‌رسید و زنان و کودکان نیز در میان آنها بودند. از ماه جولای پس از بسته شدن یکی از انبارهای زباله بیروت، به دلیل پر شدن آن، زباله‌ها تلنبار شده و بوی تعفن آن سطح شهر را پر کرده است.
تظاهرات ابتدا در اعتراض به همین مساله بوده است؛ اما کم‌کم رنگ و بوی سیاسی گرفته و علاوه‌بر شهرداری بیروت، دولت لبنان را نیز هدف قرار داده است. شهروندان بیروت دولت را مسئول این مشکل دانسته و آن را متهم می‌کنند که قادر به تامین نیازهای اساسی مردم نیست. معترضان ازجمله به قطع مکرر برق اعتراض دارند و خواهان استعفای محمد مشنوک، وزیر محیط‌زیست هستند. تظاهرات‌کنندگان همچنین خواستار توضیح نوهاد مشنوک، وزیر کشور به دلیل اعمال خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان در هفته گذشته هستند. در جریان این تظاهرات در بیروت در پی برخورد تظاهرات‌کنندگان با ماموران پلیس ۳۵ نفر زخمی شدند. پلیس بیروت برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور و خودروهای آبپاش استفاده و چندین بار تیر هوایی شلیک کرد. معترضان به فساد اداری، سوءمدیریت دولتی و فضای بسته سیاسی که مانع انتخاب رئیس‌جمهور از یک سال پیش تاکنون شده نیز اعتراض دارند. میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان از می پارسال (۱۵ ماه پیش) دوران ریاست‌جمهوری‌اش به پایان رسیده است اما پارلمان این کشور تاکنون نتوانسته برای او یک جانشین انتخاب کند. نارضایتی عمومی، اوضاع بد اقتصادی و فضای بسته سیاسی از مدت‌ها پیش بر لبنان سایه افکنده است. از سوی دیگر و کمی پیش از برگزاری تظاهرات لبنانی‌ها در بیروت نشست امنیتی در مقر وزارت کشور برگزار شد که در این نشست تصمیم گرفته شد اتاق مشترک امنیتی میان ارتش لبنان و نیروهای امنیتی داخلی برای اتخاذ تدابیر لازم تشکیل شود.


سرایت بحران زباله‌ها به بغداد
بحران زباله‌ها در لبنان به عراق نیز سرایت کرده و دیروز مردم بغداد با الگو گرفتن از لبنانی‌ها در اعتراض به انباشته شدن زباله‌ در مناطق مسکونی و خیابان‌های اصلی و فرعی پایتخت، دست به تظاهرات زده و خواستار برکناری شهردار شده‌اند.
ساکنان بغداد از انبوه زباله‌ها در مناطق مسکونی و خیابان‌های اصلی و فرعی پایتخت به ستوه آمده و تاکنون خود تلاش کرده‌اند روشی برای جلوگیری از انباشته شدن زباله‌ در خیابان‌ها ابداع کنند؛ اما به گفته ساکنان شهر با وجود انجام این اقدامات، خیابان‌های پایتخت عراق همواره پر از آشغال‌ است. گروه‌های غیردولتی عراقی اعلام کرده‌اند که برای برگزاری تظاهرات جهت برکناری خانم «ذکری علوش» شهردار بغداد آماده خواهند شد و در تظاهرات‌های بعدی که معمولا روزهای جمعه برگزار می‌شود، خواهان برکناری علوش خواهند شد. به گفته ساکنان بغداد، پایتخت تبدیل به یک «آشغال‌دانی» بزرگ شده است و شهرداری برای رفع این مشکل با شهروندان همکاری نمی‌کند. فعالان عراقی از حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق خواسته‌اند برکناری شهردار بغداد را نیز جزء اصلاحات خود قرار دهد.

منبع : فرهیختگان