اقداماتی ساده و جالب برای مراقبت از طبیعت در خانه

پنجشنبه 15 خرداد 1399 ساعت 18:07

مراقبت از محیط زیست و طبیعت در خانه دشوار نیست. شما فقط باید عادت های خود را برای کاهش، استفاده مجدد و بازیافت مواد کاربردی خود به منظور محافظت از سیاره خویش، تنظیم کنید.

به گزارش پسماند ایران، به تازگی، "سبز شدن " به روشی بسیار سالم تبدیل شده زیرا مردم نگران محیط زیست خود هستند. آنها این کار را به دلایل خوبی انجام می دهند! مهمتر اینکه، اگر ما از سیاره خود مراقبت نکنیم چه کسی این کار را خواهد کرد؟
در اینجا، نکاتی آسان برای مراقبت از محیط زیست را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. خواهید دید که این کارها بسیار ساده است. فقط باید از آن اطلاع داشته باشید.

 ۱. آب را هدر ندهید
آب کالایی کمیاب است و ما باید از آن مراقبت کنیم! در حقیقت بهترین راه برای انجام این کار کاهش میزان استفاده شماست. برای این کار می توانید اقدامات ساده ای از قبیل موارد ذیل را انجام دهید.

   ـ به جای استحمام دوش ۱۰دقیقه‌ای یا کمتر
   ـ آب باران را بازیافت کنید. به عنوان مثال ، می توانید آب را در سطل جمع کنید ، سپس از آن برای آبیاری باغ خود استفاده کنید.
   ـ ‌شیرآب را هنگام مسواک زدن و شستن ظرف ها ببندید.
   ـ بهتر است باقیمانده ها غذاها را از روی ظرف ها جدا کنید ، آنها را با یک اسفنج مرطوب و یک قطره مواد شوینده تمیز کنید. سپس آنها را درون سینک قرار دهید. به این روش ، آب کمتری هدر خواهید داد.

 ـ‌ گزینه دیگر پر کردن سینک ظرفشویی با آب و شستشوی مستقیم آنها در آنجاست. در هر صورت، از آب کمتری استفاده خواهد شد.
ـ  نشت آب از شیرهای آب و توالت را برطرف کنید.
ـ از ظرفشویی های با کمترین میزان مصرف (درجه A) استفاده کنید.

۲. چراغ هایی که از آنها استفاده نمی کنید، خاموش کنید
آگاهی از هزینه انرژی مهم است. ما فقط در مورد پول صحبت نمی کنیم بلکه آلودگی های ناشی از آن را نیز بیان می کنیم. بنابراین، توصیه می کنیم هنگام ترک اتاق، چراغ ها را خاموش کنید.
یکی دیگر از گزینه های رایج این است که تمام لامپ های خانه خود را با لامپ های صرفه جویی در انرژی جایگزین کنید. در حقیقت، پس انداز می کنید و به طور همزمان از محیط نیز مراقبت می کنید!

۳. غذاهای منطقه ای و فصلی را انتخاب کنید
خرید مواد غذایی فصلی که در منطقه شما هستند واقعاً به شما در مراقبت از محیط کمک می کند.چطور؟ در واقع بسیار ساده است اگر مواد غذایی را از منطقه دیگری خریداری می کنید، آنها با کامیون های بزرگی که محیط زیست را آلوده می کنند، جابجا می شوند.
علاوه بر این، انتخاب میوه و سبزیجات محلی به شما کمک می کند تا سالم تر و ارزان تر بخورید. همچنین به مشاغل محلی منطقه خود کمک خواهید کرد.


۴.  ضایعات را تفکیک کنید
بازیافت یکی از بهترین راه های مراقبت از محیط زیست است. اگر صادقانه بگوییم کار زیادی انجام نمی دهید. بهتر است که به عنوان یک خانواده برای آموزش کودکان خویش زباله ها را بازیافت کنید تا آنها نیز کمک کرده و یاد بگیرند.
می توانید سطل های مخصوص بازیافت را خریداری کرده یا آنها را در کیسه یا جعبه جدا کنید. نکته مهم این است که شما بازیافت را مرتب انجام می دهید تا همه چیز دوباره قابل استفاده باشد!


۵.  کمپوست خود را بسازید
آیا در خانه یا بالکن خود گیاهانی دارید؟ چگونه می خواهید کمپوست خود را بسازید تا آنها را بارور کنید؟ کمپوست پیچیده نیست. در واقع تمام آنچه شما نیاز دارید صبر و مکانی است برای قرار دادن آن.

در اینجا، ما به طور خلاصه نحوه تهیه کمپوست در یک فضای کوچک را توضیح خواهیم داد:
مواد: یک گلدان بزرگ پر از خاک،  خاک اضافی، یک  قطعه مقوا به اندازه قسمت بالای قابلمه، ضایعات مواد غذایی.
نحوه کمپوست: گلدان را روی بالکن قرار دهید. غذای باقی مانده را اضافه کنید. به عنوان مثال، می توانید پوست سبزیجات و میوه ها ، سالاد باقیمانده، هسته های سیب و موارد دیگر اضافه کنید. از افزودن گوشت و لبنیات خودداری کنید.
  ضایعات را با کمی خاک و تکه مقوا بپوشانید. سپس  هر 3 یا 4 روز یکبار با بیل باغچه هم بزنید.  چند بار در هفته آب اضافه کنید بدون اینکه زیاد مواد را مخلوط کنید. صبر کنید و ببینید که چگونه ضایعات شما به کمپوست با کیفیت تبدیل می شوند. شما قادر به استفاده از آن برای بارور کردن گیاهان خود خواهید بود!

۶. یک باغ شهری درست کنید
خودکفایی برای کره زمین خوب است. آیا تاکنون به پرورش گیاهان خود در خانه فکر کرده اید؟ نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه می شوید، بلکه مجبور نیستید مواد غذایی را که با کامیون از آن طرف کشور (یا با هواپیما از قاره دیگر) به آنجا منتقل شده خریداری کنید.
شاید خیلی به نظر نرسد ، اما اگر همه از یک باغ کوچک خانگی برخوردار بودند ، تأثیر زیادی روی محیط خواهیم گذاشت. همچنین، میوه و سبزیجات تازه طعم بسیار بهتری دارند!


۷.  دمای خانه خود را تنظیم کنید
خانه خود را در زمستان یا در تابستان بسیار سرد نگه ندارید. همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، نسبت به میزان مصرف انرژی خود محتاط باشید. سیاره و جیب های شما از شما متشکر خواهند بود.

۸.  محصولات قابل استفاده مجدد را استفاده کنید
از خرید کالاهای یکبار مصرف خودداری کنید. اگر دستمال های پارچه ای وجود دارد که می توانید آنها را بشویید و استفاده مجدد کنید، چرا از دستمال کاغذی استفاده می کنید؟ توجه داشته باشید که هر دستمال کاغذی که استفاده می کنید از درختی است که قطع شده است.
همین اتفاق در مورد بشقاب و لیوان های پلاستیکی و همچنین سایر اشیاء یکبار مصرف که معمولاً خریداری می کنیم اتفاق می افتد. برای امتحان می توانید از محصولات کاغذی برای جشن تولد کودک شروع کنید. استفاده از بسیاری از محصولات کاغذی برای محیط زیست خوب نیست.


۹. استفاده و بازیافت مجدد
بازیافت یک روش آسان برای مراقبت از محیط خانه است. آیا کوزه هایی در خانه دارید و نمی دانید با آنها چه کار کنید؟ می توانید لامپ های کمی درست  کنید. قوطی زیادی جمع کرده اید؟ خوب ، شما می توانید با بچه های خود کاردستی درست کنید و از قوطی ها به عنوان نگهدارنده قلم استفاده کنید.
گزینه های بی پایان برای استفاده مجدد و دادن مواد جدید به زندگی جدید وجود دارد. فقط باید کمی دقت کرد!


۱۰. خریدار آگاه باشید
محصولات ارگانیک و سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید.به عنوان مثال، آیا می دانستید که چه محصولاتی سازگار با سیاره محل زندگی‌مان هستند؟ به جای استفاده از مواد شیمیایی سمی، سرکه و سایر موارد تخریب پذیر را انتخاب کنید. همچنین ، شما حتی می توانید محصولات تمیزکننده خود را در خانه با مواد طبیعی تهیه کنید.

مراقبت از محیط زیست کار همه است. هیچ بهانه ای برای فرار از مسئولیت ما وجود ندارد. عادات خود را تغییر دهید به کارهایی که هر روز انجام می دهید توجه کنید و شروع کنید به به سبز شدن!