توليد روزانه250کيلوگرم زباله عفوني دربيمارستان علي ابن ابيطالب(ع)

چهارشنبه 24 آذر 1395 ساعت 12:04
توليد روزانه250کيلوگرم زباله عفوني دربيمارستان علي ابن ابيطالب(ع)
وضعيت بي خطر سازي و امحاء زباله هاي عفوني در رفسنجان تا چند سال گذشته تا حدودي نامطلوب بود اما اين وضعيت هم اکنون روند مطلوبي به خود گرفته است.

 

علي مظفري در نشست خبري اظهار داشت:: با مشارکت بخش خصوصي، دو دستگاه اتوکلاو راه اندازي و توسط آنها زباله هاي عفوني به زباله هاي معمولي تبديل و پس از آن دفن بهداشتي مي شوند.

وي با اشاره به توليد روزانه 250 کيلوگرم زباله عفوني در بيمارستان علي ابن ابيطالب (ع) رفسنجان، افزود: زباله هاي معمولي بيمارستان نيز روزانه 350 کيلوگرم است و همچنين روزانه به طور متوسط 300 کيلو زباله عفوني در ساير مراکز درماني شهرستان توليد مي شود، اما در مجموع، ما هيچ مشکلي در مورد زباله هاي عفوني نداريم.
رئيس بيمارستان علي ابن ابيطالب (ع) رفسنجان تصريح کرد: پيش از اين، در بيمارستان علي ابن ابيطالب (ع) زباله هاي عفوني، خرد شده و سوزانده مي شد، تا اينکه با صرف اعتباري بالغ بر يک ميليارد ريال، کوره و تجهيزات قبلي جمع آوري و با بهسازي محل، تمهيداتي انديشيده شد تا زباله هاي عفوني و غير عفوني تفکيک و طي فرايندي دقيق تر، پيشرفته تر و بدون برخي مسائل و مشکلاتي که کوره مذکور داشت، توسط دستگاه اتوکلاو بي خطر و تبديل به زباله هاي معمولي شوند.
مظفري بيان کرد: نهايتاً با مشارکت بخش خصوصي دو دستگاه اتوکلاو با هزينه 300 ميليون توسط بخش خصوصي نصب شد که يکي از اين دستگاهها هم اکنون مشغول کار بوده و دستگاه ديگر نيز در حالت آماده به کار قرار دارد تا چنانچه احياناً مشکلي متوجه دستگاه اول شد و يا حجم زباله هاي عفوني زيادتر از حد معمول شد از آن استفاده شود.
وي يادآور شد: شرکت مذکور همچنين با خريد يک خودرو مخصوص به مبلغ 15 ميليارد ريال، عمل انتقال زباله هاي عفوني را انجام مي دهد.
رئيس بيمارستان علي ابن ابيطالب (ع) با بيان اينکه پيش از اين، عمل خرد سازي زباله هاي عفوني و بي خطر سازي آنها توسط دو دستگاه مخصوص انجام مي شد خاطرنشان کرد: يکي از دستگاههايي که قبلاً داشتيم به شهرستان انار داديم.
وي برند دستگاه اتوکلاو بيمارستان علي ابن ابيطالب (ع) را دقيقاً همان برندي اعلام کرد که در بيمارستانهاي شريعتي و امام خميني تهران با بيش از 1000 تخت وجود دارد و گفت: با توجه به اينکه دغدغه ما در اين زمينه، تنها بيمارستان نبود بلکه همه شهرستان را شامل مي شد لذا اين مجوز را دفتر مرکزي دانشگاه به شرکت طرف قرارداد داده است که تمامي زباله هاي عفوني مراکز ما اعم از بيمارستان مرادي، زايشگاه، مرکز شماره يک، دندانپزشکي و تمامي درمانگاههاي سطح شهر را به هر نسبت بتوانند به بيمارستان آورده و غير عفوني کنند.
مظفري تصريح کرد: زباله هاي بي خطر شده در محل مخصوصي دور از شهر و در عمق چهار متري خاک و زير لايه اي از آهک دفن مي شوند، ضمن آن که کارشناسان بهداشت محيط معاونت بهداشتي به دفعات از محل بازديد و بر روند کار نظارت دارند