انتظارات برآورده نشده از وزارت بهداشت در حوزه مدیریت پسماند

سه شنبه 08 آبان 1397 ساعت 09:20
انتظارات برآورده نشده از وزارت بهداشت در حوزه مدیریت پسماند
لزوم دقت بیشتر وزارت بهداشت برای مدیریت پسماند پزشکی

 مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مدیریت پسماند پزشکی کشور- که برعهده وزارت بهداشت است - رضایت‌بخش ارزیابی نمی‌شود از حمایت سازمان محیط زیست برای تولید داخلی دستگاه‌های دارای فناوری پیشرفته (های‌تک) برای امحای پسماند پزشکی خبر داد.
علی مریدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت مدیریت پسماند پزشکی رضایت بخش نیست، تصریح کرد: واقعیت این است که تعدادی از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها دستگاه اتوکلاو (ابزاری برای استریل کردن مواد، در فشار و دمای بالا) دارند، و بعد از بی‌خطرسازی پسماند پزشکی، آن را به شهرداری‌ها تحویل می‌دهند، اما تعدادی از بیمارستان‌ها هم این کار را انجام نمی‌دهند.
وی با اشاره به انوع پسماند پزشکی تصریح کرد: پسماند پزشکی چند بخش دارد؛ یک بخش پسماند‌های شیمیایی - دارویی است که شامل باقیمانده دارو‌ها و مواد شیمیایی است و نحوه مدیریت خاص خود را دارد. بخشی دیگری از پسماند‌های پزشکی هم شامل پسماند‌های میکروبی است که بیمارستان‌ها قبل از تحویل آن به شهرداری‌ها باید اتوکلاو کنند و بعد از این مرحله بی‌خطرسازی است که امکان دفن این نوع پسماند وجود دارد. پسماند‌های برّنده و تیز هم دسته دیگری از پسماند پزشکی است که باید شکل مدیریت خاص خود را داشته باشد.


شهرداری‌ها با پسماند پزشکی چه می‌کنند؟


مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسئولیت مدیریت «پسماند پزشکی» بر عهده وزارت بهداشت است، اظهار کرد: ناظر عالی بر مدیریت پسماند پزشکی کشور سازمان حفاظت محیط زیست است که به صورت رندوم (تصادفی) پایش‌هایی را انجام می‌دهد و بر فعالیت بیمارستان‌ها و مطب‌ها نظارت می‌کند. افزون بر این وظیفه ما در سازمان حفاظت محیط زیست این است که به عملکرد شهرداری‌ها - که پسماند‌های پزشکی را از بیمارستان‌ها تحویل می‌گیرند - نظارت کنیم و بدانیم این نهاد بعد از دریافت پسماند پزشکی با آن‌ها چه کار می‌کند.


لزوم دقت بیشتر وزارت بهداشت برای مدیریت پسماند پزشکی


وی ضمن انتقاد از وزارت بهداشت در حوزه مدیریت پسماند‌های پزشکی گفت: نقدی که همیشه به وزارت بهداشت داریم، این است که این وزارتخانه به دلیل فعالیت مستقیم در حوزه سلامت و بهداشت شهروندان طبیعتا باید نسبت به موضوع مدیریت پسماند پزشکی حساسیت و نگرانی بیشتری داشته باشد. حتی انتظار می‌رود این دستگاه نسبت به مدیریت پسماند‌های عادی نیز نگران باشد و به بخش‌های متولی تذکر دهد، چون آسیب‌های ناشی از این موارد به خود بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت برمی‌گردد؛ بنابراین توقع ما این است که وزارت بهداشت دقت بیشتری روی مدیریت پسماند پزشکی و حتی روی مدیریت پسماند عادی داشته باشند.
مریدی در ادامه از برنامه مشترک این سازمان با وزارت بهداشت برای نظارت بر نحوه مدیریت پسماند پزشکی خبر داد و گفت: در حال حاضر یک برنامه مشترک با وزارت بهداشت برای پایش مشترک تهیه کرده‌ایم. در این برنامه مشخص شده که برای مدیریت هر یک از انواع پسماند‌های پزشکی چه اقداماتی باید انجام شود و وظایف سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت به طور مجزا تعیین شده است. بعد از رسیدن به توافق نهایی، آیین‌نامه این برنامه را ابلاغ می‌کنیم.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت پسماند پزشکی از تولید تکنولوژی‌های جدید حمایت می‌کند، گفت: در حال حاضر ظرفیت و امکان تولید محفظه‌های امحای پلاسما در کشور وجود دارد تا تولید صنعتی این کوره‌ها صورت گیرد که جزء کار‌های «های‌تک» (فناوری بالا) به حساب می‌آید، اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت در حد کار آزمایشگاهی باقی مانده است. در سازمان محیط زیست، کسانی را که در این حوزه فعالیت کرده‌اند، شناسایی کرده‌ایم و سعی داریم تا حد امکان از آن‌ها حمایت کنیم تا امکان تولید این کوره‌ها در ابعاد صنعتی و تجاری ایجاد شود.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کوره‌های امحای پسماند، دغدغه و نگرانی ما را در زمینه پسماند‌های پزشکی مرتفع می‌کند، گفت: البته این وظیفه وزارت بهداشت است که چنین سفارش‌هایی را بدهد و از چنین طرح‌هایی حمایت کند. ضمن اینکه در شرایط حاضر یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت این است که در قبال مدیریت پسماند پزشکی باید به شهرداری‌ها هزینه بپردازد، در حالی‌که اگر از یکی از تکنولوژی‌های داخلی حمایت کند - که یک پنجم دستگاه خارجی قیمت دارد -‌ می‌توان به طور کامل مشکل پسماند پزشکی را حل کند و در این صورت مجبور به پرداخت هزینه به شهرداری‌ها نخواهند بود.