هشدار سازمان مديريت پسماند درخصوص نحوه برخورد با پسماندهاي بهداشتي و درماني

یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 12:06
 هشدار سازمان مديريت پسماند درخصوص نحوه برخورد با پسماندهاي بهداشتي و درماني
زشکان مي‌توانند تنها با در دست داشتن مجوز طبابت و مدارک شناسايي خود از خدمات سازمان مديريت پسماند در دفع پسماندهاي بهداشتي و عفوني استفاده کنند.

 

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان مديريت پسماند با ابراز تاسف از اين‌که بسياري از پزشکان يا افراد فعال در حوزه پزشکي و مراکز بهداشتي و درماني هم‌چون مطب‌ها، درمانگاه‌ها، آزمايشگاه‌ها و غيره، از نحوه دفع پسماندهاي بهداشتي و درماني مرکز خود اطلاعي ندارند؛ هشدار داد: علاوه بر صدمات جبران ناپذير اختلاط پسماندهاي پزشکي با عادي بر پيکره محيط زيست، طبق قانون، اين کار تخلف محسوب شده و مراجع قضائي با خاطيان برخورد خواهد کرد.
به گزارش پسماند ایران، شهرام فيروزي مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان با ابراز تاسف از اين‌که بسياري از پزشکان يا افراد فعال در حوزه پزشکي و مراکز بهداشتي و درماني هم‌چون مطب‌ها، درمانگاه‌ها، آزمايشگاه‌ها و غيره، از نحوه دفع پسماندهاي بهداشتي و درماني مرکز خود اطلاعي ندارند؛ تصريح کرد: زباله‌هاي بيمارستاني به علت دارابودن آلودگي‌هاي فراوان ميکروبي و شيميايي منبعي خطرناک براي سلامت جامعه و بهداشت عمومي به شمار مي‌رود و عدم توجه به مديريت و دفع صحيح آن‌ها صدمات جبران ناپذيري را به دنبال خواهد داشت. لذا اهميت مديريت اجرايي اين گونه از پسماندها بر هيچ‌کس پوشيده نيست و مسووليت اين امر بيش از همه متوجه جامعه پزشکي مي‌باشد.
وي با اشاره به اين‌که برمبناي قانون مديريت پسماند، به کليه پسماندهاي عفوني و زيان‌آور ناشي از بيمارستان‌ها، مراکز بهداشتي، درماني، آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي و ساير مراکز مشابه، پسماند بيمارستاني گفته مي‌شود، افزود: اين دسته از پسماندها چنانچه به مديريت خاص نياز داشته باشند؛ از جمله پسماندهاي ويژه محسوب مي شوند و مخلوط کردن پسماندهاي ويژه با ساير پسماندها، تخليه و پخش آن‌ها در محيط يا فروش، استفاده و بازيافت اين نوع پسماندها ممنوع است.
مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان مديريت پسماند، ادامه داد: بر اساس ماده7 اين قانون، توليدکنندگان، مسوول مديريت اجرايي پسماندهاي بيمارستاني خود هستند و سازمان مديريت پسماند شهرداري مکلف به بارگيري و حمل پسماندهاي عفوني نيست اما در صورت گندزدايي و تبديل آن‌ها به پسماند عادي توسط توليدکنندگان، شهرداري اين وظيفه را بر عهده خواهد گرفت. هم‌چنين با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي، جمع‌آوري، حمل و دفع پسماندهاي بيمارستاني به عهده خود توليدكنندگان مي‌باشد که با تعاملات صورت گرفته مابين وزارت بهداشت و درمان کشور، سازمان حفاظت محيط زيست و شهرداري تهران، در حال حاضر پسماندهاي عفوني مراکز بهداشتي و درماني طي فرايندي ويژه جمع‌آوري و حمل مي‌گردد.
فيروزي با اعلام اين مطلب که در حال حاضر حدود 2000 مرکز بهداشتي و درماني با سازمان مديريت پسماند همکاري دارند و بخش خصوصي نيز به طور محدود در حوزه جداسازي پسماندهاي عفوني و غير عفوني با سازمان در ارتباط است، خاطرنشان کرد: تمامي پزشکان و مديران مراکز توليدکننده پسماند پزشکي اعم از بيمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت، آزمايشگاه‌ها، مراکز تزريق، راديولوژي‌ها، دندانپزشکي‌ها، فيزيوتراپي‌ها، مطب‌ها و غيره مي‌بايست با مراجعه به سازمان مديريت پسماند، نسبت به عقد قرارداد براي جمع‌آوري و دفع پسماندهاي بيمارستاني خود توسط سازمان، اقدام نمايند.
وي به سهولت اجراي اين فرايند اشاره کرد و گفت: پزشکان مي‌توانند تنها با در دست داشتن مجوز طبابت و مدارک شناسايي خود از خدمات سازمان مديريت پسماند در دفع پسماندهاي بهداشتي و عفوني استفاده کنند. با توجه به حجم پسماند توليدي، دفعات مراجعه خودروهاي جمع‌آوري سازمان متفاوت خواهد بود.
مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان مديريت پسماند در همين خصوص افزود: مطب‌ها و مراکز درماني کوچک که ميزان پسماند عفوني آن‌ها اندک است؛ مي‌توانند زباله‌هاي خود را در کيسه‌هاي مخصوص انباشت کرده و به درمانگاه‌هاي بزرگتر يا بيمارستان‌ها منتقل نمايند، تا در مجموع با زباله‌هاي آن‌جا، توسط نيروهاي سازمان مديريت پسماند جمع‌آوري گردد. وي يادآور شد: طي تعاملات انجام شده با معاونت‌هاي درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشکي (شهيد بهشتي‌، ايران و تهران)، صدور پروانه تاسيس مراکز درماني‌ منوط به تمديد پروانه ارائه قرارداد حمل پسماندهاي عفوني با سازمان مديريت پسماند فيروزي، پيشگيري از انتشار عفونت‌هاي بيمارستاني و كنترل آن را وظيفه بزرگي دانست که بر عهده متوليان امر سلامت کشور قرار دارد و خاطرنشان کرد: توجه به کاهش و تفکيک پسماندهاي بيمارستاني در مبدا هم‌چنين جمع‌آوري اصولي و بهداشتي آن‌ها، از مهم‌ترين و نخستين وظايف در اين حوزه به شمار مي‌رود؛ به طوري که اختلاط پسماندهاي پزشکي با عادي به استناد ماده 16 قانون مديريت پسماند تخلف محسوب شده و مراجع قضائي با متخلفان، برخورد خواهد کرد.

 

منبع:خبرگزاري آريا