اختلاط زباله‌های مراکز درمانی مازندران با زباله‌های عادی

پنجشنبه 02 دی 1395 ساعت 11:32
اختلاط زباله‌های مراکز درمانی مازندران با زباله‌های عادی
همه مراکز درمانی شهرستان مورد پایش قرار گرفته و به صورت مرتب میزان آلودگی‌های آنها رصد می‎شود.

 

بهرام فغانی تصریح کرد : اینکه موضوع پسماند عفونی را باید دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساماندهی کند و انجام ندهد مطرح نشود جای چالش است، سال‌های سال این موضوع مغفول ماند باید این موضوعات مطرح تا مسؤولان به فکر رفع مشکل باشند.....
شمال نیوز : رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری با بیان اینکه بر اساس قانون اختلاط زباله‌های بیمارستان با دیگر زباله‌ها ممنوع است، گفت: مخلوط کردن زباله‌ مطب‌ها با دیگر زباله‌های عادی امکان تشخیص را سخت می‎کند و زمینه جداسازی در زمان حمل و نقل نیز وجود ندارد.
به گزارش پسماند ایران ، بهرام فغانی در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با دفن زباله‌های بیمارستانی در کنار سایر پسماندها و تاثیر آن بر محیط زیست اظهار کرد: همه مراکز درمانی شهرستان مورد پایش قرار گرفته و به صورت مرتب میزان آلودگی‌های آنها رصد می‎شود.
وی با بیان اینکه دفن و بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی با دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور و در استان با دانشگاه علوم پزشکی مازندران است، افزود: در صورت آلوده شدن محیط زیست به زباله با همکاری دستگاه نظارتی وارد می‌شویم و در چندین مورد هم ورود داشتیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری در ارتباط با ساماندهی زباله‌های بیمارستانی، با تأکید بر اینکه زباله‌های بیمارستان‌ها به صورت مرتب پایش می‎شوند و بحث خودکنترلی بیمارستان‌ها در دستور کار است، اضافه کرد: مراکز خودپایی در بیمارستان‌ها به صورت ماهانه از نحوه بی‎خطرسازی زباله‌های عفونی نمونه دریافت می‎کنند و نتیجه در اختیار اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرار می‎دهد.
این مسؤول خاطر نشان کرد: اگر نتایج نمونه، بار آلودگی و میکروبی داشته باشد در یک یا دو مرحله به آنها تذکر و در صورت تداوم و وجود بار آلودگی از طریق مراجع ذیصلاح شکایت‌ها بررسی می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری اضافه کرد: امکان تعطیلی بیمارستان‌ها به دلیل محل مراجعات مردم وجود ندارد ولی با استفاده از ظرفیت مراجع قضایی مسؤولان بیمارستان‌ها را مجاب به رعایت موارد بهداشتی می‌شوند.
وی در ارتباط با روند پیگیری‌های قانونی گفت: اگر برخی مواقع احساس کنیم که خطرات جدی است بدون اخطار اقدام به شکایت کرده و از مراجع قضایی درخواست کمک می‏‌شود.
فغانی در پاسخ به این سؤوال که آیا از مراکز درمانی خصوصی مرکز استان بازدید می‎شود یا خیر، افزود: هشت مرکز درمانی ساری مورد بازرسی قرار می‌‏گیرند، البته در کارگروه پسماند شهرستان چند سالی است که پیگیر ساماندهی زباله مراکز طبی هستیم و نکته جالب اینکه این مراکز اقدامی برای ساماندهی پسماند انجام نمی‌دهند.
فغانی با اعلام اینکه برخی از این مطب‌ها زباله‌ها را در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‎دهند، افزود: نکته دیگر اینکه زباله‌های مطب‌ها با دیگر زباله‌ها مخلوط و به صورت عادی جمع‌آوری می‌شود.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون اختلاط زباله‌های بیمارستان با دیگر زباله‌ها ممنوع است، گفت: مخلوط کردن زباله‌ مطب‌ها با دیگر زباله‌های عادی امکان تشخیص را سخت می‎کند و زمینه جداسازی در زمان حمل و نقل نیز وجود ندارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون مواردی از وجود زباله‌های مطب‌ها را در زباله‌های عادی مشاهده کردید،اظهار کرد: بارها این موضوع دیده شد و چندین بار موضوع در کارگروه پسماند مطرح با اختیاراتی قانونی که موارد را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‎کنیم.
وی با اعلام اینکه بحث ساماندهی زباله‌ها حتی به دانشگاه علوم پزشکی استان کشیده شد، تصریح کرد: برخی‌ها نسبت به مطرح کردن وجود زباله‌های مراکز درمانی در بین زباله‌های عادی واکنش نشان دادند و بنده به صراحت اعلام کردم به عنوان متولی امر باید نسبت به ساماندهی زباله اقدام مناسبی انجام شود.
وی ادامه داد: اینکه موضوع پسماند عفونی را باید دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساماندهی کند و انجام ندهد مطرح نشود جای چالش است، سال‌های سال این موضوع مغفول ماند باید این موضوعات مطرح تا مسؤولان به فکر رفع مشکل باشند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری خاطر نشان کرد: اگر مشکلات مطرح نشود و زمینه بروز چالش‌های جدی را برای مردم ایجاد کند، نظام دچار مشکل می‌شود، کمبودها باید مطرح و دست‌اندرکاران نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.
وی با اعلام اینکه مطرح کردن چالش‌ها به این صورت ممکن است برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند، یا اینکه به مذاق عده‌ای خوش نیاید، افزود: ممکن است طرح این موضوع در جامعه باعث جلوگیری از فعالیتم در این ارگان شود بنده مشکلی از این بابت ندارم.
فغانی اضافه کرد: بنده کارشناس هستم و پس از سلب مسؤولیت به فعالیت سازمانی خویش به عنوان کارشناس ادامه می‌دهم. رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساری با اعلام اینکه برخی‌ها کم‌کاری خودشان را سریع به پول و اعتبار نسبت می‎دهند، گفت: بنده این موضوع را قبول ندارم، کمبود اعتبار است ولی ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای فعالیت وجود دارد که کمتر از آن بهره‌برداری می‎شود.
وی خاطر نشان کرد: در همین استان شرکت‎های دانش بنیانی در حال فعالیت هستند که در زمینه بی‌خطرسازی زباله‌ها ایده‌ها مناسبی داشته و حتی دستگاه‌های مناسبی را در دست تولید دارند اما از این طرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.
فغانی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با مشکلی که برای دستگاه زباله‌سوز یکی از مراکز خصوصی استان به وجود آمد، گفت: در برخی مواقع عدم رعایت مسائل فنی ممکن است مشکلاتی به وجود آورد که در این ارتباط باید دانش فنی و احتیاط لازم انجام شود.