بیمارستان ها ملزم به پیاده سازی مدیریت پسماند هستند

شنبه 02 بهمن 1395 ساعت 12:08
بیمارستان ها ملزم به پیاده سازی مدیریت پسماند هستند
در برنامه ۵ساله ششم بحث ارتقاء وضعیت پسماند و فاضلاب بیمارستان‌ها به طور جدی دیده شده و به عنوان یکی از اولویت‌ها در حال پیگیری است.

 

به گزارش پسماند ایران :کارگاه منطقه‌ای بهداشت محیط بیمارستانی برگزار شد. فریبا ملک‌احمدی رئیس اداره بهداشت مراکز درمانی، ایمنی، پرتوها و مدیریت پسماند مرکز سلامت محیط کار در حاشیه این کارگاه درمیان خبرنگاران حضور یافت.
فریبا ملک‌احمدی در ارتباط با نقش بهداشت در محیط بیمارستان ها اظهار کرد: بهداشت محیط در بیمارستان می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد امروزه عفونت‌های بیمارستانی یکی از مشکلاتی است که در بیمارستان‌ها وجود دارد.
وی با بیان دو عامل مهم در ایجاد عفونت‌های بیمارستانی، افزود: نخست عوامل انسانی(کادری که در بیمارستان فعالیت می‌کنند) و عامل بعد نیز عوامل محیطی است.
رئیس اداره بهداشت مراکز درمانی، با اشاره به اهمیت عوامل محیطی در انتشار بیماری های عفونی، بیان کرد: عوامل محیطی شامل بهداشت آب، مدیریت پسماند و فاضلاب، بحث سیستم تهویه در بیمارستان، بهداشت موادغذایی و آشپزخانه بیمارستان می‌شود که همه این موارد می‌توانند در صورت عدم مدیریت صحیح به صورت مستقیم و غیر مستقیم در انتشار و انتقال عفونت‌های بیمارستانی نقش مهمی داشته باشند.
وی گفت: برای اینکه بتوانیم این عوامل را در بیمارستان‌ها کنترل کنیم علاوه بر پایش‌های ستادی توسط وزارت‌خانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی، کارشناسان بهداشت محیط در بیمارستان‌ها مقیم هستند.
ملک‌احمدی در ارتباط با وظایف کارشناسان بهداشت محیط مقیم در بیمارستان عنوان کرد: این کارشناسان موظف هستند که به طور روزانه همه بخش‌های بیمارستان را ارزیابی کنند و همه موارد حتی بهداشت فردی پرسنل بیمارستان را رصد و پیگیری کند.
وی درباره مدیریت پسماند در بیمارستان‌ها گفت: بیمارستان از نظر قانونی ملزم به پیاده سازی این مسئله است و سازمان‌های ناظر نیز بر این مسئله حساس هستند؛ کارشناسان بهداشت محیط در طی این سال‌ها توانسته‌اند نقش بسیار موثری در ارتقاء این شاخص داشته باشند.
ملک‌احمدی درباره برخورد نسبت به بیمارستان‌هایی که این مسئله را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: محیط زیست به عنوان ناظر عالی در این قضیه برخورد می‌کند و وزارت بهداشت نیز به بیمارستان‌هایی که در این زمینه تخلفی دارند اخطارهای لازم را می‌دهد.
رئیس اداره بهداشت مراکز درمانی با اشاره به اینکه ارتقاء وضعیت پسماند و فاضلاب بیمارستان‌ها به عنوان یکی از اولویت‌ها در حال پیگیری است، گفت: در برنامه ۵ساله ششم بحث ارتقاء وضعیت پسماند و فاضلاب بیمارستان‌ها به طور جدی دیده شده و به عنوان یکی از اولویت‌ها در حال پیگیری است.