ساماندهی پسماند عفونی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی مازندران است

یکشنبه 28 خرداد 1396 ساعت 10:52
ساماندهی پسماند عفونی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی مازندران است
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران باید پاسخ بدهند که چرا 10 سال نسبت به ساماندهی پسماند زباله‌های عفونی مطب‌ها کوتاهی کردند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری گفت: مسئولان مربوطه باید در زمینه زباله‌های عفونی پاسخگو باشند و دلیلی برای محرمانه بودن زباله‌های عفونی مطب‌ها درساری وجود ندارد.
به گزارش پسماند ایران، اظهارنظر در ارتباط با وضعیت زباله‌های عفونی مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی چندان آسان نبود اما رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری، به صراحت در ارتباط با عدم ساماندهی مناسب زباله‌های عفونی انتقاد کرد و تابوی پنهان کاری در این زمینه را شکست.
بهرام فغانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری امروز درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده برای ساماندهی وضعیت زباله‌های عفونی مطب‌ها گفت: این موضوع در کارگروه پسماند شهرستان مطرح و دغدغه‌های زیست محیطی در این ارتباط اعلام شده بود و پرونده این موضوع در اختیار دادگستری قرار دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری اضافه کرد: یک ‌بار شکایت بر علیه نظام پزشکی استان در دادگاه مطرح شد که در این بخش نیز تبرئه شدند اما دوباره به این مسئله اعتراض کردیم.
وی با اعلام اینکه پیگیری این موضوع هستم، افزود: قاضی پرونده اعلام کرد که عمدی در کار نبوده و این موضوع با واکنش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری مواجه شد و برای تبیین بیشتر موضوع با دادستان رایزنی شد و در حال حاضر این پرونده در مرحله بررسی قرار دارد.
فغانی با اعلام اینکه متولی ساماندهی زباله‌های عفونی مطب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی این مسئولیت را به نظام پزشکی و نظام پزشکی نیز به دانشگاه علوم پزشکی استان ارجاع می‌دهد. وی با اعلام اینکه باید معضل زباله‌های عفونی مطب‌ها برطرف شود، افزود: متولی این موضوع دانشگاه علوم پزشکی است و بنده از همه ظرفیتم برای ساماندهی زباله‌های عفونی مطب‌ها استفاده می‌کنم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری ادامه داد: بحث ساماندهی پسماند در کارگروه شهرستان هم مطرح می‌شود و بنده به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کنم، به دنبال این هستیم که از طریق قانون و دادگاه این معضل جدی ساری را حل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت، نظارت و ساماندهی پسماند عفونی برعهده دانشگاه علوم پزشکی مازندران است و باید این دغدغه را بیشتر از محیط زیست داشته باشند، یادآور شد: در حال حاضر ساماندهی مناسب زباله‌های عفونی مطب‌ها و مراکز خصوصی انجام نمی‌شود و بنده تا زمانی که در این پست حضور دارم نسبت به ساماندهی این موضوع اقدام می‌کنم.
فغانی با اعلام اینکه عدم ساماندهی زباله‌های عفونی مطب‌ها مشکل جدی است، گفت: بنده مسئول هستم در این زمینه باید پاسخگو باشم، مسئول کسی است که در برابر دغدغه‌ها و مشکلات باید پاسخگو باشد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری با طرح این سوال که تا کی بحث ساماندهی زباله‌های عفونی باید محرمانه باقی بماند، چرا باید روی معضل جدی که برای مردم ایجاد مشکل می‌کند مهر محرمانه زده شود، ادامه داد: برخی‌ها مسائل محرمانه با وظایف عادی خودشان را اشتباه گرفتند، وقتی برای موضوع راهکار وجود دارد، مدیر و مسؤول باید بازخواست شود که چرا نسبت به رفع مشکل اقدام نکرده است.
فغانی با تاکید بر اینکه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران باید پاسخ بدهند که چرا 10 سال نسبت به ساماندهی پسماند زباله‌های عفونی مطب‌ها کوتاهی کردند، بیان کرد: برخی‌ها به بنده خرده می‌گیرند که این معضل از 15 سال قبل وجود داشت و شما نخستین نفری هستید که در این ارتباط ورود پیدا کردید، بنده به صراحت اعلام می‌کنم این معضل از گذشته وجود داشت در حال حاضر باید نسبت به رفع آن اقدام شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری با اعلام اینکه قانون به صورت شفاف وظیفه ساماندهی زباله‌های عفونی مطب‌ها را مشخص کرد، چرا مسئولان نباید به وظیفه قانونی خویش اقدام کنند، یادآور شد: وقتی در حوزه مسائل بهداشتی و عفونی مسائلی وجود دارد، عقل و منطق حکم می‌کند که دانشگاه علوم پزشکی باید در این زمینه ورود پیدا کند.
وی اضافه کرد: پاس‌کاری کردن در زمینه ساماندهی پسماند زباله‌های عفونی مطب‌ها ظلم به مردم و محیط زیست است، این پاس‌کاری‌ها معنی ندارد.