توليد روزانه 12 تن پسماند پزشكی در گيلان

سه شنبه 27 تیر 1396 ساعت 10:55
توليد روزانه 12 تن پسماند پزشكی در گيلان
مديركل محيط‌زيست گيلان در جلسه كارگروه مديريت پسماند گيلان با اشاره به معضل مديريت پسماند در استان اظهار كرد: روزانه 2 هزار تن پسماند در استان توليد مي‌شود.


به گزارش پسماند ایران، «محمدرضا برجي» به توليد روزانه 12 تن پسماند پزشكي در گيلان اشاره كرد و افزود: روزانه 250 تن پسماند ويژه در استان توليد مي‌شود ضمن اين‌كه 25 مركز دفن زباله در گيلان داريم.
برجي با بيان اين‌كه مراكز دفن زباله 100 هكتار از زمين‌هاي استان را دربر گرفته است، اعلام كرد: 3 كارخانه در رشت روزانه 400 تن پسماند را دريافت مي‌كنند.
مديركل محيط‌زيست گيلان به تعمير مرحله نخست كارخانه پسماند در رشت اشاره كرد و گفت: فاز نخست و فاز دوم كارخانه مذكور همزمان راه‌اندازي مي‌شود.
وي با اشاره به وجود كارخانه پسماند در بندر انزلي و رودسر بيان كرد: دي ماه جاري كارخانه كمپوست رودسر راه‌اندازي مي‌شود. برجي از آماده شدن كارخانه كمپوست بندر انزلي خبر داد وگفت: كارخانه مذكور براي راه‌اندازي آماده است. مديركل محيط‌زيست گيلان با بيان اين‌كه شرايط ويژه مديريتي در استان وجود ندارد، بيان كرد: پسماند ويژه به دليل نبود مراكز بازيافت به خارج از گيلان انتقال داده مي‌شود.
وي مراكز دفن زباله در گيلان را غير‌استاندارد خواند و اظهار كرد: مراكز دفن زباله در جنگل سراوان، حاشيه رودخانه‌ها و ساحل دريا جانمايي شده است و شيرابه آنها مشكلات زيست‌محيطي ايجاد مي‌كند.
برجي با اشاره به وجود شيرابه زباله در منطقه سراوان رشت، بيان كرد: هر ثانيه در زمان خشكي 5 ليتر و در زمان بارندگي 18 ليتر شيرابه به‌طور ميانگين در منطقه مذكور ايجاد مي‌شود. مديركل محيط‌زيست گيلان به وجود احشام در سال‌هاي گذشته در محل دفن زباله سراوان اشاره كرد و افزود: مشكل مذكور اكنون برطرف شده است. وي با بيان اين‌كه تمام زباله‌هاي بيمارستاني دولتي و بخش خصوصي در گيلان بي‌خطرسازي شده است، بيان كرد: بي‌خطرسازي پسماند در مطب‌ها هنوز انجام نشده است. برجي تخليه پسماند در حاشيه رودخانه‌ها، جنگل و ساحل را از معضلات زيست‌محيطي در گيلان عنوان كرد و گفت: ساماندهي پسماند در نقاط مختلف استان آغاز شده است.