شفاف‌نبودن قانون مشکل اصلی در جمع‌آوری زباله‌های عفونی

پنجشنبه 13 مهر 1396 ساعت 12:44
شفاف‌نبودن قانون مشکل اصلی در جمع‌آوری زباله‌های عفونی
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: شفاف‌نبودن قانون جمع‌آوری پسماند مصوب‌‌شده در مجلس شورای اسلامی، دلیل اصلی مشکلات موجود در جمع‌آوری زباله‌های عفونی است.


به گزارش#پسماندایران به نقل از ایسنا، هادی بیژن‌نژاد با بیان این‌که «طرح جمع‌آوری زباله‌های عفونی حدود 8 سال پیش تصویب شده است»، اظهار کرد: این طرح در حال اجراست، اما تاکنون نهایی نشده و خیابان پرستار مشهد به‌صورت پایلوت برای اجرای طرح انتخاب شده بود؛ اما ایرادات متعددی که وجود دارد اجرای نهایی طرح را به تأخیر انداخته است.
وی شفاف‌نبودن قانون جمع‌آوری پسماند مصوب شده مجلس شورای اسلامی را دلیل اصلی مشکلات جمع‌آوری زباله‌های عفونی دانست و توضیح داد: قانون تصویب‌شده این‌ را بیان می‌کند که مدیریت پسماند با تولیدکننده است. در این قانون وظیفه مدیریت پسماند واضح نیست و می‌توان برداشت‌های متفاوتی از وظایف مدیریت داشت.
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: هم‌اکنون تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، اداره محیط زیست، سازمان نظام پزشکی مشهد و سازمان مپ برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی انجام شده و در مراحل نهایی است، اما درخصوص هزینه انجام کار اختلاف نظر وجود دارد؛ اما به طورکلی می‌توان گفت طرح جمع‌آوری زباله‌های عفونی در شهر مشهد حدود دوماه دیگر به‌طور گسترده انجام خواهد ‌شد.
بیژن‌نژاد با اشاره به این‌که «هزینه تمام‌شده برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی در تفاهم‌نامه دوبرابر مبلغی است که در شهر اصفهان برای این کار در نظر گرفته شده است»، بیان کرد:دلیل اختلاف نظر در خصوص هزینه در تفاهم‌نامه این است که چرا اصفهان که کلان‌شهر نیز محسوب می‌شود، برآورد هزینه تمام‌شده برای جمع‌آوری پسماند (برای هر مطب) را نصف شهر مشهد در نظر گرفته است؟
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد خاطرنشان کرد:مدیریت زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها که بیشترین زباله عفونی را تولید می‌کنند، توسط دستگاه بی‌خط‌رساز انجام می‌شود. این سیستم کم‌تر از 10 سال است که در مشهد وجود دارد و تعداد زیادی از بیمارستان‌ها مجهز به سیستم بی‌خطرساز هستند و تعداد محدودی از بیمارستان‎ها که دستگاه بی‌خطرساز ندارند با بیمارستان‌های دیگر لینک می‌شوندو در فرآیند آخر زباله‌های بی‌خطرشده تحویل سازمان مپ می‌شود.
وی با بیان این‌که «حدود 150 درمانگاه فعال دولتی و خصوصی در مشهد داریم»، اظهار کرد:مدیریت زباله‌های عفونی در آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها به‌صورت بهداشتی انجام می‌شود؛ پس باتوجه به جمع‌آوری زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می‌توان گفت عمده زباله‎های عفونی، جمع‌آوری شده و به شکل کاملاً بهداشتی دفع می‌شود.
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد درخصوص جمع‌آوری زباله‌های مطب‌های سطح شهر که حاشیه‌ساز شده بودند،گفت:زباله‌های عفونی مطب‌ها از جنس زباله‌های بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیستند و حتی برخی از مطب‌ها مانند مطب روان‌پزشک،شنوایی‌سنجی و یا مطب‌های مغزواعصاب، زباله عفونی ندارند. تنها در تعدادی از این مطب‌هاست که تزریق و پانسمان انجام می‌شود یا کار با ترشحات داخل بدن بیمار صورت می‌گیرد.