پسماند صفر / یادداشت اختصاصی

یکشنبه 04 اسفند 1398 ساعت 18:54
پسماند صفر / یادداشت اختصاصی

یادداشت رضا حسینی 

پسماندصفر می‌خواهد مردم را به تجدیدنظر در مورد رویکردشان نسبت به زباله فراخواند

پسماند ایران : از تمام زباله‌های تجزیه‌ناپذیری که سالانه در جهان تولید می‌کنیم، تنها ۹ درصد آن بازیافت می‌شود. این یعنی ما هر سال ۹۱ درصد زباله‌هایمان را در زمین تل‌انبار می‌کنیم. تصور کنید اگر هر سال بیش از ۹۰ درصد زباله‌های منزلتان را در محیط خانه نگهدارید، چه اتفاقی خواهد افتاد!

جنبش زباله-صفر فلسفه‌ای است که می‌خواهد مردم را به تجدیدنظر در مورد رویکردشان نسبت به زباله فراخواند و آنها را تشویق کند تا میزان زباله‌های تجزیه‌ناپذیری که تولید، دفن، سوزانده یا در آبها رها می‌شوند را به صفر برسانند. در واقع جنبش زباله-صفر در پی آن است که هر فرد را تشویق کند تا با مشارکت در تولید و مصرف مسئولانه به کاهش زباله (Reduce)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیافت (Recycle) کمک کند و باری از دوش زمین بردارد.

گاهی به نظر می‌رسد، خیلی راحت نیست که ردپای محیط زیستی خود را کاهش دهیم چون تلاش‌های ما تا زمانیکه تولیدکنندگان عمده، تغییری در نحوه تولید و بسته‌بندی خود ایجاد نکنند، اثرشان کوچکتر از آن است که جلوی بحران‌های بزرگ را بگیرد. به همین دلیل است که در حال حاضر مردم جهان در قالب جنبش‌های مدنی مانند تظاهرات دانش‌آموزان یا «طغیان علیه انقراض»، انگشت اتهام را به سمت دولت‌ها، قانون‌گزاران و صاحبان شرکت‌های بزرگ چند ملیتی نشانه رفته‌اند.

جالب است که می‌بینیم این حرکت‌های اعتراضی آرام آرام جای خود را در میان صاحبان تجارت باز می‌کند. یکی از راه‌های کاهش زباله، کاهش استفاده از بسته‌بندی‌های یکبارمصرف کالا است. در همین راستا مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مترو (Metro) در استان کبک در حال برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی طرحی است که به مشتریان خود اجازه دهند به جای استفاده از ظرف‌ها و پلاستیک‌های یک بارمصرف، اقلام غذایی خود را در ظرف‌ها و یا کیسه‌های پایداری که با خود به فروشگاه می‌آورند، بسته‌بندی کنند. این مواد شامل اقلام ارائه شده در بخش‌های فروش مواد اولیه غذایی، غذای پخته، گوشت، ماهی و شیرینی خواهد بود. بعضی از مواد غذایی اول وزن می‌شوند و سپس در ظرف‌های مشتریان بسته‌بندی و تحویل می‌گردند.

سالادها مستقیما با توجه به مقدار مورد درخواست در ظرف‌ها قرار می‌گیرند. قیمت کالا توسط برچسب بر روی درب ظرف چسبانده می‌شود تا امکان پرداخت در صندوق فراهم شود.

ظروف و پاکت‌های پلاستیکی که توسط مشتریان آورده می‌شود باید تمیز و سالم باشند و ظرف‌های شیشه‌ای به خاطر احتمال شکستن مورد قبول نیستند. ظرف‌هایی که بر روی آنها اطلاعات یک نام تجاری دیگر وجود داشته باشد، مورد قبول نیستند، چرا که بارکد محصول قبلی را دارند و ممکن است در هنگام پرداخت در صندوق مشکل ایجاد کنند.

مشتریانی که ظروف یا پاکت‌های پلاستیکی مناسب برای استفاده دوباره، همراه ندارند می‌توانند آنها را از فروشگاه مترو خریداری کنند ولی ظرف‌ها باید قبل از مصرف به خانه برده شده و شسته شوند.