انتقاد از عملکرد شهرداری در رهاسازی زباله‌ها

شنبه 13 تیر 1394 ساعت 03:18
 انتقاد از عملکرد شهرداری در رهاسازی زباله‌ها

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از دفع غیراصولی پسماندهای بیمارستانی، تصریح کرد: متاسفانه علیرغم قراردادهایی که مراکز درمانی با شهرداری ها برای دفع اصولی پسماندهای بیمارستانی منعقد کرده اند اما شهرداری اقدام به رهاسازی زباله‌های عفونی در طبیعت می‌کند.
رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرورت دفع اصولی پسماندهای پزشکی، گفت: در حال حاضر انتقادهایی در زمینه دفع پسماندهای بیمارستانی به ویژه در شهر تهران مبنی بر رها شدن این زباله ها در طبیعت مطرح می‌شود.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق ضوابط و مقررات، پسماندهای پزشکی باید پس از جمع‌آوری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بی خطرسازی شده و سپس در مرکز دفن مجاز تخلیه و دفع شود. این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: تخطی از مقررات موجب مجازات‌هایی است که در قوانین مدیریت پسماند و آئین نامه اجرایی آن آمده است لذا عاملان تخلیه و دپوی پسماندهای پزشکی و بیمارستانی در محیط زیست باید شناسایی و با آنها برخورد قضایی صورت گیرد.
خضری با بیان اینکه در اکثر بیمارستان ها دستگاه های پسماند سوز وجود دارد، تصریح کرد: اکثر بیمارستان های ما مجهز به دستگاه های پسماندسوز هستند و اگر برخی از مراکز درمانی فاقد این دستگاه ها هستند در قرارداری با شهرداری ها درصدد دفع زباله های عفونی به صورت اصولی هستند که امیدواریم شهرداری رسالت خود را فراموش نکرده و این زباله ها را در طبیعت رها نکند.
وی اظهار داشت: تفکیک نادرست پسماندهای عفونی از پسماندهای عادی و دفع غیراصولی آنها موجب بروز مشکلات زیست محیطی و بهداشتی می شود.
تخلیه زباله ها از سوی متولیان سلامت در محیط زیست پدیده ای نادر است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، با انتقاد از رها کردن زباله های عفونی در طبیعت، تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر زباله های عفونی غیرقابل بازیافت هستند و سالیان متمادی طول می کشد تا دفع و تجزیه شوند لذا خطراتی که زباله های عفونی بر منابع آب و خاک، وارد می کند بر سلامت و بهداشت جامعه اثرات نامطلوبی خواهد گذاشت در حالی که ایجاد آلودگی از مراکزی که خود متولی بهداشت و سلامت مردم هستند پدیده ای نادر و دور از ذهن است.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی از اقشار کم درآمد از زباله ها کسب روزی می کنند ممکن است در تماس با این زباله ها به انواع بیماری های واگیر مبتلا و ناخواسته با مشکل مواجه شوند لذا ضروری است زباله های عفونی بی خطرسازی و به صورت اصولی دفن شوند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: برای دفع اصولی پسماندهای بیمارستانی بهتر است سازمان حفاظت محیط زیست و اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر فرآیند بی خطرسازی و دفع صحیح زباله های عفونی نظارت مستقیم داشته و همچنین سازمان شهرداری در بخش اجرا موارد لازم را لحاظ کنند.
خضری بر ضرورت دفع استاندارد زباله های عفونی تاکید وعنوان کرد: در سال جاری اختلاف نظرهایی میان سازمان شهرداری و وزارت بهداشت بر سر میزان مبلغ قرارداد برای دفع پسماندهای بیمارستانی صورت گرفت و در آخر قرارداد سنگینی بسته شد در حالیکه می‌بینیم دفع زباله ها توسط شهرداری ها به صورت استاندارد و اصولی انجام نمی گیرد و در برخی از شهرها این زباله های عفونی در طبیعت رها می شوند.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، در خصوص قراردادهای که بین وزارت بهداشت و شهرداری بسته می شود ادامه داد: بر اساس آن طرفین باید به وظایف خود متعهد باشند یعنی بیمارستان ها تفکیک سازی پسماندها را درست انجام داده و شهرداری نیز فرآیند بی خطرسازی زباله ها را به صورت استاندارد انجام دهد از سویی دیگر بهتر است شهرداری مبلغ قرارداد خود را بر حسب خدماتی که ارائه می دهد تعیین کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای، پسماندهای بیمارستانی را شامل پسماند پزشکی، عفونی، تیزوبرنده، شیمیایی و دارویی و عادی عنوان کرد.