گفتگو با آیه حمداوی _ فعال مجازی در حوزه محیط زیست شهری

یکشنبه 08 دی 1398 ساعت 10:34
گفتگو با آیه حمداوی _ فعال مجازی در حوزه محیط زیست شهری

در زندگی روزانه میتوان تولید زباله را به حداقل رساند و به سوی راهکارهای برای رسیدن به پسماند صفر رسید.

آیه حمداوی که عنوان فعال مجازی در حوزه کاهش تولید پسماند و پسماند صفر درسال 98 مطرح گریده در گفتگو با پسماند ایران در مورد کاهش تولید پسماند و پسماند صفر صحبت می کنند.

گفتگو: مهدی نعمتی  

با «پسماند صفر» معروف شد؛ او که در شیراز زندگی می‌کند، تلاش می‌کند، زباله‌ای تولید نکند. حمداوی با صفحه‌ای که در اینستاگرام دارد و 26هزار نفر او را دنبال می‌کنند، معروف شده است. البته برای خیلی‌ها باور اینکه بشود پسماند را به صفر رساند، قابل‌قبول نیست. 

او می گوید اصولا مدیریت آشپزخانه با زنان است. هم آگاهی‌های آنها و هم بحث تربیتی و نظارتی‌شان روی همسر و فرزند تأثیرگذار است. اتفاقی که با بالا رفتن تحصیلات علمی باید می‌افتاد، نیفتاده، ولی شاید بشود با فرهنگسازی کاری کرد. اگر زن خانه‌دار که مدیریت پسماند بلد است، بتواند تولید زباله را کاهش دهد و این فرهنگ را هم به همسرش که مدیر فعالی است، انتقال بدهد.

نگاهتان از ترویج پسماند صفر چیست ؟

در سبک زندگی پسماند صفر، آدم آخرش به نوعی غنا و بی‌نیازی می‌رسد و در دلش مینی‌مالیست دارد، عدم مصرف گرایی و عقاید ایرانی - اسلامی دارد. فلسفه‌ای قوی پشت این تفکر است. من خود را با زمانی که این‌طور نبودم، مقایسه می‌کنم و می‌بینم که چقدر ذهنم آزاد است. دغدغه‌هایی را که خانم‌ها برای خرید دارند، من ندارم. این طرز تفکر و انتخاب سبک زندگی، برای من یک تحول بزرگ بود. من به زمین عشق می‌دهم و از زمین عشق دریافت می‌کنم. زندگی‌ام هدفمند شده است.

در مدیریت پسماند خانگی چه کارهای میتونیم انجام دهیم ؟

برای اینکه راهی برای حل این مشکل پیدا کنم کشورهای شرقی و غربی را نگاه کردم. دیدم آنها روش خوبی دارند. مواد شوینده را در فروشگاه‌های سلامت یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بدون بسته‌بندی می‌فروشند. می‌توانی ظرف خودت را ببری و آن را پر کنی. من وقتی تصمیم گرفتم شوینده بدون پسماند بخرم، با شرکت‌های تولیدکننده تماس گرفتم، گفتند این ایده 50سال آینده جواب می‌دهد، نه الان. یک شرکت کوچکی که شوینده‌های سازگار با محیط‌زیست تولید می‌کند، از پیشنهاد من استقبال کرد و شوینده بدون پسماند به فروشگاه‌های سلامت می‌دهد و من از آنجا ظرف‌هایم را پر می‌کنم. صابون‌های سنتی و قدیمی نیز خیلی خوب هستند؛ هم دوام خوبی دارند و هم پاک‌کننده خوبی هستند.

در مورد بقیه پسماندها چکاری باید انجام داد؟

 در منطقه شرق ایران مثل خراسان، با پارچه‌های کهنه پلاس می‌دوختند. در مناطق کویری، هم دوخته درست می‌کردند و از عنوان به جای لحاف استفاده می‌کردند. یا می‌شود از خرده‌های پارچه در درست کردن بالش استفاده کرد. قدیم نگاه دور انداختن نبود.» حمداوی مشکل اساسی را حذف تعمیرات می‌داند: «این مشکل فقط در ایران نیست. در خیلی از کشورهای توسعه‌یافته که خدمات تعمیراتی گران است، به‌صرفه نیست که کفشی تعمیر شود یا خیاطی پارگی لباسی را بدوزد. در بعضی از مدارس، با آموزش و در رادیو و تلویزیون همه را با واژه تعمیر آشنا می‌کنند. در کشور ما از این نظر وضعیت بهتر است. هنوز خیاط و کفاش داریم.

چرا باید زباله های تر را خشک نمایم ؟

باید بعضی از قوانین را رعایت کنیم،60درصد زباله‌ای که تولید می‌شود، زباله‌های ‌تر هستند. این زباله‌های‌ تر که حجم بالایی دارند، باید خشک شوند. این خشک کردن، هم زمان‌بر است و هم که فضا را اشغال می‌کند و خیلی از زنان خانه‌دار که می‌خواهند آشپزخانه تمیزی داشته باشند، ترجیح می‌دهند‌ زباله‌ها را زودتر از آشپزخانه خارج کنند. من که می‌خواهم پسماند صفر داشته باشم، در چند مرحله این کار را انجام می‌دهم و حجم زباله‌ها را به حداقل می‌رسانم اما اگر می‌خواهیم شهروند خوبی باشیم، باید بعضی از قوانین را رعایت کنیم. حتما باید رطوبت‌گیری 24ساعته انجام شود. تفاله چایی و برنجی که خیس خورده، آب اضافی دارند. این کار زیاد زمان نمی‌برد و می‌شود در همان آشپزخانه هم روی سطل آشغال سینی گذاشت و همانجا آنها را خشک کرد. اوایل که قلق این کار دستم نبود، یک کم کثیف‌کاری می‌شد اما الان راهکارش دستم آمده. خیلی زود می‌چینم و خشک می‌شود. اگر منزلتان آپارتمان هم نباشد، راحت‌تر می‌شود این کار را کرد. الان هم که زمستان است، روی شوفاژ می‌شود، پسماندها را خشک کرد.

کلیدواژه ها: مهدی نعمتی آیه حمداوی