‌افزایش بیش از 7 هزار تن به زباله‌های گیلان در نوروز

سه شنبه 17 فروردین 1395 ساعت 13:35
  ‌افزایش بیش از 7 هزار تن به زباله‌های گیلان در نوروز
‌مسافران بیش از 7هزار و 500 تن زباله در ایام تعطیلات نوروزی به گیلان اضافه کردند.


به گزارش پسماند ایران،هم اکنون حجم انبوهی از زباله‌ها در گستره‌ای از اراضی جنگلی به شیوه کاملا سنتی دفن می‌شود و چنین وضعیتی فاجعه بار است.
چند سالی است، هر گاه از روزگار تلخ جنگل‌های شمال حرفی زده می‌شود، پای زباله‌ها هم به میان می‌آید تا یکی از متهمان اصلی، خشکیدگی و نابودی جنگل‌های شمالی کشور نام بگیرند.
سالانه بیش از ۲‌میلیون و ۱۹۰‌هزار تن زباله شهری و روستایی در مراکز دفن شمالی کشور رها شده یا به قولی دفن می‌شوند. هزاران تن زباله‌ای که هزاران مترمکعب شیرابه تولید کرده و علاوه بر تخریب پوشش گیاهی جنگل‌های شمالی کشور، آب و خاک این مناطق را هم زیر سایه آلودگی می‌برند.
95 سال مشاهده نتایج ملموس در حل مشکل پسماند
امسال سال اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی است و جنگل‌های گیلان جزء ثروت‌های ملی کشور محسوب می‌شود. بنابراین لازم است در سال 95 شاهد اقدامات جدی در این خصوص باشیم.
شکری رییس اداره پایش حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌که پسماند مهمترین چالش زیست محیطی استاهای شمالی از جمله گیلان محسوب می‌شود، گفت: در هیچ یک از مراکز دفن زباله استان زباله به صورت بهداشتی مدیریت نمی‌شود.
وی با اشاره به این‌که اغلب مراکز دفن زباله گیلان در جلگه دفن می‌شود و در مناطق جنگلی در مرکزی نظیر جنگل سراوان یک مرکز دفن زباله وجود دارد، خاطر‌نشان کرد: تمام شیرابه‌های سراوان در حال حاضر ابتدا به رودخانه‌های گوهر‌رود و زرجوب و سپس وارد تالاب انزلی می‌شود که این امر موجب تهدید زندگی گونه‌های منحصر به فرد جانوری و گیاهی این اکوسیستم ارزشمند شده است.
در تعطیلات نوروز 7هزار و 500تن پسماند به زباله گیلان افزوده شد
شکری ادامه داد: به طور معمول روزانه 2هزار تن زباله در گیلان تولید می‌شود و در ایام تعطیلات نوروزی در مجموع بیش از 7هزار و 500تن دیگر به تولید روزانه گیلان با حضور گسترده گردشگران در استان افزوده شد. وی با اشاره به این‌که در حال حاضر سه کارخانه کمپوست شامل کارخانه کمپوست رودسر، کارخانه کمپوست انزلی و کارخانه کمپوست لاکان گیلان زباله‌های 500تن زباله گیلان را پذیرش می‌کنند، تصریح کرد: از مجموع این زباله‌ها فقط 50تن کمپوست تولید می‌شود و مجددا 250تن زباله البته بدون شیرابه برای دفن به مراکز دفن زباله استان فرستاده می‌شوند. بنابر‌این ادامه این روند نمی‌تواند به تنهایی مشکل پسماند را در گیلان حل کند و نیاز به توجه دولت برای تخصیص پول و اعتبار در این زمینه دارد.
قیمت دستگاه‌های زباله سوز چینی هم گران است
شکری با بیان این‌که با اختصاص اعتبارات ویژه می‌توان با خرید دستگاه‌های زباله سوز این مشکل را برطرف کرد، اما قیمت دستگاه زباله‌سوز مدرن اروپایی بسیار گران ‌در حدود 400میلیارد تومان است، تصریح کرد: قیمت یک دستگاه زباله‌سوز چینی هم تقریبا 120میلیارد تومان است که باز هم قیمت بالایی است.
حل مشکل پسماند به سمت اجرایی شدن حرکت کند
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در این خصوص دکتر ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور‌ بر ضرورت اجرایی شدن برنامه مدیریت پسماند استان‌های شمالی در سال 95 تاکید کرد و گفت: پیگیری برنامه‌های حوزه پسماند با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و مسئول به ویژه در استان‌های شمالی باید با سرعت بیشتری به سمت اجرایی شدن حرکت کند تا در سال 95 نتایج ملموسی در این حوزه را شاهد باشیم.
وی با یادآوری اهمیت موضوع محیط زیست دریایی و اجرای کامل دقیق سیاست‌های مربوط به حفاظت از سواحل و جزایر، هم‌چنین حفظ تنوع زیستی دریایی، پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده دریایی، برنامه‌ریزی برای اجرای اقدامات روزآمد و موثر در این حوزه را از دیگر اولویت‌های مرتبط با استان‌های ساحلی برشمرد.

 

منبع : ایسنا