مديريت جمعي و كارآمد حلقه مفقوده مديريت پسماند در غرب مازندران

شنبه 11 اردیبهشت 1395 ساعت 11:31
 مديريت جمعي و كارآمد حلقه مفقوده مديريت پسماند در غرب مازندران
خريد زمين براي انباشت زباله و احداث كارخانه هاي زباله سوز و نانو بسيار سخت شده و مردم حاضر نيستند زمين هايشان را در اختيار ما قرار دهند

 

غرب مازندران سالها است كه با معضل زباله مواجه است و تاكنون نيز جلسات مختلفي براي برون رفت از آن توسط نهاد هاي مختلف تشكيل شده اما فقدان مديريتي كارآمد و جمعي سبب شده تا اين نشست ها خروجي نداشته باشد و معضل پسماند همچنان به قوت خود باقي بماند.
در حال حاضر معضل انباشت زباله در سه شهرستان گردشگر پذير تنكابن ، رامسر و عباس آباد در غرب مازندران با توجه به توليد روزانه 500تن زباله به شرايط بحراني رسيده و با وجود آنكه هر يك از مديران دستگاه هاي اجرايي منطقه تلاش كردند تا به شيوه هاي مختلف اين معضل را مديريت نمايند اما تاكنون اقدامات آنها موثر واقع نشده و همين امر سبب گرديد تا مديران اين سه شهرستان در يك اقدام مشترك نسبت به جمع آوري و مديريت پسماند گام بردارند.
مدير پسماند شهرداري تنكابن، روش توليد انرژي همچون نفت و نفت و گاز از زباله (سيستم KDV) كه 60 درصد زباله تر توليد شده در كمتر از سه دقيقه به نفت و نفت و گاز توليد شده و مي توان ميزان توليد آن را به 15 هزار ليتر در روز برسد را مد نظر دارد.
عليرضا فلاحتكار، ميزان سرمايه مورد نياز براي اجراي اين طرح را سه ميليارد ريال اعلام كرد و افزود : بانك هاي اروپايي با سود دو تا چهار درصد اين مبلغ را فاينانس مي كنند و كل مبلغ را تسهيلات مي دهند كه با اجراي اين طرح مراكز دفن زباله ها تبديل به چاه نفت شده و مردم مي توانند سهامدار آن باشند.
فلاحتكار همچنين يكي از راه هاي برون رفت از اين معضل را كاهش توليد زباله توسط خانواده ها دانست و خاطر نشان كرد : ايجاد كارگروه آموزشي در قالب سفيران سلامت ، آموزش خانواده ها براي توليد كمپوست خانگي ، الزام شهرداري ها ، دهياري ها و بخشداري ها به تفكيك زباله و ايجاد سازمان مديريت پسماند مي تواند در اين زمينه گره گشا باشد.
وي تصريح كرد : با توجه به توليد 250 تن زباله در شهرستان تنكابن با ايجاد صنايع وابسته به پسماند در منطقه در ماه 10 ميليارد ريال درآمد زايي داشته باشيم.
مدير پسماند شهرداري تنكابن احداث كارخانه زباله سوز را به دليل بالا بودن انرژي مورد نياز كوره ها ، فاقد توجيه اقتصادي دانست و مدعي شد كه تاكنون چنين سيستمي در كشور به مرحله اجرا درنيامده است.
شهردار رامسر نيز احداث كارخانه كمپوست را براي شهرهاي شمالي نامناسب دانست و بر ضرورت اجراي سيستم نانو براي رفع معضل پسماند تاكيد كرد و گفت : در اين سيستم زباله كاملا از بين مي رود و به برق و كمپوست تبديل مي شود و هيچ آلايندگي زيست محيطي به همراه ندارد.
نصرت كوزه گر زمين مورد نياز براي اجراي اين سيستم را ده هكتار اعلام كرد و افزود : با تاسيس شركت پسماند غرب مازندران و خريد سهام توسط 9 شهرداري اين منطقه مي توانيم به اين مهم دست يابيم.
وي اظهار داشت : در شرايط فعلي كاهش توليد زباله توسط خانواده ها در اولويت است و با برگزاري كلاس هاي آموزشي از مهد كودك تا مساجد مي توانيم در اين زمينه موفق باشيم.
كوزه گر خواستار مشاركت بيشتر شهروندان در رفع معضل پسماند در غرب مازندران شد. فرماندار عباس آباد شرايط فعلي وضعيت پسماند را در اين شهرستان بسيار جدي دانست و گفت : متاسفانه مدت زمان يكساله اي را كه دادستان براي ساماندهي زباله در اختيار قرار داده بود در تيرماه سال جاري به اتمام مي رسد و براي رفع اين معضل درصدد راه اندازي يك كارخانه زباله سوز هستيم.
سيد ابراهيم هاشمي افزود : اين كارخانه 25 ميليارد ريال هزينه نياز دارد و در زميني واقع در پشت شهرداري عباس آباد احداث خواهد شد. وي اظهار داشت : بهره برداري از كارخانه نانو بيش از يك سال به طول مي انجامد و پاسخگوي نياز فوري شهرستان عباس آباد نيست .
هاشمي بر ضرورت ايجاد مديريت جمعي جهت رفع معضل پسماند تاكيد كرد و يادآور شد : مخالفتي با احداث كارخانه نانو نداريم و حاضريم در اجراي اين طرح مشاركت فعال داشته باشيم. فرماندار تنكابن هم با اشاره به مشكلاتي را كه شرايط ازبين بردن زباله به شيوه سنتي براي مردم منطقه فراهم نموده است ، گفت : نفوذ شيرابه ها به آب هاي زيرزميني منطقه بويژه بخش خرم آباد باعث شيوع بيماري هاي دستگاه گوارش در منطقه شده كه بايد هرچه سريعتر نسبت به بهبود اين وضعيت تلاش كرد.
سيد امير حسيني جو افزود : خريد زمين براي انباشت زباله و احداث كارخانه هاي زباله سوز و نانو بسيار سخت شده و مردم حاضر نيستند زمين هايشان را در اختيار ما قرار دهند. وي اظهار داشت : تشكيل سازمان مديريت پسماند را جدي بگيريم تا بتوانيم سرمايه گذاراني را كه در اين بخش فعاليت دارند جذب كرده و هرچه سريعتر اين معضل را براي هميشه ريشه كن سازيم.
حسيني جو لازمه موفقيت در اين زمينه را داشتن نگاه جمعي و همصدايي بين مديران دستگاه هاي اجرايي دانست و بيان داشت : بايد براي كاري كه انجام مي دهيم اعتقاد راسخ داشته باشيم و با همدلي و يكصدايي در جهت نتيجه بخش كردن آن تلاش نماييم. نماينده مردم شهرستان هاي تنكابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شوراي اسلامي احداث كارخانه نانو را توجيه پذيرتر دانست و گفت : شايد توليد نفت از زباله براي كشورهاي اروپايي بسيار مهم باشد اما براي كشور ما كه روي چاه هاي نفت قرار دارد از اهميت چنداني برخوردار نيست.
شمس اله شريعت نژاد افزود : بايد ميزان توليد زباله را با كمك دهياري ها ، شوراهاي روستا و شهرداري ها كاهش دهيم تا مديريت پسماند در شرايط مطلوب تري قرار گيرد.
وي بهره مندي از تجربيات شهرهاي بزرگ در مديريت پسماند را ضروري دانست و اظهار داشت : معضل پسماند ابتدا از شهرهاي بزرگ شروع شد و آنها اقدامات خوبي در اين زمينه انجام دادند بنابراين بايد از تجربيات آنها استفاده شود. شريعت نژاد احداث كارخانه زباله سوز در عباس آباد را غير قابل قبول دانست و خاطر نشان كرد : احداث چنين كارخانه اي كه هيچ نمونه اي هم در داخل كشور ندارد و با چنين هزينه هنگفتي ، ريسك بسيار بزرگي است و توجيه اقتصادي ندارد.
وي خواستار اتخاذ تصميمي مشترك در اين زمينه شد و گفت: رسيدن به نتيجه نهايي زمانبر است و بايد علاوه بر صبوري نگاهي آينده نگر داشت.