تخلیه زباله‌ها و مشکلات زیست‌محیطی در رفسنجان

یکشنبه 09 خرداد 1395 ساعت 11:56
تخلیه زباله‌ها و مشکلات زیست‌محیطی در رفسنجان
تخلیه زباله‌ها در محورهای ارتباطی به‌ ویژه کنار جاده‌ها سبب ایجاد مشکلات بهداشتی و تجمع سگ‌های ولگرد در رفسنجان شده است.


به گزارش پسماند ایران، تخلیه زباله‌ها در محورهای ارتباطی به‌ ویژه جاده رفسنجان ـ نوق معضلی شده که اثرات سوء آن به روستاهای اطراف می‌رسد و با گفت‌وگو با روستاییان متوجه می‌شویم که این زباله‌ها را مسافران عبوری می‌ریزند نه روستاییان. از طرفی دستگاه‌های مربوطه اقدامی نمی‌کنند و فقط با نشستن در جلسات زمان می‌گذرانند.
با گذر از محور رفسنجان ـ نوق با چهره زشتی روبه‌رو می‌شویم که حکایت از بی‌اعتنایی‌ها نسبت به سلامت و بهداشت مردم دارد، تعداد زیادی سگ ولگرد جمع می‌شود و عواقب بعدی آن نیز به خود مردم می‌رسد.
و اما از زباله‌های خانگی که بگذریم به نخاله‌های ساختمانی می‌رسیم که محل تخلیه آنها هم در سطح شهر و محورها کم نیست. از ابتدای پل مهدی‌آباد به سمت خانه حاج‌آقاعلی که قرار است، بیش از گذشته محلی برای عبور و مرور گردشگران شود، میزان قابل توجهی از این نخاله‌های ساختمانی وجود دارد، اگر چه بخشی از آن کنار جاده بود، جمع‌آوری شده، اما ناکافی است و باقیمانده آن چهره بدی ایجاد کرده است.
مسیر جاده رفسنجان ـ داوران نیز گویا محل اصلی تخلیه این نخاله‌ها شده است و هر روز شاهد افزایش آن هستیم. محور روستایی جعفرآباد نیز فراوانی این نخاله‌ها را نشان می‌دهد و می‌طلبد، مسؤولان نسبت به این معضل بزرگ اقدام کنند و آستین بالا بزنند.
وسعت شهرستان رفسنجان زیاد است و قانون هم برای همه مسائل وجود دارد، محلی باید مشخص شود که نخاله‌های ساختمانی در آن جا تخلیه شود و این بدچهرگی از سیمای شهر و محورهای برون‌شهری رخت بربندد.
فرماندار رفسنجان در جلسه‌ای که امروز با موضوع مدیریت پسماند در فرمانداری تشکیل شد، مهر تأیید بر نازیبایی شهر با وجود نخاله‌های ساختمان و زباله‌های عفونی و غیر عفونی زد.
حمید ملانوری اظهار داشت: باید با نصب تابلو بازدارندگی ایجاد شود و اگر لازم باشد، مأمور گذاشته شود تا از تخلیه این زباله‌ها و نخاله‌ها جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: قانون پشتوانه و ضمانت اجرایی است و با هماهنگی قضائی با متخلفان باید برخورد شود. فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه تخلیه زباله در جاده‌ها به‌ ویژه محور داوران که به وفور به چشم می‌خورد، کار خوبی نیست، افزود: اگر قرار باشد، شانه‌سازی و تعریض جاده صورت گیرد، باید این نخاله‌ها دوباره جمع‌آوری شود که کار را دشوار می‌کند.
ملانوری تأکید کرد: شهرداری و بخشداری مرکزی هماهنگ باشند و تابلوهایی مبنی بر ممنوعیت تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های خانگی و ... را در محل‌ها نصب کنند.
وی جمع‌آوری 3 هزار و 500 کامیون نخاله ساختمانی توسط شهرداری را قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: روندی باید پیش گرفته شود که دیگر این معضلات وجود نداشته باشد.
ملانوری در زمینه وجود زباله‌های خانگی در محورها خاطر نشان کرد: این زباله‌ها مشکلات فراوانی ایجاد می‌کنند و با همکاری شوراهای روستاها و شهرداری زباله‌ها به محل دفن زباله شهرداری منتقل شوند. این جلسه هم به پایان رسید و خبرنگار فارس تغییر وضعیت کنونی و اقداماتی که قرار است، صورت گیرد را طی چند روز آینده گزارش می‌دهد.

 

منبع:خبرگزاری فارس