تفکیک زباله به صورت سنتی در بروجرد!

سه شنبه 15 تیر 1395 ساعت 11:29
تفکیک زباله به صورت سنتی در بروجرد!
در بروجرد حتی جدیتی برای پسماندهای مطب پزشکان و مراکز تشخیص طبی نشده و همگی زباله های ویژه و بیمارستانی نیز بی خطر سازی نمی شوند. 

مدیریت پسماندهای شهری امروز یکی از دغدغه های مهم در حوزه محیط زیست است چراکه زباله های رها شده در طبیعت زندگی گیاهان، جانوران و حتی انسان را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
به رغم هشدارهای زیست محیطی و تلاش رسانه های گروهی برای ترویج فرهنگ زیست محیطی همچنان شاهد وجود زباله هایی هستیم که حتی در دورترین مکان های تفریحی خودنمایی می کنند و می توان به جرات گفت هر جا مردم پا گذاشته اند، ردی از زباله به جای گذشته اند.
خوشبختانه در میان این همه بی رحمی و نامهربانی در حق محیط زیست، افرادی هستند که قلبشان برای حفظ نعمت های خدادای می تپد و هر از گاهی اقدام به جمع آوری زباله ها از دامان طبیعت، رودخانه ها، تالاب ها، دامنه کوه ها و تفرجگاه ها می کنند. وجود انواع زباله ها در طبیعت، نفس گیاهان و جانوران را می گیرد و به دلیل تجزیه ناپذیر و طولانی بودن برگشت آنها به طبیعت همواره سلامت محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهند.
هم اکنون در کشورهای توسعه یافته بحث تفکیک زباله ها با هدف کاهش حجم آنها و همچنین بحث بازیافت با هدف اشتغال زایی و کمک به چرخه تولید مطرح است و هرسال درآمدهای هنگفتی از ناحیه طلای کثیف نصیب این کشورها می شود. زباله های خشکی مانند انواع کاعذ، شیشه و پلاستیک و فلز که هر کدام حجم گسترده ای از زباله ها را به خود اختصاص داده اند با تکنولوژی نوین تبدیل به سایر کالاهای لوکس و یا مصرفی می شوند و دوباره به چرخه مصرف باز می گردند و به راستی این زباله های کثیف سرمایه ای گرانبها برای این کشورها محسوب می شوند.
در کشور ما نیز برخی استان ها در مسیر بازیافت زباله ها حرکت می کنند و توفیقات خوبی در بحث کاهش زباله های شهری و فرهنگ سازی زیست محیطی داشته اند.
در شهرستان بروجرد نیز با تولید روزانه حدود 185 تن انواع زباله، طرح هایی در راستای تفکیک زباله در سال های گذشته انجام شد ولی بنا به دلایلی هر کدام در روزهای اولیه اجرا با شکست مواجه شدند.
هم اکنون انواع زباله های خشک و تر و البته قابل بازیافت همگی با هم در یک مکان جمع آوری و دفن می شوند که این کار همواره با اعتراضات مردمی و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مواجه است.
در بروجرد حتی جدیتی برای پسماندهای مطب پزشکان و مراکز تشخیص طبی نشده و همگی زباله های ویژه و بیمارستانی نیز بی خطر سازی نمی شوند.
از یک سو ضعف فرهنگی میان مردم و خلا قانونی و از سوی دیگر دل به کار ندادن مسئولان و متولیان امر در بروجرد باعث شده تا حتی تپه های مرتفع اطراف شهر از زباله در امان نباشند و این سرمایه گرانبها از نظر کشورهای توسعه یافته، به یک معضل بزرگ برای مردم و مسئولان بروجرد تبدیل شود.
در میان این کشمکش ها میان طرح های ناموفق و ضعف فرهنگی مردم، عده ای رزق خانواده خود را از میان زباله ها جستجو می کنند.
این افراد زباله گرد که اخیرا تعداد آنها نیز بیشتر از گذشته مشهود است با پای پیاده یا با گاری و وسیله نقیله، سطل به سطل و کوچه به کوچه، زباله ها را جستجو می کنند و هر کسی به فراخور نیازش اقدام به جداسازی پلاستیک، فلز، شیشه، چوب و یا کاغذ و مقوا می کند.
زباله هایی که باید سر وقت بیرون گذاشته می شد تا به محل دفن زباله های شهری منتقل شود ولی در اثر سهل انگاری شهروندان در معابر رها شده اند، بهترین منبع برای زباله گردها می باشند.
هرچند کار این افراد باعث پراکنده شدن زباله ها در معابر شده و کاملا با اصول بهداشتی منافات دارد ولی نقش مهمی در کاهش حجم زباله های شهری و از سوی دیگر امرار معاش خانواده های خود دارند زیرا این افراد هر کدام روزانه چندین کیلو مواد قابل بازیافت را از میان زباله ها استخراج می کنند و به مکان فروش ضایعات تحویل می دهند. به نظر می ‌رسد تا وقتی اصل کاهش تولید زباله توسط مردم اعمال نشود و همت مسئولان و اعمال قانون پای کار نباشد، معضل زباله ها حل نشدنی است.