ساماندهی مراکز دفن زباله و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در امر بازیافت

چهارشنبه 07 آبان 1393 ساعت 14:55

 

در تفاهم‌نامه همکاری‌ استانداری‌های نواحی رویشی هیرکانی و ارسبارانی بر ساماندهی مراکز دفن زباله موجود و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در امر بازیافت تأکید شد.


به گزارش پسماند ایران، نشست تفاهم‌نامه همکاری استانداری‌های نواحی رویشی هیرکانی و ارسبارانی شامل استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، اردبیل و آذربایجان شرقی با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در زمینه حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی کشور در سالن اجتماعات شرکت چوب و کاغذ مازندران برگزار شد.
در این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین استانداران امضا شد در بخشی از این تفاهم‌نامه آمده است تغییر اقلیم و مخاطرات زیست‌محیطی و دخالت‌های غیر اصولی و بیش از حد توان اکولوژیک انسان در بهره‌برداری از سرزمین، نگرانی از عوامل تحریک‌کننده و تخریب منابع طبیعی در مناطق هیرکانی و ارسبارانی ضرورت مدیریت پایدار منابع طبیعی را امری اجتناب‌ناپذیر کرده است.
در ادامه این تفاهم‌نامه هدف از تفاهم‌نامه، ایجاد هماهنگی و توسعه همکاری همه جانبه به منظور شناسایی، پیشگیری و کاهش عوامل تهدید و تخریب منابع طبیعی و ارتقای ضریب حفاظت با بهره‌گیری از ظرفیت تمامی دستگاه‌های ذیربط در استان و جلب مشارکت مردم و جوامع محلی اعلام شده است.
زمینه‌های همکاری‌های این تفاهم‌نامه که در 21 بند تدوین شده است بر توجه ویژه بر آمایش سرزمین استان براساس توان اکولوژیکی منابع طبیعی تأکید دارد.
ساماندهی سکونتگاه‌ها و مناطق عشایری داخل و حاشیه جنگل‌ها و مراتع در روستاها در قالب طرح‌ هادی روستا و عدم شناسایی سامانه‌های عرفی به عنوان سکونتگاه مورد تأکید است.
همچنین در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه بر ساماندهی مراکز دفن زباله موجود، آزادسازی عرصه‌های منابع طبیعی جنگلی و تأکید و تسریع در تغییر سیستم دفن زباله از طریق جلب سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در امر بازیافت و تولید کمپوست و انرژی از دیگر موارد اشاره شده در این تفاهم‌نامه است.
به گزارش فارس ساختار اجرای این تفاهم‌نامه شامل شورای راهبری و کارگروه اجرایی استان بوده و مدت اجرای تفاهم‌نامه 3 سال از زمان امضای آن است که به‌روزرسانی قابلیت تمدید در دوره‌های زمانی بعدی هم دارا است.
این تفاهم‌نامه به امضای خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی، ربی فلاح استاندار مازندران، حسن صادقلو استاندار گلستان، محمد وکیلی استاندار سمنان، علی‌اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی رسید و همچنین از سوی استانداران استان‌های گیلان و آذربایجان شرقی هم معاون عمرانی استاندار در این نشست حضور یافت

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری فارس