تاسیس کارخانه زباله سوز مصلحت و اولویت اول در مدیریت پسماند نیست

دوشنبه 07 اسفند 1402 ساعت 17:10
تاسیس کارخانه زباله سوز مصلحت و اولویت اول در مدیریت پسماند نیست

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج گفت: کارخانه زباله سوز با همه تبلیغ،ترویج یا حتی منافعی که در آن ممکن یا متصور است بنا به دلایل اقلیمی،مدیریتی، علمی و تخصصی به هیچ وجه در مصالح شهرداری کرج یا اولویت اول مدیریت پسماند جای ندارد.
 

به گزارش پسماند ایران: جواد چپردار در نطق پیش از دستور یکصد و بیست و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج خطاب به شهردار کرج اظهارداشت: بعنوان رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری در دو جلسه رسمی و غیر علنی شورا در معیت و حمایت ۱۳ عضو محترم به بعنوان شهردار منتخب در خصوص مخالفت با فراخوان تاسیس کارخانه زباله سوز، تذکرات لازم، مستند و مثبوت در دبیرخانه محرمانه را ارائه کردم.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج افزود: مدیریت ۷۵۰ تن زباله روزانه این کلان شهر با همه نقد و نقصی که در تفکیک،تجمیع و انتقال جاری مترتب یا وارد است ما را مجاب به اصلاح تکالیف شورا و مدیریت شهری ،ردیف ها و تباصر بودجه نموده است ولیکن کارخانه زباله سوز با همه تبلیغ،ترویج یا حتی منافعی که در آن ممکن یا متصور است بنا به دلایل اقلیمی،مدیریتی، علمی و تخصصی به هیچ وجه در مصالح شهرداری کرج یا اولویت اول مدیریت پسماند جای ندارد.

چپردار بیان کرد: کنوانسیون استکهلم که در سال ۲۰۰۲ با هدف سلامت انسان،جاندار و محیط زیست در برابر آلاینده های آلی پایدار تشکیل و ایران در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) به آن پیوسته، دو محصول از صنایع، دیوکسین و فوران را جزء مواد خطرناک [Dirty Dozen] دانسته و تلفیق ‌و احتراق ناخواسته مواد [ O,H,C,CL ] یا همان واکنش ،،سنتز جدید،، در طبیعت وجود نداشته و جز در صنایع زباله سوز، امکان تولید آن میسر نیست. از آنجا که این آلاینده های پایدار از عوامل ایجاد سرطان در جهان می باشند،لذا کنگره مقرر نموده است تا فرایند های غیر سوز بجای زباله سوز ها انتخاب و بکار گیری شوند.


وی اذعان کرد: خاکستر حاصل از احتراق زباله شامل فلزات سنگینی است که استحصال آن خود به فرایند دیگری وابسته است و تولید یا تحمیل آن به خاک، زیست بوم زمین را به مخاطره خواهد انداخت.


چپردار گفت: اولویت عمده و نخست مدیریت پسماند در جهان کاهش تولید،بازیافت و کمپوست زباله هاست، کارخانه زباله سوز الویت اول یا نهایی، آن هم با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ تن زباله های تولیدی نیست.


عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: میزان آب مورد نیاز در فرایند کارخانه های زباله سوز، استان های مرطوب و باران خیز کشور را دچار چالش نموده است چه رسد به شهر کرج که تغییرات اقلیم،تراکم جمعیت،مجاورت پایتخت،مصارف فزاینده،کاهش ذخایر و منابع آبرسانی به مردم، فضای سبز و باغبانی جاری را نیز مختل نموده است.


وی خاطرنشان کرد: استقرار کارخانه زباله سوز در مرکز حلقه دره با بهره مندی از زمین،ساختار یا سازه های جاری که تجمیع،پردازش،دفن یا کمپوست ۱۵۰۰ تن زباله روزانه استان را باید مدیرت نماید،چه عواقب یا چالشی در فرض افتتاح چند ساله فراخوان تاسیس یا قرار داد ساخت بر این دوره ازشورا،مدیریت شهری و مردم مترتب می نماید؟
چپردار افزود: البته ضرورت تاسیس کارخانه زباله سوز با ظرفیت بیش از هزار تن، تمرکز زباله سوزی شهر های اقماری در مرکز حلقه دره، آثار تاسیس یا تاخیرات راه اندازی کارخانه زباله سوز در سایر کلان شهرها،اخذ تاییدیه کارخانه های مستقر در کشور از سازمان محیط زیست، اصرار بر اولویت این شیوه در مدیریت پسماند،شرکت های سرمایه گذار، کشورهای خاص،سرمایه های کلان، منابع ارزی و از همه مهم تر حذف نقش شورا های منتخب مردم در اتخاذ این گونه از تصمیمات را باید بر کنکاش تاسیس کارخانه زباله سوز در استان البرز و شهر کرج افزود.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: از نمایندگان محترم مجلس،وزارت محترم کشور،متولیان بهداشت،سلامت،سازمان و نخبگان محیط زیست،شورا های اسلامی شهر،شهرداران،روسای کمیسیون های خدمات شهر،معاونین خدمات شهری،اندیشمندان و اصحاب محترم رسانه برای مدیریت شایسته و بهینه پسماند که بزرگترین چالش بهداشت،سلامت،محیط زیست و اهم مطالبات شهروندان در کرج،سایر کلان شهر های کشور و همه شهرهای توسعه یافته در جهان می باشد مساعدت،یاری و هم اندیشی سازنده و موثر را طلب می نماییم.

منبع خبر : شهروند البرز