فراخوان شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه مدیریت پسماند‌های عمرانی

شنبه 28 بهمن 1402 ساعت 20:48
فراخوان شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه مدیریت پسماند‌های عمرانی

شرکت‌های علاقمند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت https://ce.isti.ir/ کارگروه تخصصی محیط زیست و اقتصاد چرخشی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست مراجعه نمایند

پسماند ایران : ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در نظر دارد شرکت‌های توانمند در زمینه توسعه سامانه مدیریت پسماند‌های ساختمانی و عمرانی (کل و جزء) را شناسایی کند.

 فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی در هر جامعه ، امری اجتناب‌ناپذیر بوده و میزان آن رابطه مستقیم با وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن جامعه دارد. مدیریت پسماند‌ها (ناشی از تخریب، ساخت و ساز ساختمانی و عمرانی) به دلیل حجم بالای تولید و پتانسیل آلایندگی، جزء لاینفک مدیریت پسماند شهری است .
از این جهت شهرداری‌ها باید در راستای وظایف محوله بر اساس قانون مدیریت پسماند‌ها مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مصوب هیات دولت و شیوه نامه ابلاغی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور که به تمام واحد‌های تابعه ابلاغ شده است. نسبت به مدیریت پسماند‌های عمرانی و ساختمانی، برنامه ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به تولید، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، جداسازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش، دفع و آموزش و اطلاع‌رسانی در شهر‌ها و حریم آنها اقدام کند .
امروزه بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی از مهم‌ترین مشکلات مدیریت شهری محسوب می‌شود. محیط‌زیست پاکیزه در شهر علاوه بر ایجاد چشم‌انداز مطلوب می‌تواند تأثیرات انکارناپذیری در کاهش آلودگی هوا نیز داشته باشد. نیاز به کنترل و غلبه بر مشکلات ناشی از این پدیده باعث شده است که قانون‌گذار اقدام به تدوین و نگارش قانون مدیریت پسماند‌ها با رویکرد جلوگیری و رفع آلودگی مرتبط با پسماند کند.
از مهم‌ترین موارد آلودگی در محدوده شهری، تولید سالانه هزاران تن پسماند عمرانی و ساختمانی و مشکلات ناشی از مدیریت اینگونه مواد است.
در این راستا ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست از تمام شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان که سوابقی در اجرای طرح‌های موفق دارند، برای ثبت نام و شرکت در فراخوان دعوت کرده است.
هدف از اجرای طرح ، ایجاد اقتصاد چرخشی در حوزه جمع‌آوری و مدیریت پسماند عمرانی و نخاله ساختمانی است و ضرورت اجرای طرح  ایجاد بانک اطلاعاتی به روز از میزان تولید نخاله‌های ساختمانی است.
شرکت‌های علاقمند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت https://ce.isti.ir/ کارگروه تخصصی محیط زیست و اقتصاد چرخشی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست مراجعه کرده یا در ساعات اداری با شماره ۸۸۰۳۱۵۸۳-۰۲۱ داخلی ۷۴۲۲ تماس بگیرند.
همچنین متقاضیان می توانند مشخصات خود را تا پایان روز سه شنبه اول اسفندماه با تکمیل فرم برخط از طریق سامانه ارسال کنند.

منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما