سهل انگاری شهرداران و دهیاران در مدیریت پسماند گیلان شکایت قضایی در پی دارد

دوشنبه 30 بهمن 1402 ساعت 16:03
سهل انگاری شهرداران و دهیاران در مدیریت پسماند گیلان شکایت قضایی در پی دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: براساس وظایف نظارتی این اداره کل برای شهرداران و دهیارانی که نسبت به مدیریت پسماند در منطقه خود سهل انگارهستند شکایت قضایی صورت می گیرد.

پسماند ایران، حمزه عشوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: کارهای بسیار مثمری در حوزه مدیریت پسماند استان در سطح کلان در حال انجام است؛ اما متاسفانه برخی از شهرداران، بخشداران و دهیاران با سهل انگاری در وظیفه موجب نادیده انگاری زحمات انجام شده می شوند.
وی با تاکید براینکه برای بسیاری از شهرداران و دهیاران استان پرونده قضایی تشکیل شده، تاکید کرد: با در پیش بودن تعطیلات نوروز مدیران یادشده نسبت به مدیریت پسماند حوزه خود بیش از همیشه توجه و برنامه ریزی داشته باشند تا چهره ناخوشی از استان در ذهن گردشگران شکل نگیرد.
عشوری اظهارکرد: هیچ اتفاق مثبتی در حوزه زیست محیطی بدون مشارکت مردم شکل نمی گیرد؛ لذا از متولیان و مدیران می خواهیم از ظرفیت عظیم مردمی غافل نشوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر این موضوع که کلید مدیریت پسماند تفکیک از مبدا است، گفت: شهردار یا دهیاری که برنامه‌ای برای تفکیک زباله از مبدا ندارد، نباید مسئولیت بپذیرد زیرا هیچ راهی جز پرداختن به این موضوع وجود ندارد.
زباله و مدیریت پسماند به یکی از دغدغه‌های استان‌های شمالی بویژه گیلان تبدیل شده و بدلیل گردشگرپذیر بودن این استان پس از گذر از یک تعطیلات چند روزه آنچه در بسیاری از شهرها و روستاهای استان چهره طبیعت را مخدوش جلوه می دهد زباله است.
استاندار گیلان بارها با تاکید براینکه این استان یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور است، یکی از مهمترین وظایف شهرداران و دهیاران را مدیریت و ساماندهی پسماند عنوان کرده و هشدار داد: باید این موضوع در اولویت امور این مدیران قرارگیرد.
اسدالله عباسی حتی با اشاره به نقش مهم شهرداری‌ها در حوزه مدیریت پسماند تاکید کرد: شهرداران فعال و نوآور استان که در حوزه‌های مختلف اعم از مدیریت پسماند هزینه کرده‌اند، اعتبار می‌گیرند و این موضوع مورد توجه کمیته تخصیص اعتبارات گیلان هست.
براساس گزارش نهایی ستاد هماهنگی خدمات سفر گیلان در خصوص آمار مسافران ورودی و اقامت کننده طی روزهای ۱۸ تا ۲۲ بهمن( تعطیلات اخیر)، ۲ میلیون و۸۹۴ هزار و ۱۴۰ نفر وارد استان شدند که این رقم رشد ۲۱ درصدی نسبت به تعطیلات مشابه در سال گذشته را نشان می دهد.برآورد مسافران اقامت کننده در استان ( اقامت در مراکز اقامتی ثابت و موقت ) تعداد بیش از چهار میلیون نفر - شب اقامت بوده که نشانگر رشد ۲۵ درصدی است.
استان گیلان ۵۶ شهردار دارد و مدیریت پسماند، سالها است که به یکی از معضلات این استان تبدیل شده است.