کاهش پیمانکاران پسماند شهر تهران از ۱۴۷ به ۱۴ پیمانکار

چهارشنبه 25 بهمن 1402 ساعت 10:09
کاهش پیمانکاران پسماند شهر تهران از ۱۴۷ به ۱۴ پیمانکار

در اصلاحات انجام گرفته در انعقاد قرارداد‌های جدید شرایط فسخ قرارداد را در آن بهتر دیدیم و قراردادها را نسبت به قبل دقیق‌تر و با ضمانت بیشتر و واقعی‌تر نوشته‌ایم.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری گفت: بستن قرارداد با تعداد بالای پیمانکار انرژی سازمان پسماند را می‌گرفت و تصمیم گرفتیم تعداد قراردادها را محدود کنیم تا در نتیجه نظارت بهتری در این حوزه صورت بگیرد و اکنون از ۱۴۷ قرارداد به ۱۴ قرارداد رسیده‌ایم.
 
داود گودرزی مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: در موضوع پسماند دو، سه اتفاق جدی را رقم زدیم و در گام اول نحوه قراردادهای پسماند را اصلاح کردیم.

وی اضافه کرد: سازمان پسماند در طول سال درگیر برگزاری مناقصه و مزایده است و تا پیش از انجام اصلاحات فعلی هر سال باید ۱۴۷ قرارداد را تمدید و مناقصه‌هایشان را برگزار می‌کرد و به کارهای بعدی‌اش نمی‌رسید.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه پسماند وجود داشت و اکنون اصلاح شده است این بود که روی عدد و رقم و فهرست بها ایراداتی وجود داشت و از طرفی هم نحوه برگزاری مناقصه‌ها و مزایده‌ها هم اصلاح شده و مابقی موارد هم به تدریج اصلاح می‌شود. 

گودرزی یادآور شد: بستن قرارداد با تعداد بالای پیمانکار انرژی سازمان پسماند را می‌گرفت و ما تصمیم گرفتیم که تعداد قراردادها را محدود کنیم تا در نتیجه نظارت بهتری در ابن حوزه صورت بگیرد و در حال حاضر از ۱۴۷ قرارداد به ۱۴ قرارداد رسیده است و از پیمانکاران ضمانت های درست و حسابی گرفته شده و از کسانی که پای کار آمده‌اند تعهد گرفته‌ایم که ماشین آلات‌شان را نو کنند و در استخدام نیروهایشان هم بیشتر دقت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در اصلاحات انجام گرفته در انعقاد قرارداد‌های جدید شرایط فسخ قرارداد را در آن بهتر دیدیم و قراردادها را نسبت به قبل دقیق‌تر و با ضمانت بیشتر و واقعی‌تر نوشته‌ایم.

 
اصلی‌ترین موضوع زباله، مسئله تفکیک از مبدا است!

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری تاکید کرد: از آن طرف تلاش کردیم عددها را واقعی کنیم و پیمانکاران می‌گفتند که پول کمی به ما می‌دهید و ما هم برای فهرست بها اصلاحیه زدیم و از دی و بهمن به بعد قراردادهای جدید ابلاغ شده و اجرای این فرآیند جدید در شهر شروع می‌شود و به فردی که گفته‌ایم فلان منطقه پسماند خشک و تر با شماست و از آن طرف "نوماند" هم با خود پیمانکاران فعال کرده‌ایم و بخشی از کار در اپ شهرزاد انجام می‌شود و در اجرا و فرهنگ‌سازی این طرح‌ها جریان رسانه‌ای باید در کمک کند.

گودرزی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین موضوع زباله این است که تفکیک از مبدا داشته باشیم، اضافه کرد: وقتی شهروند زباله خشک و تر را از هم جدا کند و زباله و پسماند خشک را در سطل زباله تر نریزد، آن کتفی پولی‌ها که به دنبال زباله خشک هستند وقتی ببینند دیگر زباله خشکی نیست دیگر نمی‌آیند. 

وی افزود: مردم از طریق پیام زباله‌های خشک را به مجموعه "نوماند" اطلاع می‌دهند و پس از آن عوامل مجموعه نوماند زباله‌های خشک را تحویل می‌گیرند و در ازای آن کیف پول شهروندی شارژ می‌شود و با آن کیف پول می‌توانند بلیت مترو، عوارض شهرداری و ... را پرداخت کنند.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری اضافه کرد: اجرای پروژه نوماند به طول مثال در منطقه ۳ حاشیه کمتری دارد و این اتفاق یعنی تحویل زباله خشک باید در همه مناطق و محله‌های تهران بیوفتد.

می‌خواهیم پول پسماند به جای مافیا به جیب مردم برود

گودرزی خاطرنشان کرد: کولی کتفی‌های زباله‌گرد زباله تر به دردشان نمی‌خورد و آنها به دنبال زباله خشک مثل شیشه، فلز، مقوا و پلاستیک هستند و اگر زباله خشک نباشد نباشد اینها نمی‌آیند و لذا با این اقدام چند مشکل حل می‌شود؛ مافیا، صحنه زشت کولی کتفی‌ها و پولی که بیخود به جیب یکسری می‌رود و چون گردش مالی دارد عده‌ای دنبال  آن هستند و ما میخواهیم که این مبلغ را به جیب شهروندان بیاوریم و به عنوان شهرداری آنچه تا کنون از دست‌مان برمی‌آمده اینها بود.

وی تصریح کرد: اسناد بالادستی به عنوان سند جامع پسماند به ما می‌گوید باید تولید زباله را کم کنیم و مقداری که تولید می‌شود به درستی و با شیوه‌های بهداشتی به مراکز بازیافت منتقل شده و بازیافت شوند و بخش حداقل ممکن زباله باید دفن شود و از بخش عمده زباله باید برق و گاز تولید کنیم؛ منتهی صفر تا صد موضوع پسماند و گلِ کارش قسمت اول یعنی "تفکیک زباله از مبدا" است که اگر این مورد انجام شود، نوبت به گام‌های بعدی می‌رسد و باید انجام شود که ما بخش زیادی از کار را انجام داده‌ایم؛ نوع قراردادها را اصلاح کردیم، نظارت ها را بیشتر کردیم و پایانه‌های میانی را اصلاح می‌کنیم.

تاسیس شهر بازیافت در مجموعه آرادکوه!

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری تاکید کرد: بعد از پایان اصلاحات و اجرای هر چه بیشتر تفکیک از مبدأ زباله‌ها، در مجموعه آرادکوه شهر بازیافت می‌زنیم و یکی از قراردادهای جدیدمان با چینی‌ها، تولید برق از زباله‌هاست تا جایی که بتوانیم به نفع شهر از آن استفاده کنیم و درآمد را از گردش مالی در جیب مافیا به جیب مردم ببریم و انجام این کار، کار سختی است و همراهی صددرصدی مردم را می‌خواهد و مجددا می‌گویم که رسانه‌ای‌ها و صدا و سیما باید در فرهنگ سازی باید کمک کنند. 

گودرزی اضافه کرد: ما نباید کوتاهی کنیم و اگر کسی زباله خشک خواست بفروشد و ما را فراخواند به موقع مراجعه کنیم و زباله‌های خشک را تحویل بگیریم و برای این شرایط خود را آماده کرده‌ایم و اجرای آن هم اکنون در چند منطقه شروع شده است و اگر این اتفاق فراگیر شود، موضوع چندین ساله پسماند، مافیا و کارگران حل می‌شود و پس از آن به سراغ رفت و روب و نظافت شهر می‌رویم.

وی افزود: بخشی از کار جمع آوری پسماند و بخشی رفت و روب شهر است و آن هم در قراردادهای جدید اصلاح کرده‌ایم که چطور خاطرمان جمع شود که آقای پیمانکار کارگرانش را بیاورد و کوچه و خیابان را جارو بزند و به درستی از ماشین آلات و کارگر استفاده کند و اجرای این موارد تا پیش از این در حداقل ممکن بود و در مواردی فرار از کار داشتیم. 

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری اضافه کرد: موضوع بعدی پیمانکاران بوستان‌ها هستند که به هم مرتبطند و در هر سه مورد کار اصلاح قراردادها، نظارت و گرفتن تعهد و ضمانت از آنها را اصلاح کرده‌ایم.

گودرزی خاطرنشان کرد: با حضور اتباع در بین زباله‌گردها بر چیدن روند فعلی بسیار سخت است و مافیای بزرگی دارد و گاهی در ازای دریافت زباله‌ها به بچه‌ها مواد مخدر می‌دهند و دوباره می‌گویم که شاه کلید حل مشکلات در حوزه پسماند، بحث "تفکیک زباله از مبدا" است و مردم باید مجاب شوند که این کار را انجام دهند و در حال حاضر در ۳ منطقه اینکار را شروع کرده‌ایم و طی روزهای آینده در بقیه مناطق هم انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا از روند فعلی اجرای طرح‌های جدید و بحث تفکیک زباله از مبدا راضی هستید یا خیر، يادآور شد: خوب است، اما مردم باید بیش از پیش همراهی کنند؛ سال‌ها قبل می‌گفتند ساعت ۹ شب باید زباله تان را بیاورید و ماشین آن را می‌برد و سطل زباله‌ای نبود که هر لحظه زباله را داخل آن انداخت. همراهی مردم و اینکه ماشین شهرداری سر ساعت بیاید باید به طور همزمان انجام شود.

مشاور و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه مناطق و خدمات شهری خاطرنشان کرد: حالا تاکید نداریم که مردم ساعت ۹ زباله را بیرون بگذارند، اما زباله خشک‌شان را نگه دارند و زباله‌تر را به دلایل بهداشتی آخر شب بیرون ببرند و زباله خشک را هم چند روز یک بار بفروشند. اگر بتوانیم این را فرهنگ کنیم و به سرعت خودمان را به عنوان خدمتگزار مردم در ِ منزل‌شان برسانیم کل ماجرا حل می‌شود.