اظهارات جنجالی عزیزی؛ ادعای مدیریت کامل پسماند شهر رشت شبیه یک داستان طنز است

یکشنبه 08 بهمن 1402 ساعت 22:53
اظهارات جنجالی عزیزی؛ ادعای مدیریت کامل پسماند شهر رشت شبیه یک داستان طنز است

عزیری اظهار کرد: ادعای مدیریت کامل پسماند شهر رشت با وضع موجود بیشتر شبیه داستان طنز خنده داری است که تنها برای علاقه مندان خوش باور قابل درک می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مجید عزیزی در جلسه شورای شهر رشت با بیان اینکه با در نظر گرفتن سرانه تولید زباله در شهرها، که حدودا ۸۵۰ گرم به ازای هر شهروند و تولید زباله در روستاها که حدود ۷۰۰ گرم به ازای هر نفر روستایی می‌باشد جمعا در حدود ۲هزار تن پسماند در روز در گیلان تولید می‌شود، اظهار کرد: سهم شهروندان حدود ۱۳۰۰ تن و روستائیان حدود ۷۰۰ تن می‌باشد که توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در طول روز جمع آوری می شود.

عضو شورای شهر رشت گفت: ناگفته پیداست که در ایام تعطیلات و اعیاد و مراسمات مذهبی، جمعیت گیلان به شدت افزایش یافته و گاهی روزانه ۳ هزار تن پسماند تولید می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه با توجه به گسترگی عرضی استان گیلان با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در طرح جامع پسماند استان، جمعا ۷ پهنه برای مدیریت پسماند در نظر گرفته شده، افزود: این ۷ پهنه شامل آستارا، تالش، انزلی، رودبار، رودسر، لنگرود، لاهیجان و منطقه مرکزی رشت که شامل شهرستان رشت و ۴ شهرستان فومن، صومعه سرا، شفت و ماسال که جمعا ۱۱ شهر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بزرگترین و حساس‌ترین پهنه همین پهنه مرکزی می‌باشد که بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت داشته و پسماندی در حدود نهصد الی هزار تن روزانه تولید می‌شود، طبیعتا مدیریت این حجم از پسماند نیازمند برنامه ریزی و امکانات سخت افزاری و نرم‌افزار و تجهیزات مناسبی بوده که به آن می پردازیم.

عزیزی با بیان اینکه کارخانه کودآلی گیلان در سال ۱۳۷۵ و با ظرفیت اسمی ۲۵۰ تن توسط شرکت جهش کیمیا برای مدیریت قسمتی از پسماند شهر رشت ساخته شد، عنوان کرد: با توجه به نیاز شهر رشت، خط ۲۵۰ تنی دیگری در سال ۱۳۸۵ به آن افزوده شد و متعاقبا و بتدریج خط تولید کود نرم و تصفیه خانه شیرابه نیز به آن افزوده شد.

وی خاطرنشان کرد: در طی این سال‌ها و با توجه به ضریب استهلاک بالای کارخانجات پسماند و ضرورت بازسازی کامل و دائمی آن، متاسفانه بارها و بارها شاهد توقف کار و خرابی کارخانه و در نتیجه کاهش پردازش پسماند بوده و هستیم و نتیجه این سوء مدیریت‌ها، انتقال و دفن پسماند به سراوان بدون پردازش و تفکیک است.

عزیزی با تاکید بر اینکه برای مدیریت کامل پسماند شهر رشت و شهرهای اطراف، مقرر شده بود که مرکز جامع مدیریت پسماند در کارخانه کودآلی گیلان احداث شود، افزود: یقینا برای مدیریت کامل پسماند نیازمند ۴ خط کامل ۲۵۰ تنی پردازش هستیم.

رئیس شورای شهرستان رشت گفت: زباله پس از پردازش، تفکیک شده، چیزی در حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد مواد آلی آن، باید به سالن‌های تخمیر، جهت تولید کود برود که با وضع موجود نیاز به ۱۲هزارمتر مربع به ازای هر ۲۵۰ تن سالن هستیم.

عزیزی اظهار کرد: در بررسی وضعیت موجود ۴ خط کامل ۲۵۰ تنی، نیازمند ۴۸هزار مترمربع سوله بوده که از این مقدار، ۱۲هزار متر سوله، در حال فعالیت است و ۶هزار متر آن هم، در حال طی مراحل پایانی بوده و ۶هزار متر هم در حال ساخت می‌باشد که در مجموع ۲۴ هزارمترمربع سوله تخمیر وجود خواهد داشت.

وی افزود: طبق برنامه فعلی باید ۴۰ الی ۵۰ درصد مواد غیر قابل بازیافت «ریجکتی» به زباله سوز برده شده که سوزانده شود اما بدلیل‌عدم پیشرفت فیزیکی زباله سوز، زباله‌ها به سراوان برده و دفن می شود.

عزیزی با بیان اینکه همانگونه که اشاره شد در یک سیستم مدیریت نظام‌مند و درست، برای مدیریت پسماند شهرستان رشت و حومه، نیازمند ۴ خط کامل ۲۵۰ تنی و همچنین سالن تخمیر جدید علاوه بر سالن‌های قدیم و خطوط زباله سوز بر مبنای ریجکت سوز و همچنین تصفیه خانه مدرن با ظرفیت ۴ برابر تصفیه خانه ساده موجود، و در نهایت خطوط مدرنِ تولید کود، با ارزش آلی هستیم، افزود: از سالیان گذشته مقرر شده بود که با حمایت مدیران استانی و وزارت کشور و شهرداری، سالن‌های جدید با تکنولوژی پیشرفته احداث و با ساخت کارخانه زباله سوز، مشکل پسماند استان و دفنگاه سراوان برای همیشه مرتفع گردد، اما تغییرات مدیریتی در سطح استان و شهرداری رشت و عدم تخصیص بودجه مناسب در زمان خود و از همه مهمتر عدم وجود مدیران فنی و متخصص و کاربلد و عدم توجه به دیدگاه‌های کارشناسان و مدیران دلسوز و توانمند و انتخاب مدیران رانتی و وابسته به جریانات قدرت در راستای منافع تعریف شده تیمی و تبدیل شدن کارخانه کودآلی به حیات خلوت بعضی‌ها، موجب شده تا شاهد وضعیت اسفبار کنونی باشیم.

این عضو شورا با اشاره به اینکه در حال حاضر این کارخانه با دو خط معیوب قدیمی در حال کار می‌باشد، افزود: دو خط جدید الاحداث به دلیل مشکلات فنی با شرکت سازنده «شرکت شهاب خودرو» هیچ کارکردی نداشته و به اینها باید عدم وجود سالن‌های تخمیر مورد نیاز جهت ساخت کود که مهم‌ترین رسالت فراموش شده است بدلیل‌عدم تعهد کاری و ناکارآمدی مدیریتی به این کارخانه می‌باشد و همچنین پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰درصد کارخانه زباله سوز و کارایی بسیار ضعیف تصفیه خانه با تکنولوژی ابتدایی و نیاز به احداث تصفیه خانه جدید و همچنین خطوط انتقال وحمل و نقل جدید در صورت در یافت هزار تن پسماند را اضافه کرد.

عزیری اظهار کرد: ادعای مدیریت کامل پسماند شهر رشت با وضع موجود بیشتر شبیه داستان طنز خنده داری است که تنها برای علاقه مندان خوش باور قابل درک می‌باشد و به نظر می‌رسد که این کارخانه در حال حاضر تبدیل به بارانداز زباله شده که زباله‌های رشت و شهرستانهای اطراف به آن حمل و با تعویض ماشین با نام کودآلی گیلان به سراوان حمل می‌کردند تا افکار عمومی را مدیریت و از شدت نارضایتی مردم رنج کشیده سراوان بکاهند.

این عضو شورا گفت: به نظر می‌رسد که با فشار افکار عمومی و رنج مردم سراوان و قول مسئولین برای تعطیلی آن باید شاهد کلاف سردرگم و پیچیده مدیریت پسماند تا مدت‌ها باشیم.

عزیزی در پایان اظهار کرد: در پایان از ریاست شورا انتظار دارم گزارش حسابرسی سال قبل را که حاوی تخلفات و سوء مدیریت عدیده بوده و مکتوب هم موجود می‌باشد توسط دستگاه مربوطه حال سازمان بازرسی یا دستگاه قضا بطور جدی مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در صورت اثبات کوتاهی‌ها و سوء مدیریت، برخورد لازم با مسببین آن بعمل آید و در ضمن دستور فرمایید یک نسخه از آن گزارش در اختیار همکاران شورایی هم قرار گیرد و البته نیازمند حسابرسی مجدد با توجه به شرایط بد زیست محیطی و مشکلات موجود در کودآلی بوده که درخواست دارم دستور لازم را مبذول بفرمایید.