شهردار تهران اعلام کرد بهره‌برداری ازکارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی درتهران/جمع‌آوری روزانه ۷۰۰۰ تن زباله ازپایتخت

شنبه 16 دی 1402 ساعت 13:54
شهردار تهران اعلام کرد بهره‌برداری ازکارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی درتهران/جمع‌آوری روزانه ۷۰۰۰ تن زباله ازپایتخت

شهردار تهران از بهره برداری کارخانه بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی در تهران و افزایش ظرفیت این کارخانه تا ۸۰۰۰ تن در روز خبر داد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در آئین آغاز عملیات اجرایی نظام تحول امور نظافت و مدیریت پسماند شهر تهران و بهره برداری از کارخانه بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی ضمن تسلیت حادثه تروریستی کرمان، گفت: امروز با افتخار شنبه‌ای دیگر را پاس می‌داریم برای توسعه و پیشرفت و آبادانی شهرمان، برخی موضوعات مستقیما مسئولیتش بر عهده مدیریت شهری است و مجموعه کاری که در مدیریت دوره ششم تحت عنوان تحول در ابعاد مختلف تعریف شد. انتظار را برای مسیر تحولی فراهم کرد.

وی افزود: امروز ۲۸ ماه و پنج روز است که در مدیریت شهری دوره ششم مسیری را دنبال کردیم که ما به ازای آن هم باری از دوش شهر برداشته شده و هم مسیر تحول شهر را دنبال کرده‌ایم. در تهران نوع پیمان‌ها معیوب بودند. بر همین اساس محتوای پیمان‌ها و چارچوب پیمان‌ها که بعضا از این معایب سوء استفاده می‌شد و در حقیقت کار شهر بر زمین می‌ماند؛ اصلاح شد. مأموریت جدیدی برای معاونت خدمات شهری و به ویژه سازمان مدیریت پسماند تعریف شد تا تحول در دستور کار قرار بگیرد.

شهردار تهران ادامه داد: قطعا انتظار کار بزرگ بود. لذا مدت‌ها فراهم کردن زیرساخت‌ها زمان برد و امیدواریم آثار و برکات آن در شهر نمایان شود. در گذشته هیچ نظام مدیریت یکپارچه‌ای برای جمع‌آوری و انتقال زباله در تهران وجود نداشت؛ لذا ابتدا پیمان‌ها را اصلاح کردیم، پیمان‌هایی که در گذشته برای هر ناحیه وجود داشت به ۱۴ پیمان برای شهر تهران کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر شبکه‌های مختلفی که از استثمار کودکان در حوزه پسماند شکل گرفته بود و از آسیب‌های این حوزه قلمداد می‌شد مورد توجه قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در چند سطح کار دنبال شد و در حال حاضر ۱۴ پیمان متولی کار پسماند در تهران هستند که موظف شدند مطابق نیاز تجهیزات لازم را خریداری کنند. کف تجهیزات ۴۸۰ دستگاه است که امروز نیمی از آنها مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. بخش دیگری نیز برای تقویت حوزه پسماند توسط سازمان مدیریت پسماند محیا شد. به این ترتیب در مسیر موجود بسترهای لازم فراهم شد و از این ماه کار به صورت عملیاتی دنبال می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰۰ تن زباله در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود و از این میزان ۵۰۰۰ تن به مرکز پردازش آرادکوه منتقل می‌شود، افزود: این انتقال به آرادکوهی که شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد و قبله تهران را تحت تاثیر قرار داده، انجام می‌شود. لذا شرایط شهر با این تحول تغییر خواهد کرد. در دولت موضوع برخورد با کسانی که ضایعات را خریداری می‌کنند دنبال شد تا برخورد قانونی با آنها صورت بگیرد. همچنین مقرر شد بخش امنیتی برخورد با شبکه‌های استثمار کودکان را دنبال کند. در طرح تحول، هر منطقه‌ای متولی کارکردهای خاص خود منطقه است و از سوی دیگر نیز در سفر چین بهره گیری از زباله سوز ۶۰۰۰ تنی در تهران برای تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق روزانه دنبال شد.

زاکانی تأکید کرد: در پسماند ساختمانی نیز تنها برای ۱۰ هزار تن از ۳۰ هزار تن پسماند ساختمانی تهران پیشتر تدبیر شده بود که با کارخانه‌ای که امروز به بهره برداری رسید و حداکثر ظرفیت آن حدود ۸۰۰۰ تن است می‌توان برای ۱۸ هزار تن از پسماند ساختمانی تهران برنامه ریزی دقیق را انجام دهد. به این ترتیب برای زباله‌های ساختمانی شرایط جدیدی در حال رقم خوردن است و همه آنچه که در این حوزه اتفاق می‌افتد باید به شهروندان اطلاع رسانی شود. الگوی جدید از خدمت رسانی را در شهر فراهم می‌کنیم. در حوزه زیباسازی شهر نیز اتفاقات خوبی در راه است. قطعا ما به شرایط فعلی راضی نیستیم و انتظارات ویژه‌ای از پیمانکاران و مناطق داریم.