مدیریت پسماند زباله در روستاها توسط دهیاری ها جدی گرفته شود

پنجشنبه 08 آبان 1393 ساعت 12:02

 

 

 

صفا: مدیریت پسماند زباله در روستاها توسط دهیاری ها جدی گرفته شود

کارشناس دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: مدیریت پسماند زباله در روستاها و توجه به رعایت بهداشت و سلامت ساکنان باید در اولویت برنامه های دهیاران باشد.

به گزارش پسماند ایران، چهارمین همایش دهیاری های استان قزوین ظهر چهارشنبه با حضور مجید عبداللهی مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی، مهیار صفا کارشناس دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی و محسن کوشش تبار معاون امور دهیاری های سازمان شهرداریها و دیهاری های کشور، مرتضی روزبه استاندار، منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری، امیدعلی پارسا معاون برنامه ریزی استانداری، کریم حبیبی انبوهی مدیرکل امور روستایی استانداری و بیش از ۴۰۰ تن از دهیاران در سالن شهید رجایی تربیت معلم قزوین برگزار شد.
مهیار صفا در این نشست گفت: روزانه حدود ۴۸ تا ۵۰ هزارتن زباله در کشور تولید می شود که ۹ هزار تن پسماند صنعتی و ۴۰۰ تن پسماند بیمارستانی است که بی توجهی به دفع بهداشتی آن آسیب های جدی به سلامت مردم وارد می کند.
قزوین وی افزود: در دنیا روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزارتن زباله تولید می شود که سهم ایران ۱.۴ دهم درصد است و امروز یکی از دغدغه های مسئولان در شهرها بویژه روستاها مدیریت پسمان است تا از بیماری های مشترک انسان و دام و واگیردار که می تواند شایع شود و هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل کند جلوگیری کنیم.
این کارشناس بیان کرد: دهیاری ها موظفند نسبت به ساماندهی پسماندها و زباله هایی که منتقل کننده بیماری ها هستند حساسیت بیشتری داشته باشند و بویژه در ایام محرم که شاهد افزایش استفاده از ظروف یک بار مصرف هستیم نسبت به ساماندهی زباله ها باید اقدام جدی شود.
وی افزود: روزانه بیش از ۵۰۰ تن زباله پلاستیکی تولید می شود و در حالی که استفاده از این ظروف ۷۷ نوع بیماری ایجاد می کند و سرطان زاست باید در روستاها نسبت به تغییر روش استفاده از این ظروف و نیز هدایت شیرابه ها باید در دستور کار دهیاران قرار گیرد.
کارشناس دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور یادآورشد: فاضلاب های روستایی، سموم و پسماندهای کشاورزی، فضولات و پسماندهای جامد و آلاینده هایی که آب و رودخانه ها را آلوده می کند از سوی مسئولان لازم است جدی گرفته شود تا سلامت روستائیان تامین شود.
وی افزود: جلوگیری از تخلیه شیرابه زباله و فاضلاب در آب رودخانه های روستایی و مسیر قنات و آب های سطحی با همکاری روستائیان می تواند از کارهای اولویت دار دهیاران باشد که با نظارت شوراهای اسلامی اجرایی شود. قزوین
صفا گفت: برخی بیماری ها ناشی از عدم کنترل زباله ها، بیماری های دامی و منتقله و مشترک ناشی از بی توجهی به دفع بهداشتی زباله است در حالی که پلاستیک حدود ۴۰۰ سال و شیشه تا یک میلیون سال در خاک باقی می ماند و تجزیه نمی شود لذا باید از وسایل جایگزین استفاده کنیم تا محیط زیست آسیب نبیند.
این کارشناس بیان کرد: در سیستم مدیریت پسماند باید ضمن کاهش تولید و تفکیک آن از مبداء با آموزش های تخصصی استفاده از ظروف یک بار مصرف و کیسه های پلاستیکی به حداقل کاهش یابد و وسایل مقوایی و پارچه ای جایگزین شود و مهندسی زباله در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری مهر