زباله‌سوزهای فرسوده چینی در راه ایران!

شنبه 10 آبان 1393 ساعت 12:05

 

 

اعتراض چینی‌ها به نیروگاه‌های زباله‌سوز؛
زباله‌سوزهای فرسوده چینی در راه ایران!


واردات نیروگاه‌های زباله‌سوز چینی به ایران در حالی صورت می‌پذیرد که عملکرد اين نیروگاه‌ها و ضررها و آلایندگی های بوجود آمده ناشی از این آنها در کشور چین مورد اعتراض مردمی نیز قرار گرفته ولی دوباره این نیروگاه‌های فرسوده و دست دوم به ایران فرستاده می‌شود!
به گزارش پسماند ایران،‌ مهدی گودرزی در برق نيوز نوشت: توسعه و ساخت نیروگاه های زیاله سوز در ایران نیز مثل همه کارهای دیگری که در کشور بدون هماهنگی و نظارت متولی اصلی آن صورت می گیرد این بار نیز می توان آینده استفاده از نیروگاه های زباله سوز را پیش بینی کرد.
تولید برق از زباله در کشورهای مختلف جهان سابقه ای چندین ساله و در بعضی موارد بیش از یک دهه دارد ولی در ایران از دو سال پیش این تکنولوژی مورد استقبال قرار گرفته است. شهرداری های کشور به فکر افتاده اند تا با تبدیل زباله به برق علاوه بر حفظ محیط زیست و خلاصی از مسائل و مضائب دفن زباله ها، درآمدی نیز از این راه کسب نمایند. طلای کثیف برای شهرداری ها معنای دیگری پیدا کرده است و همه در احداث نیروگاه های زباله سوز دست بکار شده اند.
شهرداری‌ها بدون آگاهی و شناخت اقدام به خرید نیروگاه های زباله سوز چینی می کنند
شهرداری های شهرهای مختلف بدون داشتن هیچ تجربه ای در این زمینه و عدم آگاهی از تکنولوژی های مختلف آن در دنیا و مسائل و مشکلات ناشی از آنها اقدام به خردید نیروگاه های زباله سوز کرده اند. نیروگاه هایی که اغلب از چین وارد می شود و به دلیل قیمت پایین تر آنها بازار خوبی در ایران نیز پیدا کرده است.
برق تولیدی نیروگاه های زباله سوز در ایران با تعرفه برق نیروگاه های تجدیدپذیر خریداری می شود که می تواند حمایت خوبی برای سرمایه گذاران در این بخش باشد. با شرایط فعلی برق تولیدی این نیروگاه ها با قیمتی بیش از ۴۴۰ تومان خریداری می شود.
نیروگاه های زباله سوز نیز از تکنولوژی های مختلفی برخوردار هستند که به راندمان و میزان آلودگی تولیدی بستگی دارد. برخی از نمونه های اولیه آن دارای آلودگی های زیاد بود و خود نیز باعث ایجاد مشکلات و معضلات دیگری خواهد بود. متاسفانه در برخی از شهرهای ایران بدون توجه به استانداردهای روز ساخت نیروگاه ها به سرعت در حال وارد کردن نمونه های ارزان آنها و با تکنولوژی های پایینی است که در آینده قطعا مشکل ساز خواهند بود.
برخی از مدیران شهرداری و مسئولان دولتی فقط به صرف تبدیل زباله به برق در پی ایجاد نیروگاه زباله سوز هستند که سالهاست در کشورهای دیگر نیز برچیده شده و به ایران با قیمت پایین فروخته می شوند.
واردات این دستگاه ها در حالی صورت می پذیرد که عملکرد فرایند نیروگاه های زباله سوز چینی و ضررهای بوجود آمده ناشی از این نیروگاه ها در مسائل محیط زیستی کشور چین مورد اعتراض مردم این کشور قرار گرفته است.
تظاهرات مردم گوانگجو در چین علیه عملکرد فرایند زباله سوزی در این کشور مبین سوء مدیریت مواد زائد در این کشور می باشد و نکته جالب این است که علیرغم خارج شدن نیروگاه های چینی از پروسه تولید برق، دوباره این نیروگاه های فرسوده و دست دوم به ایران فرستاده می شود تا مورد استفاده قرار گیرند.
اعتراض مردم در چين به نيروگاه‌هاي زباله سوز
انتظار می رود که مدیران وزارت نیرو و مسئولان مربوطه قبل از آنکه ما به مشکلات کشورهای دیگر دچار شویم با در نظر گرفتن اهمیت موضوع سلامتی و بهداشت محیط زیست و عوامل انسانی با دقت نظر نسبت به بررسی مجدد و انتخاب نوع دستگاههای زباله سوز به گونه ای که سلامت آیندگان را به مخاطره نیافکنند حساسیت و تدابیر لازم را را بکار گیرند.