رونمایی از نیروگاه‌های زباله‌سوز

یکشنبه 11 آبان 1393 ساعت 03:44

 

 

 

 

رونمایی از نیروگاه‌های زباله‌سوز


با مشارکت وزارت نفت و نیرو، ایران به دانش فنی استفاده از فنآوری پلاسما برای تبدیل انواع زباله بیمارستانی، عفونی و هسته‌ای به انرژی الکتریکی دست یافت


ساخت نسل جدید نیروگاه‌های برق به منظور تبدیل زباله‌ها به انرژی الکتریکی در کشور آغاز شده است به طوری که عملیات احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های زباله سوز کهریزک، ساری، نوشهر، تنکابن هر یک با ظرفیت سه مگاوات و نیروگاه زباله سوز رشت با ظرفیت پنج مگاوات آغاز شده است.
حمید چیت‌چیان وزیر نیرو هم اخیرا در دیدار با عدنان امین مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر جهان (IRENA) در تهران یکی از سیاست‌های روی میز ایران را تبدیل زباله‌ها به انرژی برق به ویزه در شهرهای حاشیه دریای خزر به دلیل انباشت بالای زباله اعلام کرده است.
در شرایط فعلی ۱۵ درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور معادل ۱۰ هزار و ۶۰۰ مگاوات مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است که عمده نیروگاه‌های بزرگ برق‌آبی در جنوب‌ غربی کشور احداث شده‌اند با این وجود جای خالی نیروگاه‌های زباله سوز در سبد تولید برق کشور احساس می شود.
اکبر شعبانی‌کیا مدیر دفتر تحقیقات سازمان انرژی‌های نو ایران در تشریح برنامه‌های جدید ایران برای تبدیل زباله به برق، گفت: زباله‌ها از چالش‌هایی هستند که گریبان‌گیر شهرها و کلان‌شهرها است و روش‌های مختلفی برای امحای آنها وجود دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه دو روش ترموشیمیایی و روش‌های بیوشیمیایی برای امحای زباله‌ها وجود دارد، تصریح کرد: در روش‌های بیوشیمیایی از هاضمر (دایجسترها) و لندفیل‌ها استفاده می‌شود که ما نیز از این روش‌ها در کشور استفاده می‌کنیم.
به گزارش پسماند ایران به نقل از مهر، وی با یادآوری اینکه هم اکنون دو نیروگاه پایلوت لندفیل نیز در مشهد و شیراز نصب شده و در بحث هاضم‌های بی‌هوازی نیز در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اقدام‌هایی انجام شده است، اظهار داشت: به موازات فناوری های بیوشیمی، فناوری ترموشیمی را داریم که در آن زباله‌ها در داخل یک رآکتور در اثر حرارت از بین می‌روند.
مدیر دفتر تحقیقات سازمان انرژی‌های نو ایران با اعلام اینکه با استفاده از فناوری پلاسما زباله‌های هسته‌ای، عفونی، کودهای شیمیایی و خاک‌های آلوده را نیز بی‌اثر می‌کنند، تبیین کرد: یکی دیگر از کاربردهای فناوری پلاسما افزون‌بر امحای زباله، تولید برق از آن است که از بازده بالای ۹۰ درصد برخوردار است و جزو فناوری‌های پیشرفته به شمار می رود.