پیشرفت 97 درصدی ساخت نخستین کارخانه زباله‌سوز در ایران تکلیف زباله‌های بیمارستانی بزودی مشخص می‌شود

چهارشنبه 28 آبان 1393 ساعت 10:31

 

 

 

 

پیشرفت 97 درصدی ساخت نخستین کارخانه زباله‌سوز در ایران تکلیف زباله‌های بیمارستانی بزودی مشخص می‌شود

 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: طرح جامعی درخصوص تعیین تکلیف زباله‌های بیمارستانی به زودی تصویب می‌شود.
به گزارش ایرنا، مجتبی عبداللهی در مراسم بازدید از نخستین کارخانه زباله‌سوز در ایران گفت: این مجموعه از تابستان سال 90 آغاز شده است و پروژه احداث آن طی دو سال با اعتبار 30 میلیارد تومان آغاز شده است و در حال حاضر نیز در مرحله تست و کنترل کیفی قرار دارد که اگر پاسخ مثبت در تست‌ها دریافت شد، با حضور شهردار تهران افتتاح و به محض آن به مدار برق وارد می‌شود.
وی با بیان اینکه افتتاح این کارخانه تحولی عظیم در بحث زباله شهری است، گفت: این اولین تجربه است که از سوزاندن زباله، انرژی تولید می‌شود.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران از پیشرفت 97 درصدی ساخت این کارخانه خبر داد و گفت: این کارخانه قادر به تولید سه مگاوات برق در ساعت است که با تمهیداتی می‌توان آن را به شش مگاوات در ساعت رساند. همچنین این کارخانه قابلیت پذیرش 6000 تا 7000 تن زباله در روز را دارد. در حال حاضر نیز محوطه‌سازی‌های آن انجام شده و کارهای مرتبط با انتقال شبکه برق تهران نیز در حال انجام است.
عبداللهی ادامه داد: در حال حاضر مطالعاتی را برای انعقاد قراردادهای جدید در این حوزه انجام می‌دهیم و با تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه زباله‌سوزی مذاکره می‌کنیم.
وی درخصوص تکنولوژی به کار گرفته شده در کارخانه زباله‌سوز شهری عنوان کرد: تکنولوژی آمریکا در ساخت این کارخانه به کار گرفته شده است اما ساخت آن توسط کشور چین انجام شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به بازدیدهایی که در طول چند هفته گذشته از کارخانه‌های زباله‌سوز در کشور چین داشته است، گفت: کارخانه‌هایی با ظرفیت 2400 تن زباله وجود داشته است که 50 مگاوات در ساعت برق تولید می‌شود اما در مناطق شهری مستقر هستند.
عبداللهی در ادامه اظهار امیدواری کرد: امیدوارم بتوانیم مسیر روشنی در ارتباط با تعیین تکلیف کل زباله‌های تهران پیش رو داشته باشیم و این مجموعه زباله را به انرژی تبدیل کنیم البته در این زمینه مشکلات زیادی نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه در کشور ما اجازه ساخت کارخانه زباله‌سوزی در محیط شهری داده نمی‌شود،‌ در حالی که استانداردهای آلایندگی این کارخانه از بسیاری از صنایع بهتر است.
وی درخصوص برنامه‌های آتی این معاونت درخصوص زباله‌ها خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک قراردادهای مختلفی درخصوص زباله‌های تهران خواهیم داشت، همچنین تعیین تکلیف ایستگاه‌های میانی، به روزسانی ایستگاه‌های میانی، از جمله برنامه‌های ما برای آینده است، چراکه موضوع زباله و اثرات زیست محیطی آن بسیار اهمیت دارد.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران از اجرای مقدماتی برای تصویب طرح جامع برای تعیین تکلیف زباله‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: در صورتی که این طرح تصویب شود، حداقل دو سال زمان برای اجرای آن نیاز داریم.
عبداللهی ادامه داد: در شهرداری دنبال این هستیم که زباله‌سوخت‌های بیشتری را با ظرفیت زیادی را ایجاد کنیم و در این راه نیازمند کمک دولت هستیم.
وی تصریح کرد: برای احداث یک کارخانه زباله‌سوز با ظرفیت 2 هزار تن به دو هزار میلیارد بودجه نیاز داریم.
مهندس امیر حق بیان، مدیر فنی پروژه کارخانه زباله‌سوز درخصوص این پروژه عنوان کرد: مهم‌ترین مزایای این روش از دفع زباله، سرعت و سهولت دفع پسماند، کاهش سریع حجم پسماند، ایجاد خاکستر پاک و قابل استفاده، کاهش هزینه‌های نگهداری و دفع پسماند، کاهش خطر آلودگی آب‌های سطحی، تولید انرژی و کاهش اثرات زیست‌محیطی ناشی از زباله‌هاست در واقع زباله‌سوزی مطمئن‌ترین روش برای امحای پسماند است.
وی ادامه داد: در روش زباله‌سوزی آلاینده‌های هوا نیز کاهش پیدا می‌کند. درجه آلایندگی ناشی از فرآیند زباله‌سوزی شهری از استاندارد 2006 BTA بهتر و نسبت به صنایع دیگر آلایندگی کمتری دارد.

 

 

 

 

 

منبع : ایسنا