۴۰ درصد زباله‌ تولیدی قابل استفاده دوباره نیست/ زباله‌سوزی بدون عوارض زیست محیطی در تهران

چهارشنبه 28 آبان 1393 ساعت 10:48

 

 

 

مدیر اجرایی طرح کارخانه زباله سوز آرادکوه: ۴۰ درصد زباله‌ تولیدی قابل استفاده دوباره نیست/ زباله‌سوزی بدون عوارض زیست محیطی در تهران

 

 مدیر فنی پروژه ساخت کارخانه زباله سوز آرادکوه تاکید کرد: ۴۰ درصد از زباله‌های تولیدی کشور قابل استفاده نیست و باید دفن، بازیافت یا در بهترین حالت سوزانده شود.
به گزارش پسماند ایران، امیر حق بیان در بازدید خبرنگاران و مدیران شهری از کارخانه زباله سوز آرادکوه با بیان اینکه موضوع زباله ارتباط بسیار مستقیمی با محیط زیست دارد افزود: امیدوارم با پیش‌بینی‌های انجام شده در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که همه زباله‌های کشور به برق تبدیل شوند.
وی یاد آور شد: باید توجه داشت که مواد زاید جامد شهری موادی هستند که در اثر فعالیت انسانی روزانه وارد چرخه محیط می‌شوند و به بخشی از آن که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، مواد زاید می گویند. این مواد زاید به چند دسته شهری، صنعتی، بیمارستانی و ... تقسیم می‌شوند و با سه روش دفن، بازیافت و زباله سوزی امحا می‌شوند.
حق بیان تاکید کرد: 40 درصد از زباله‌ها در کشور ما به هیچ عنوان قابل استفاده نیست، بنابراین دفن می شوند که خود مضرات بسیار زیادی دارد. همچنین دفن زباله از سال 2010 از سوی اتحادیه اروپا ممنوع اعلام شده و ایران نیز به تبع دیگر کشورهای جهان قصد دارد که به جای دفن زباله از روش های بهتری همچون زباله سوزی استفاده کند.
به گفته این کارشناس روش‌های رایج زباله سوزی استفاده از سیستم توده سوز یا شناور است، همچنین استفاده از روش گازی‎سازی که در سیستم زباله سوز آراد کوه نیز استفاده شده و استفاده از کوره‌های دوار که برای سوزاندن زباله‌های خطرناک به کار می رود نیز از روش‌های رایج زباله سوزی در دنیا است.
حق بیان همچنین مزایای زباله سوزی را یاد آور شد و گفت: تولید انرژی برق و حرارت، کاهش اثرات زیست محیطی، اشغال محدود زمین مورد نیاز، عدم وابستگی به شرایط جوی، سرعت دفع پسماند، خاکستر پاک قابل استفاده، کاهش هزینه‌های نگهداری یا دفن پسماند، دفع پسماندهای خطرناک و کاهش میزان آلایندگی هوا و آب‌های سطحی از مهمترین مزایای زباله سوزی به شمار می‌روند.
وی درباره کارکرد سیستم کارخانه زباله سوز توضیح داد: ورودی مخزن زباله قابلیت جمع آوری و نگهداری 5 تا 10 روز زباله را داراست و در مخزن ورودی دو جرثقیل به وسیله دو اپراتور زباله‌ها را با هم مخلوط کرده و درون قیف کوره اول می‌ریزد این ورودی زباله که به آن پیت گفته می‌شود ساختمانی کاملا بتنی با ارتفاع 27 متر دارد که دیواره های آن کاملا ایزوله و از لایه‌های ضد اسید ساخته شده است.
حق بیان افزود: بعد از اینکه زباله وارد قیف کوره اول شد در آن سوخته می شود اما باید توجه داشت که برای این کار از انرژی بسیار کمی استفاده می‌شود و ادامه کارکرد دستگاه‌های کارخانه با انرژی انجام می‌شود که از زباله‌ها تولید شده اند.
به گفته وی فعالیت کوره ها به صورتی است که قسمت میانی آن خالی بوده و خلاء وجود دارد که در این شرایط بی‌هوایی زباله به گازهای کربن و هیدروژنی تبدیل شده و وارد کوره دوم می شود. هوایی که در کوره اول و دوم وارد می‌شوند همان هوایی است که داخل پیت بوده و با ورود زباله ها وارد شده است، بنابراین به علت گردش هوا، بوی بد یا آلایندگی در این کارخانه وجود ندارد.
مدیر فنی پروژه کارخانه زباله سوز آراد کوه در بخش دیگری از سخنانش گفت: کارکرد کوره دوم کاهش 250 درجه ای کوره اول است و بخاری 400 درجه ای تولید می‌کند که بعد از آن از لوله ای خارج شده و به انرژی برق تبدیل می شود. البته خروجی دیگری نیز وجود دارد که آلاینده‌های باقی مانده از آن وارد محیطی قلیایی می‌شوند و در یک ستون کربن فعال به وسیله فیلترهای غبارگیری کاملا آلایندگی آنها حذف شده و دارای استاندارد زیست محیطی می شوند.
وی همچنین استاندارد کارخانه را طبق استاندارد EPE 2006 آمریکا اعلام کرد که این کارخانه حتی از استاندارد ملی ایران و خود استاندارد آمریکا نیز بهتر عمل کرده و عدد EPE آن 40 است در صورتی که استاندارد ملی ایران 150 میلی گرم برای ذرات معلق و استاندارد آمریکا 80 میلی گرم است.
وی همچنین به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: کارخانه زباله سوزی در تمام دنیا به حدی استاندارد و بدون خطرات زیست محیطی است که اغلب این کارخانجات در مرکز شهرها ساخته می‌شوند، به عنوان مثال در توکیو ژاپن 22 کارخانه زباله در قسمت مرکزی 22 منطقه واقع شده اند.
مدیر فنی پروژه کارخانه زباله سوز آراد کوه یادآور شد: برای انجام زباله سوزی در این کارخانه روزانه 10 تا 15 تانکر 20 تا 30 هزار لیتری مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی 260 متر مکعب آب که باید توجه داشت این آب تصفیه شده نیست اما با این حال بعد از استفاده در کارخانه دوباره تصفیه شده و به چرخه مصرف شهر باز می‌گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری آنا