ریيس اداره امور بيمارستان‌هاي استان یزد: تمام بیمارستان‎‎های استان دستگاه بي‌خطرساز پسماند دارند

چهارشنبه 28 آبان 1393 ساعت 10:55

 

ریيس اداره امور بيمارستان‌هاي استان یزد: تمام بیمارستان‎‎های استان دستگاه بي‌خطرساز پسماند دارند


ریيس اداره امور بيمارستان‌هاي معاونت درمان علوم پزشكي يزد با بیان این که كليه بيمارستان‌ها ملزم به داشتن دستگاه بي‌خطرساز پسماند پزشكي هستند، اعلام کرد: تمام بیمارستان‎‎های استان از این دستگاه‎‎ها برخوردار هستند.
دكتر "سيد امير مهدي صالحي" در این باره در گفت‏‏وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، تصریح کرد: تا حدود پنج سال پيش برای دفع زباله‎‎های بیمارستانی از دستگاه‎‎های زباله‌سوز استفاده می‎‎شد که یکی دو بیمارستان یزد و اردکان نیز به آنها مجهز بودند ولی پس از منع محيط‌زيست در استفاده از اين دستگاه‌‌ها، ديگر استفاده از آنها صورت نمی‎‎گیرد.
وي ادامه داد: طبق دستورالعمل وزارتخانه، زباله‌هاي عفوني توليدي بيمارستان‌ها، بايد در محل، بي‌خطر و ضدعفوني و سپس به عنوان زباله عادي دفن شوند.
این مسئول اظهار کرد: در همین رابطه تمام بيمارستان‌ها ملزم به استفاده از این روش حداکثر تا آخر شهريورماه سال گذشته شدند و خوشبختانه کلیه بيمارستان‏‏های دولتی و خصوصی استان نیز در مهلت تعیین شده، دستگاه مربوطه را خريداري و نصب كردند.
صالحي تأكيد کرد: این دستگاه‏‏ها هر سه ماه یک بار از سوی کارشناسان بهداشت محيط و محيط زيست تست و تأييديه می‎‎گیرند تا عملیات بي‌خطرسازی همه زباله‌ها به درستی در این دستگاه‎‎ها انجام شود.
وي در مورد دفع زباله مطب‌های پزشکان نیز گفت: مطب دندان‎‎پزشكان و آزمايشگاه‌ها نیز ملزم به داشتن دستگاه‏‏ بي‌خطرساز با حجم كوچك هستند و باید زباله‌هاي خطرناك يا عفوني خود را بي‌خطر كنند.
وی افزود: البته توافقي بین نظام‌پزشكي، شهرداري و شركت بازيافت انجام شده است که براساس آن شرکت بازیافت در ازای پرداخت هزینه‎‎ای ماهیانه از سوی مطب‌های پزشکان براساس نوع مطب و حجم زباله عفوني، اقدام به جمع‌آوري اين زباله‌ها و بي‌خطرسازي آنها می‎‎کند.
صالحي در پایان عنوان كرد: در همین رابطه نیز شركت بازيافت شهرداري با تمام مطب‌ها قرارداد دارد و خوشبختانه در این رابطه به نحو مطلوبی اقدام به حمل و بي‌خطر‎‎سازی زباله‎‎های عفونی می‎‎كند.