1.5 میلیارد تومان، هزینه جمع‌آوری زباله در کرمان

پنجشنبه 29 آبان 1393 ساعت 03:33

 

 

 

1.5 میلیارد تومان، هزینه جمع‌آوری زباله در کرمان


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان با بیان اینکه 1.5 میلیارد تومان، هزینه جمع‌آوری زباله در کرمان است، گفت: روزانه 400 تن زباله در شهر کرمان تولید می‌شود.


به گزارش پسماند ایران «اسماعیل جهانشاهی» در نخستین نشست فرهنگی پسماند گفت: امروزه با افزایش جمعیت و استفاده‌ انسان از منابع و مصرف‌گرایی، باعث شده که تولید زباله در دنیا افزایش یابد.
جهانشاهی با بیان این‌که در دنیا روزانه حدود 5.5 میلیون تن زباله تولید می‌شود، افزود: در ایران حدود 50 هزار تن زباله در روز تولید می‌شود.
وی با بیان این‌که متأسفانه امروز زمین با تولید بیش از حد زباله، رو به نابودی است، گفت: لامپ‌هایی کم‌مصرفی که در منازل استفاده می‌شوند، در صورتی که مدیریت نشوند در زباله‌ها رها شوند، از آن‌ها گازی نشت می‌شود که برای سلامت انسان بسیار مضر است.
جهانشاهی خاطرنشان کرد: بنابراین، برنامه‌ریزی شده تا اجسام حجیم و وسایلی که در منازل بلااستفاده هستند، با همکاری کمیته‌ی امداد جمع‌آوری، بازسازی و تحویل افراد نیازمند شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان با بیان این‌که پنج نوع پسماند از جمله پسماند عادی، پزشکی، کشاورزی، صنعتی و ویژه وجود دارد، گفت: همه‌ این پسماندها برای محیط و انسان خطراتی دارند و پسماند ویژه از همه‌ی پسماندها خطرناک‌تر است.
وی ادامه داد: در شهر کرمان، پسماندهای پزشکیِ خیلی از مطب‌ها و کلینیک‌ها که پسماند ویژه محسوب می‌شوند، خطرناک و برای حیات مضر هستند.
جهانشاهی با اشاره به اینکه هزینه‌های سنگینی برای جمع‌آوری زباله پرداخت می‌شود، گفت: متأسفانه به‌علت عدم همکاری شهروندان و ادارات، هزینه‌ی اضافی هم برای جمع‌آوری دوباره‌ی زباله صرف می‌شود و سالانه بیش از 1.5 میلیارد تومان برای جمع‌آوری زباله در کرمان هزینه می‌شود.
وی گفت: برای تولید یک تن کاغذ، حداقل باید 17 اصله درخت قطع شود و در صورتی که کاغذ را بازیافت کنیم، 40 درصد در مصرف انرژی و 60 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان با اشاره به این‌که میانگین کل زباله‌ای که در کشور تفکیک می‌شود 8 درصد است، از شهروندان خواست در زمینه‌ی تفکیک زباله‌های خشک و تر با شهرداری هم‌کاری کنند.
جهانشاهی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون همه‌ ادارات، نهادها، بخش خصوصی و دولتی و اصناف مکلف هستند که شیوه‌نامه‌ مدیریت پسماند را رعایت کنند.
وی با اشاره به توزیع سطل کاغذ در ادارات شهر کرمان افزود: در اداراتی که سطل کاغذ توزیع نشده است، مسئولان روابط‌عمومی می‌توانند با شماره تلفن 33119945 تماس گرفته و سطل کاغذ دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان ادامه داد: ادارات و شهروندان برای جمع‌آوری کاغذهای باطله و تحویل آن به شهرداری می‌توانند با شماره موبایل 09138414778 تماس گرفته تا کاغذهای باطله آن‌ها از اداره و منزل جمع‌آوری شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری ایسنا