کاهش 15درصدي پسماند خشک در منطقه 12

شنبه 01 آذر 1393 ساعت 03:10

 

 

 

شهردار منطقه12 اعلام کرد: کاهش 15درصدي پسماند خشک در منطقه 12

شهردار منطقه 12 با بيان اينکه با اجراي طرح تفکيک از مبدا شاهد کاهش 15 درصدي پسماند خشک بوده ايم، گفت: به همين منظور و در راستاي کاهش زباله در قلب تهران تعداد غرفه هاي بازيافت تا 6 ماهه اول سال 94 در سطح منطقه افزايش مي يابد.
به گزارش پسماند ایران، علي کفايي محمدنژاد با بيان اينکه طرح تفکيک از مبدا در ناحيه 3 شهرداري منطقه 12 از چند ماه گذشته آغاز شده است، افزود: از 29 تيرماه لغايت 19 مهرماه سال جاري طرح پايلوت تفکيک پسماند اجرا و در حال حاضر نيز به اتمام رسيد که شاهد نتايج خوبي نيز در اين طرح بوده ايم.
وي با بيان اينکه به جهت استقبال شهروندان در برنامه هاي آينده اين منطقه اين طرح را به نواحي تزريق کرده و آن را در نواحي ديگر نيز اجرا خواهيم کرد، خاطر نشان کرد: تاکنون 6.2 تن پسماند خشک به صورت روزانه جمع آوري شده و صورت تقريبي پسماند تر روزانه منطقه نيز 4.2 تن بوده که اين ميزان تقريبا ثابت است.
وي با بيان اينکه در گذشته پسماند خشک کمتر از اين تناژ بوده است، افزود: اين ميزان در گذشته و قبل از شروع طرح 4 تن به صورت روزانه زباله خشک را شامل مي شد. البته ميزان زباله تر در هر زمان ثابت بوده است.
در طرح تفکيک از مبدا 37 هزار نفر در قالب 1580 پلاک شد تقسيم بندي شدند
محمد نژاد با اشاره به اينکه در ناحيه 3 منطقه که به عنوان طرح پايلوت در اين مدت فعاليت مي کرده است 37 هزار نفر در قالب 1580 پلاک شد تقسيم بندي شده بودند، اظهار کرد: اين طرح علاوه بر زباله هاي خانگي بحث واحدهاي تجاري را نيز در طرح تفکيک از مبدا شامل مي شد.
وي با تاکيد بر اينکه ناحيه 3 منطقه 12 محدوده هاي ويژه اي را شامل مي شد، افزود: اين منطقه از شمال به ميدان 15 خرداد، از جنوب به خيابان مولوي، از غرب به خيابان وحدت اسلامي و از شرق خيابان ري را در بر مي گيرد که بيشترين فعاليت کاري منطقه در محدود بازار تهران بوده است.
شهردار منطقه 12در پاسخ به اين سوال که به دليل واقع شدن بزرگترين بازار شهر تهران در اين منطقه آيا مي توان گفت که اين منطقه بيشترين پسماند خشک را داراست، اظهار کرد: به طور قطع نمي توان چيزي را در اين باره عنوان کرد زيرا بايد اعداد و ارقام مناطق ديگر را نيز داشته باشيم.
حضور ماشين هاي ملودي دار و آموزشگران در سطح ناحيه
وي در خصوص اينکه به دليل آغاز طرح ساعات کاري جمع آوري پسماندها خشک را افزايش داده ايم، خاطر نشان کرد: در اين باره ماشين هاي ملودي فعاليت گسترده اي انجام دادند، به طوريکه از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر زمان کاري خود را افزايش داده اند و همچنين فعاليت آموزشگران را نيز افزايش داده ايم.
محمدنژادبا تاکيد بر اينکه در شروع طرح تفکيک از مبدا ناحيه 3 منطقه را به 4 بلوک تقسيم کرديم، ادامه داد: در هر بلوک يک ماشين مستقر شد و يک آموزشگر نيز به آموزش شهروندان پرداخت و نتايج بسيار مثبتي را از استقبال شهروندان دريافت کرديم.
وي درباره اينکه در طرح تفکيک از مبدا پسماند خشک ايستگاه بازار ارامنه در ايستگاه نهايي تخليه مي شود، گفت: طبق برنامه ها تا پايان سال 93 اين ميزان به 17 درصد خواهد رسيد ولي در حال حاضر با موفقيت بدست آمده به 4.2 تن رسيده است. جالب توجه است که اين موفقيت تنها در ناحيه 3 منطقه به انجام رسيده است و اين در حاليست که منطقه 12 شامل 6 ناحيه ديگر نيز مي شود.
ارايه بسته هاي تشويقي به شهروندان
شهردار منطقه 12 با اشاره به اينکه اين طرح 19 مهرماه به اتمام رسيده است، اشاره کرد: بعد از اتمام طرح ابلاغ هايي را به بقيه نواحي ارسال کرديم و در حال حاضر فعاليت ها را ادامه داده ايم و نواحي ديگر نيز همچون ناحيه پايلوت بلوک بندي شده اند.
وي با بيان اينکه 4 دستگاه ماشين ملودي دار را در 4 بلوک مستقر کرده ايم، ادامه داد: در اين طرح آموزش شهروندي چهره به چهره، بحث آموزش مدارس، مساجد، فرهنگسراها و مهدهاي کودک را 2 تا 3 هفته به صورت آموزش دسته جمعي به پايان رسانديم.
وي با اشاره به کار ابداعي اين منطقه که نصب برچسب هلوگرام به درب منازل شهروندان بود، افزود: اين هلوگرام نشان دهنده همکاري شهروندان است که در اين خصوص نسبت به شناسايي شهرونداني که با اين طرح همکاري مثبتي داشته اند، به اهداي اقلام تشويقي براي آنها نيز منجر شد. لوازم التحرير و اقلام مناسبتي در ايام خاص را شامل مي شود.
3 روش جمع آوري پسماند خشک در منطقه 12
محمدنژاد با بيان اينکه 3 روش جمع آوري زباله خشک در منطقه 12 پيش بيني شده است، افزود: شهروندان مي توانند از طريق تماس با سامانه 137 ، ارايه پسماند به ماشين هاي ملودي دار و همچنين حضور در غرفه هاي بازيافت نسبت به تحويل پسماند خشک خود اقدام کنند.
شهردار منطقه 12 در خصوص افزايش غرفه هاي بازيافت منطقه اشاره کرد: در حال حاضر 8 غرفه بازيافت در منطقه وجود دارد که تا 6 ماه اول سال 94 پيش بيني مي کنيم تعداد غرفه هاي بازيافت را به 20 غرفه افزايش دهيم.

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاري آريا