فعالیت دومین مرکز کمپوست استاندارد کشور در جزیره خارگ

یکشنبه 02 آذر 1393 ساعت 02:42

 

بهره‌مند خبر داد: فعالیت دومین مرکز کمپوست استاندارد کشور در جزیره خارگ

 

پسماند ایران : مدیرکل استاندارد استان بوشهر از صدور دومین پروانه استاندارد کمپوست کشور به مرکز پردازش و بازیافت پسماند جزیره خارگ خبر داد.
به گزارش پسماند ایران ، محمدرحیم بهره‌مند با اعلام این خبر گفت: این مرکز که با هدف بازیافت پسماند‌های غذایی، زراعی، برگ درختان و دیگر پسماندها، از سال 81 با همکاری مشترک مدیریت عملیات عمومی خارگ و شرکت پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارگ فعالیت خود را آغاز کرده، اخیرا موفق به دریافت پروانه استاندارد تشویقی شد.
وی افزود: کمپوست حاصل یک فرآیند بیولوژیک است که در طی آن، زباله‌هایی که منشأ آلی دارند تغییر ترکیب داده و به حالت نسبتا پایدار در می‌آیند.
بهره‌مند با اشاره به تأثیرات منفی و زیان‌بار کودهای شیمیایی بر محیط زیست و مصرف‌کنندگان، اظهار داشت: تولید کمپوست از مواد زائد شهری یکی از روش‌های مناسب بازیافت مواد محسوب می‌شود که امروزه در اکثر کشورهای دنیا به ویژه کشورهایی که درصد مواد آلی زباله آن‌ها بالاست، مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل استاندارد بوشهر، کمک به بهبود وضعیت خاک و افزایش رشد گیاه را از مزایای استفاده از کمپوست طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: اگرچه استاندارد کمپوست اجباری نیست اما براي توليد كمپوست سالم، باید تمام استانداردها رعايت گردد، چرا که کیفیت كمپوست، به كيفيت فرآیندهای توليد آن بستگي دارد.
بنا بر گزارش مسئول پردازش و بازیافت پسماند جزیره خارگ، زباله‌های غیرآلی این جزیره به کارخانه‌های تهیه مواد اولیه ارسال می‌شوند اما تمام زباله‌های آلی جزیره خارگ در مرکز بازیافت پسماند با کم‌ترین حجم آلودگی ممکن به کودهای سالم تبدیل می‌شوند که در فضای سبز، کشاورزی و گل‌کاری در این جزیره استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : مهر