زباله های پزشکی در خیابانهای اصفهان نماند

یکشنبه 02 آذر 1393 ساعت 03:51

 

 

 

زباله های پزشکی در خیابانهای اصفهان نماند

با آنکه شهرداری اصفهان تهدید کرده بود که از امروز (شنبه اول آذر) پسماندهای مطب پزشکان را جمع آوری نمی کند اما با تعامل بین این ارگان، دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست اصفهان، این زباله ها در خیابان ها باقی نخواهد ماند.


به گزارش ایرنا، دبیر ستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان هفته گذشته با بیان اینکه جمع آوری و دفع پسماندهای عفونی بر عهده شهرداریها نیست، اعلام کرده بود: شهرداری اصفهان از اول آذر، پسماند پزشکی مطب پزشکان در مناطق 15گانه این شهر را جمع آوری نمی کند.
'حمیدرضا میریان ' افزود: از ابتدای ماه آذر، تولیدکنندگان پسماندهای پزشکی خود موظف به مدیریت پسماندها هستند.
وی تصریح کرد: اقدام شهرداری در جمع آوری پسماندهای پزشکی برخلاف قانون و تنها برای حفظ بهداشت عمومی، بهداشت محوطه های شهری و حفظ سلامت شهروندان بوده است.
به گزارش ایرنا، بدنبال این اظهارات و با توجه به مباحثی که در هفته های اخیر درباره زباله های عفونی و پزشکی در اصفهان مطرح شده بود، هفته گذشته جلسه ای در استانداری اصفهان برای حل این موضوع تشکیل شد.
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان روز شنبه در گفتگو با ایرنا با اشاره به نتیجه این جلسه تاکید کرد: هیچ زباله ای امروز در خیابان ها باقی نمی ماند و جمع آوری آنها مانند روال گذشته انجام می شود.
مهدی رفیعی افزود: در این جلسه مقرر شد شهرداری اصفهان همچون گذشته که همکاری خوبی با مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشته، برای جمع آوری این زباله ها اقدام کند تا تکلیف نهایی این مساله مشخص شود.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد در جلسات مشترکی بین دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و حفاظت محیط زیست اصفهان مساله جمع آوری و دفن زباله های پزشکی و عفونی بصورت کارشناسی و با توجه به جزئیات بررسی و برای آن یک روند مشخص تعیین شود.
رفیعی با بیان اینکه این جلسه مشترک در هفته جاری برگزار خواهد شد، گفت: ما باید با تعامل با شهرداری، حفاظت محیط زیست و نظام پزشکی درباره پسماندهای پزشکی مراکز درمانی بستری و سرپایی برنامه معینی با در نظر گرفتن سلامت جامعه داشته باشیم.
مدیر گروه بهداشت محیط استان اصفهان با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی در باره زباله های عفونی بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت اقدام می کند، افزود: ما اختلافی با کسی نداریم فقط لازم است هماهنگی کلی بین دستگاههای مربوط انجام شود.
وی با بیان اینکه برخی اختلاف ها بر سر واژه هاست، تصریح کرد: برخی به زباله ای که در بیمارستان ها بی خطر می شود، زباله ویژه می گویند و ما پیگیریم که اقدامات و هماهنگی لازم را برای عادی شدن این زباله ها با نظر محیط زیست انجام دهیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به ایرنا گفت: پسماند های عفونی در بیمارستانها تبدیل به پسماند بی خطر می شود و از نظر ما اینها مشکلی ندارد اما اداره حفاظت محیط زیست به آن زباله ویژه می گوید.
علیرضا یوسفی افزود: با این حال در قانون پیش بینی شده است که زباله ویژه را می توان در مراحلی به زباله بی خطر و عادی تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه زباله ها در بیمارستانها به دو دسته عادی و عفونی تقسیم و تفکیک می شود، اظهار کرد: در سالهای دور، زباله های عفونی سوزانده می شد اما امروز آنها توسط دستگاه های مخصوص در بیمارستان ها به زباله بی خطر تبدیل می شود.
وی با تاکید بر اینکه زباله بی خطر شده در بیمارستان ها نسبت به زباله های جمع آوری شده از محله ها و خانه ها، آلودگی کمتری دارد، گفت: شهرداری موظف به جمع آوری این زباله های بی خطر شده، است.
معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: توصیه ما به شهرداری این بوده که شرکت مورد قبول با قیمت معقولی را برای جمع آوری زباله ها معرفی کند تا همان زباله ای که به آن ویژه گفته می شود را تبدیل به زباله عادی کنیم و به آن تحویل دهیم.
به گفته وی شرکتی برای این کار به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معرفی شده که قیمت شش میلیارد ریال در هر ماه را اعلام کرده که این تعرفه 10 برابر قیمت فعلی است.
یوسفی با تاکید بر اینکه پرداخت چنین هزینه ای در توان ما نیست، تصریح کرد: مطرح کردن برخی از این مباحث غیر کارشناسی است هرچند ما مطیع قانونیم.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی، زباله جمع کن نیست، افزود: ما ادعا داریم زباله بی خطری که از بیمارستانها بیرون می آید از زباله خانه های مردم بی خطرتر است.
به گزارش ایرنا، دبیر ستاد توسعه پایدار معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز تصریح کرده بود: مطابق با ماده هفت قانون مدیریت پسماند، پس از تبدیل پسماند پزشکی ویژه به عادی، سازوکار مدیریت آن همانند پسماند عادی صورت خواهد گرفت
معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین درباره زباله های مطب های پزشکی و مراکز درمانی سرپایی گفت: برخی از این مراکز مانند تصویربرداری، زباله عفونی ندارند.
وی اضافه کرد: اگر در مرکزی کارهایی مانند تزریق صورت می گیرد باید «صندوق امن» داشته باشد و زباله های عفونی مانند سر سوزن ها در بسته های زرد رنگ ریخته شود که گروه بهداشت محیط و نظام پزشکی می تواند روی آن نظارت و متخلفین را جریمه کند.
مسئول واحد کنترل عفونت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به ایرنا گفت: بی خطر سازی زباله های عفونی بیمارستان ها در اصفهان با نظارت آزمایشگاه معتمد محیط زیست انجام می شود.
اعظم چراغی افزود: همه بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر اصفهان مجهز به دستگاه بی خطرسازی زباله های عفونی هستند.
به گزارش ایرنا، بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه ( از جمله پسماندهای پزشکی) به عهده تولید کننده است و در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود.
مدیریت های اجرایی می توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار کنند.
همچنین بر اساس ماده 64 ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و وابسته، بی خطرسازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده توسط مراکز عمده تولیدکننده پسماند پزشکی ویژه (مانند بیمارستانها) و در شهرهای متوسط و بزرگ باید در محل تولید انجام شود.