کارگاه آموزشی ساماندهی زباله روستایی در بخش مرکزی فومن برگزار شد

یکشنبه 02 آذر 1393 ساعت 03:01

 

 

 

کارگاه آموزشی ساماندهی زباله روستایی در بخش مرکزی فومن برگزار شد

 

کارگاه آموزشی ساماندهی زباله روستایی با حضور 78 دهیار بخش مرکزی فومن در روستای گشت این شهرستان برگزار شد.


رییس اداره حفاظت از محیط زیست فومن روز شنبه در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این کارگاه آموزشی به منظور مدیریت و کنترل صحیح زباله های روستایی برای دهیاران روستاهای بخش مرکزی این شهرستان برگزار شده است.
'علی اصغر روشنی' افزود: در این کارگاه آموزشی که با همکاری بخشداری مرکزی ، محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان در مسجد جامع روستای گشت فومن برگزار شد، به اهمیت حل مشکل زباله با اجرای طرح تفکیک از مبداء و تاثیر منفی و زیانبار این زباله ها بر سلامتی مردم و روستائیان تاکید شد.
وی اضافه کرد: در این کارگاه با ارائه برنامه های آموزشی راههای صحیح مدیریت زباله های روستایی از جمله اجرایی طرح تفکیک زباله از مبداء ، ورمی کمپوست، کنترل شیرابه زباله و... به دهیاران آموزش داده شد و مقرر شد این آموزش ها بصورت چهره به چهره با خانوارهای روستایی انجام پذیرد.
وی یادآور شد: بخش مرکزی فومن دارای 107 روستا و 78 دهیاری می باشد که روزانه 15 تن زباله در این بخش تولید می شود و محور گردشگری قلعه رودخان نیز در بین بخش واقع شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست فومن ادامه داد: در زمان حاضر 40 درصد از زباله های تولیدی در این شهرستان تفکیک و زباله های خشک از زباله های تر توسط خود مردم جداسازی می شود.
روشنی خاطرنشان کرد: فومنی ها روزانه به طور متوسط 40 تن انواع زباله تولید می کنند که از این میزان زباله، 35 تن تحویل کارخانه کمپوست و مابقی با همیاری مردم و بخش خصوصی بازیافت می شود.
وی تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست و پاسداری از نعمت های طبیعی نیازمند عزم ملی و جهانی است و گسترش اطلاع رسانی و آگاهی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه حفاظت و صیانت از موهبت بزرگ الهی همراهی و جدیت همگان بویژه دهیاران و دوستداران طبیعت را می طلبد، ادامه داد: همه اقشار مردم بخصوص رسانه ها در ارتقای فرهنگ زیست محیطی و هدایت جامعه برای حراست و نگهداری از این منابع مهم، بسیار اثر گذار هستند.
روشنی تصریح کرد: مقابله با تهدیدهای زیست محیطی نیازمند هوشیاری دوستداران طبیعت، مشارکت تشکل های زیست محیطی و حمایت جدی مسوولان و دستگاه های متولی است
شهرستان فومن دارای دو بخش مرکزی و سردارجنگل و سه شهر فومن، ماسوله و ماکلوان با بیش از 94 هزار نفر جمعیت است و در 25کیلومتری غرب مرکز گیلان قرار دارد.