اجرای طرح تولید کود ورمی‌کمپوست در هتل‌های گیلان

یکشنبه 02 آذر 1393 ساعت 04:42

 

 

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان خبر داد


اجرای طرح تولید کود ورمی‌کمپوست در هتل‌های گیلان


مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان گفت: طرح تولید کود ورمی‌کمپوست در هتل‌، رستوران‌ و تالارهای گیلان با رویکرد توجه به مسایل اجتماعی و زیست‌محیطی استان در حال اجرا است.
ساحره میرسیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت آگاهی‌بخشی عمومی و مشارکت در راستای زندگی سالم با ورود به مبحث پسماند و بازیافت را از اقدام‌های در حال انجام دفتر امور بانوان استانداری گیلان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه گیلان دارای 14 هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت است، اظهار کرد: گیلان 2 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد که میانگین تولید پسماند هر نفر در این استان روزانه 850 گرم و از متوسط کشوری بالاتر است.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با اشاره به اینکه روزانه حدود 2 هزار تن پسماند در این استان تولید می‌شود، تصریح کرد: این مقدار بدون در نظر گرفتن پیک گردشگری است که در این صورت تولید پسماند به حدود 3 هزار تن می‌رسد.
وی دفن زباله در استان‌های ساحلی از جمله گیلان را یکی از بدترین اقدام‌ها برای امحای پسماند عنوان کرد و گفت: شیرابه این زباله‌ها آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها را آلوده می‌کند.
میرسیدی داشتن زباله‌سوز را بهترین روش برای امحای پسماندها دانست و افزود: با دستور استاندار گیلان توسط شهرداری رشت قراردادی در این زمینه منعقد شده و تنها راه برون‌رفت از معضل زباله، آموزش برای کاهش حجم آن و تفکیک زباله از مبدأ است.
وی با تصریح بر اینکه با دستور استاندار عزم جدی در گیلان برای ورود به بخش پسماند صورت گرفته است، یادآور شد: این ورود از طریق فرمانداران، شهرداران، دهیاران و آموزش و پرورش صورت گرفته و در راستای آگاهی‌بخشی نیز با حمایت و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد آموزش زنان روستایی استان در زمینه طرح تفکیک از مبدأ آغاز شده است.
این مسئول از اجرای طرح تولید کود ورمی کمپوست در هتل‌، رستوران‌ و تالارهای گیلان خبر داد و گفت: این طرح با رویکرد توجه به مسایل اجتماعی و زیست‌محیطی گیلان با استفاده از سازمان‌های مردم‌نهاد و همکاری اداره کل امور روستایی استانداری این استان در حال اجرا است.
وی نظارت بر اجرای طرح آموزش امداد و کمک‌های اولیه ویژه بانوان مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) توسط تشکل غیردولتی بانوان امدادگر با همکاری کمیته امداد و مدیریت بحران استانداری گیلان را از دیگر رویکردهای دفتر مذکور ذکر کرد.