تجهيز دکلهاي حفاري در مناطق نفتخيز جنوب به سامانه کنترل پسماند

یکشنبه 02 آذر 1393 ساعت 04:48

 

 

تجهيز دکلهاي حفاري در مناطق نفتخيز جنوب به سامانه کنترل پسماند


در راستاي رعايت استانداردهاي زيست محيطي و توجه به مسائل زيست محيطي پيراموني، پروژه تجهيز دکلهاي حفاري در مناطق نفتخيز جنوب به سامانه کنترل پسماند اجرايي شده است.


به گزارش پسماند ایران معاون حفاري مديريت امور فني شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب در اين باره اظهار کرد: هم اکنون 5 دکل حفاري به سامانه و ادوات کنترل پسماند مجهز شده است و تا پايان سال اين تعداد به 10 دکل افزايش خواهد يافت. محمد مهدي ‌زارعي افزود: از ديگر پروژه هاي جديدي که در زمينه مسائل زيست محيطي در بخش حفاري در اين شرکت در مراحل اجرايي قرار دارد استفاده مجدد از سيالات حفاري، جايگزيني و استفاده از روشهاي حفاري نوين با هدف کاهش توليد پسماند از قبيل حفاري جهت‌ دار و خوشه‌اي (چند شاخه‌اي)، ايمن سازي و کپسوله کردن کنده‌هاي حفاري(Cuttings) و دفن استاندارد آنها در محل مناسب است.

وي گفت: يکي ديگر از کارهاي ابتکاري در اين زمينه کاربست روش تصفيه ميکروبي در رفع آلودگي‌هاي نفتي است که در کارخانه گل روغني معاونت حفاري مناطق نفتخيز جنوب اجرا و نتايج مثبتي حاصل شده و به دنبال طرح جامعي براي پياده کردن آن در ساير مناطق هستيم. زارعي اظهار کرد: در بخش تحقيقاتي نيز پروژه هاي متعددي با همکاري اداره پژوهش و فناوري اين شرکت و مراکز علمي و تحقيقاتي کشور در زمينه حفظ محيط زيست پيرامون دستگاههاي حفاري در دست انجام است که مهمترين آنها بازيافت افزايه ‌هاي مصرفي سيال حفاري، شناسايي و کاشت گونه‌ هاي مقاوم و با قابليت جذب بالاي آلاينده‌ها در محل اطراف چا‌‌ههاست.

معاون حفاري مديريت امور فني شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب امکان سنجي استفاده از کنده‌ها و پسماندهاي حفاري جامد در ساير پروژه‌ها، بررسي ميزان نشت فلزات سنگين حاصل از پسماند حفاري در عمقهاي مختلف خاک و مدلسازي ارزيابي ريسک صنعت حفاري از ديدگاه ايمني، بهداشت و محيط زيست را از ديگر پروژه ها در اين مبحث برشمرد.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا امکان به صفر رساندن آلاينده‌هاي زيست محيطي در صنعت حفاري وجود دارد، توضيح داد: آلاينده‌ها به طور معمول به يک محصول ناخواسته توليد شده در يک فرآيند صنعتي تعبير مي‌شوند بنابراين در بيشتر موارد صفر کردن مقدار آلاينده‌ها به توقف فرآيند صنعتي بستگي دارد که اين امر نيز امکان پذير نيست.

زارعي ادامه داد: در همه صنايع آلاينده محيط زيست از جمله صنعت حفاري، کنترل و مديريت پسماندهاي ايجاد شده داراي اهميت است که در اين خصوص مديريت پسماندها مبتني بر کاهش پسماند ايجاد شده، بازيافت و استفاده مجدد از سيالات حفاري و افزودنيهايي با هدف کاهش حجم پسماند، تغيير، تبديل و جايگزيني سيالات حفاري آلاينده محيط زيست با سيالات حفاري دوستدار محيط زيست و در نهايت ايزولاسيون پسماندها و دفع بهداشتي آنها به همراه اقداماتي که پيش از اين مطرح شد، سطح آلودگيهاي زيست محيطي در عمليات حفاري در مناطق نفتخيز جنوب را به کمترين ميزان ممکن رسانده است.