رییس حفاظت محیط زیست ری: دپوی غیراصولی نخاله سنگبری نیازمند مدیریت جدی است

دوشنبه 03 آذر 1393 ساعت 03:16

 

 

 

رییس حفاظت محیط زیست ری: دپوی غیراصولی نخاله سنگبری نیازمند مدیریت جدی است


رییس حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: پسماندهای واحدهای سنگ بری در شهرک صنعتی 'شمس آباد' به صورت غیراصولی دپو می شود که رفع این معضل نیازمند مدیریت جدی دارد.


'محسن شوکتی' درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت: به رغم تذکرات زیست محیطی که به مدیریت شهرک صنعتی شمس آباد در خصوص مدیریت پسماند واحدهای سنگبریها ارایه شده متاسفانه هنوز هیچگونه اقدام نظارتی بر این مساله از سوی مدیریت شهرک بعمل نیامده است.
وی با بیان اینکه تمام این سنگبری ها مجوز لازم برای استقرار درمحل را از سوی شهرک صنعتی دریافت کرده اند، افزود: مدیریت پسماند این واحدها نیز برعهده خود شهرک صنعتی است که متاسفانه بر این امرنظارت نمی کنند.
شوکتی با اشاره به اینکه در آن مرکز زمینی به مساحت 50 هکتار به محل جمع آوری و تخلیه پسماندهای واحدهای سنگبری تبدیل شده، تاکید کرد: این نخاله ها بصورت پودرسنگ و گل سنگ (لش آب سنگ) و به صورت غیراصولی دپو می شود که در برخی از مواقع ارتفاع آن به بیش از هشت متر میرسد.
به گفته وی این پسماندها در زمان خشک شدن با کوچکترین باد تبدیل به یک کانون گرد و غبار در منطقه می شود، در صورتیکه با مدیریت جدی مسوولان شهرک و با بازیافت این پسماند امکان استفاده مجدد از این نخاله های صنعتی برای موارد دیگر فراهم است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ری همچنین گفت: همچنین با توجه به نشر خبر انتقال واحدهای بازیافت پلاستیک از محله 'تقی آباد' حاشیه راه آهن تهران – اهواز در محدوده منطقه 18 شهرداری تهران به کهریزک و در پی نامه نگاریهای اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و طرح آن در جلسه کارگروه پسماند شهرستان، فرمانداری ری مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد.
شوکتی از بررسی مسایل و مشکلات پسماند بخش خاوران و تخلیه نخاله های ساختمانی در جلسه کارگروه پسماند نیز خبر داد و تاکید کرد: متاسفانه تخلیه این نخاله ها که بعضا با زباله نیز همراه است بصورت غیرمجاز در حاشیه جاده های خاکی ارتباطی بین 2روستا و یا حاشیه جاده های شهری از سوی برخی سواستفاده کنندگان علاوه بر بد منظر کردن مسیرها و راههای دسترسی، زمین های کشاورزی اطراف را آلوده کرده و در برخی از مواقع موجبات تصادفات ناگوار را هم فراهم می کند.
رییس حفاظت محیط زیست شهرستان ری تصریح کرد: در این خصوص ارگان و سازمان های ذیربط در حوزه شهری یا روستایی به هنگام ارایه مجوز ساخت و ساز به مجریان این امر باید با اخذ تعهد کتبی، آنان را ملزم به حمل نخاله ها به مراکز مجاز کنند و مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز از مبدا تا مقصد بر این امر نظارت کند.
وی ادامه داد: شوراهای روستایی و بخشداریها با نظارت مستمر بر این امر می توانند این حوزه را برای استفاده این افراد متخلف ناامن کنند و اداره حفاظت محیط زیست هم در حد اختیارات قانونی خود به منظور جلوگیری از بیشتر شدن این معضل ، همکاری لازم را بعمل خواهد آورد.
شوکتی خاطرنشان کرد: پیگیری موضوع تحویل زمین برای دفع نخاله های ساختمانی در اراضی 'وثوق آباد' و ارسال طرح توجیهی به فرمانداری ویژه شهرستان توسط بخشداری فشافویه و بازدید مشترک گروهی متشکل از نماینده جهاد کشاورزی ، اداره دامپزشکی و شورای های محلات از مرغداری های مستقر در روستاهای 'لپه زنک' و 'توتک' از دیگر مصوباتی بود که در چهارمین جلسه کارگروه پسماند شهرستان مطرح شد.