قرارداد پیمانکاران استفاده‌کننده از کودکان باید لغو شود

سه شنبه 04 آذر 1393 ساعت 11:15

 

قرارداد پیمانکاران استفاده‌کننده از کودکان باید لغو شود

 

 


استفاده پیمانکاران شهرداری تهران از کودکان برای کار در پروژه‌های عمرانی و یا جمع‌آوری زباله با وجود انکار شهرداری همچنان ادامه دارد. شهرداری مدعی است بر کار پیمانکاران نظارت دارد و اجازه استفاده از کودکان توسط پیمانکاران‌اش را نمی‌دهد اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد با ادعاهای شهرداری متفاوت است. محسن سرخو، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران استفاده از کودکان در مشاغل سخت را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید شهرداری باید قرارداد پیمانکارانی که از کودکان استفاده می‌کنند را لغو کند.
پیش از این نگرانی‌ها درباره استفاده از کودکان در مشاغل سختی مانند جمع‌آوری زباله و یا کارهای عمرانی همواره با این پاسخ قاطع شهرداری مواجه می‌شد که بر کار پیمانکاران نظارت می‌شود و شهرداری اجازه این کار را به پیمانکاران‌اش نمی‌دهد. اما عکس‌هایی که هفته گذشته CHN منتشر کرد نشان می‌دهد این نظارت چندان هم دقیق نیست.
در ادامه این موضوع چندی پیش مصطفی فیضی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران به خبرگزاری ایلنا گفته بود مساله استفاده از کودکان برای جمع‌آوری زباله در سطح شهر را «رد نمی‌کند» و ممکن است در زمینه تذکر‌ دادن به پیمانکاران برای استفاده نکردن از کودکان «سهل‌انگاری» شده باشد.
محسن سرخو، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران هم در گفتگو با CHN استفاده پیمانکاران شهرداری از کودکان را غیرقانونی می‌داند. به گفته او مطابق تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی کار، بر اساس قوانین جاری کشور و همچنین مطابق موازین اخلاقی نباید از کودکان برای مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کرد.
به گفته این عضو شورای شهر تهران شهرداری باید نظارت خود بر پیمانکاران را افزایش دهد و اجازه ندهد پیمانکاران از افرادی که سن‌اشان کمتر از سن قانونی است برای مشاغل سختی مانند کار در پروژه‌های عمرانی استفاده کنند. سرخو معتقد است شهرداری باید «جریمه‌هایی برای پیمانکارانی که از کودکان استفاده می‌کنند» در نظر بگیرد و در صورت تکرار «قرارداد پیمانکاران متخلف را لغو کند».
رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران از حساسیت شورای شهر نسبت به این تخلف‌ها خبر می‌دهد و از تمامی شهروندان می‌خواهد در صورت مشاهده استفاده از پیمانکاران شهرداری از کودکان این موضوع را به شورای شهر انتقال دهند تا تذکرهای لازم از طرف شورا به شهرداری ابلاغ شود.

 

 

 

 

 

 

منبع : میراث