تفکیک زباله در شهرهای کوچک به صرفه نیست

جمعه 07 آذر 1393 ساعت 08:31

 

 

تفکیک زباله در شهرهای کوچک به صرفه نیست

 

به گزارش پسماند ایران، عبدارضا چراغعلی عصر پنجشنبه در جلسه ای که با حضور شهرداران و رییس شوراهای شهر شهرستان های استان در خصوص استقبال شایسته از هیات دولت و ریاست جمهوری و تنظیم بودجه 94 شهرداری ها تشکیل شده بود اظهار کرد: در خصوص اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا، طبق قانون همه پسماندهای عادی باید تا پایان سال 92 به صورت تفکیک شده جمع آوری شوند که متاسفانه شهرهای استان در این بخش ضعیف هستند و تنها در شهرهای بندرترکمن، کلاله و گالیکش این موضوع انجام می شود و بقیه شهرها یا متوقف و یا نیمه فعال است.
کمک 430 میلیارد ریالی دولت به شهرداری ها
وی افزود: در سال 93 کمک های دولتی به شهرداری ها و روستاهای استان از سوی دولت کم نظیر بوده است و تا تاریخ اول آذر ماه، در حدود 430 میلیارد ریال بودجه به شهرداری های استان از محل اعتبارات ملی و استانی کمک شده است.
چراغعلی تصریح کرد: بکارگیری هر گونه نیرو در شهرداری در قالب های مختلف، دخالت داشتن شورای شهر در انتخابات پرسنل شهری و جابجایی و انتصاب پرسنل رسمی و پیمانی بدون هماهنگی و طرح در شورای اداری – استخدامی در شهرداری ها ممنوع است.
وی در ادامه بابیان این که بزرگترین رخداد شوراها و شهرداری های استان پیش بینی بودجه است گفت: شهرداران در تنظیم بودجه به سرانه زیر 200 هزار تومان اصلا فکر نکنند و شهرداری گنبد هم در این زمینه فاصله اش را با گرگان کم کند.
چراغعلی با بیان این که فعال کردن و راه اندازی کمیسیون ماده 100 و 77 به عنوان یکی از اهرم ها برای افزایش درآمد شهرداری ها است، بیان کرد: سرانه بودجه در شهرداری ها به ازاء هز نفر در مقایسه با اغلب استان های دیگر در سطح پایین است و باید تلاش شود این اختلاف کاهش یابد.
وی با بیان این که تشکیل کارگروه کارشناسی درآمدی در شهرداری ها ضروری است، اظهار کرد: احصاء و شناسایی فعالیت های قابل واگذاری شهرداری ها به بخش خصوصی و فعال کردن هیات های سرمایه گذاری در شهرداری ها از جمله مواردی است که می تواند در افزایش درآمد شهرداری ها موثر باشد.
تفکیک زباله در شهرهای کوچک به صرفه نیست
شهردار گرگان هم دراین جلسه گفت: تفکیک زباله از مبدا، اقدام بسیار ارزنده ای است که در شهرداری های بزرگ مانند گرگان و گنبد ممکن است، ولی در شهرداری های کوچک امکان پذیر نیست، چون سرانه هزینه مدیریت پیمانکاری آن غیر قابل تصور است.
حسین صادقلو تصریح کرد: پیشنهاد این است که یک یا سه پیمانکار بزرگ برای مناطق مختلف استان در نظر گرفته شود تا این پیمانکاران بتوانند، مدیریت پسماند و اجرای آن را در استان بر عهده داشته باشند.
وی در خصوص تنظیم بودجه و درآمد شهرداری ها در سال 94 گفت: تا یازدهم بهمن ماه که زمان اتمام تنظیم بودجه است چند جلسه اضطراری با شهرداران و کارشناسان گذاشته شود تا راه های درآمد زایی شهرداری ها غیر از گرفتن عوارض از مردم تشریح شود.
صادقلو بیان کرد: بودجه شهرداری های استان وابسته به پرداخت عوارض مردم است و در حال حاضر که با رکود ساخت و ساز به دلیل عدم صدور پروانه در شهرها مواجه هستیم، باید بتوانیم با گرفتن عوارض معوقه و دیگر موارد بودجه شهرداری ها را در سال 94 تنظیم کنیم.
وی افزود: شهرداران بدانند تنظیم بودجه حداقل 20 درصد بیشتر از سال قبل باشد چون ما در جامعه تورم ثابت در حدود 20 درصد را داریم و بر همین اساس هم باید بودجه ریزی کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری مهر